استفاده از طلق بجای شیشه

استفاده از طلق بجای شیشه پلکسی گلاس لیزرکات

در زمینه های گوناگون صنعت موارد بسیاری وجود دارد که یک ماده و یا متریال جایگزین ماده ای دیگر می‌شود. این جایگزینی به بهبود کارایی و در مجموع به بهبود شرایط کلی یک سازه و یا محصول کمک زیادی می‌کند. صنعت ساختمان نیز از این قاعده مستثنا نیست و یک نمونه بارز مثال زدنی استفاده از طلق بجای شیشه در بسیاری از پروژه های ساختمانی می‌باشد.

دلایل بی شماری برای استفاده از طلق بجای شیشه وجود دارد که در این مطلب سعی داریم بسیاری از این موارد را شرح دهیم. اما قبل از آن لازم است توضیحی در مورد طلق های جایگزین شیشه ارائه شود.

جایگزین های شیشه

متریال هایی که می‌توان بعنوان جایگزین شیشه از آنها استفاده نمود دو مورد هستند:

۱- ورق پلکسی گلاس شفاف یا همان اکریلیک شیت: پلکسی یک نوع ترمو پلاستیک می‌اشد که خواص فیزیکی منحصر به فردی دارد. مقاومت در برابر ضربه و عایق صوتی و حرارتی تا پنج برابر شیشه با ضخامت یکسان از ویژگی های ورق های اکریلیک محسوب می‌شود. همچنین در برابر شرایط جوی استحکام بالایی دارد و در مدت زمان طولانی ۱۰ الی ۲۰ سال به مقدار بسیار کمی دچار زرد شدگی می‌شود.

۲- ورق طلق پلی کربنات یا همان پلی استایرن معمولی: که در بازار با نام ورق طلق شیشه ای کریستال شناخته می شود همان خواص ورق پلکسی گلاس را داراست اما با این تفاوت که قیمت آن از پلکسی گلاس ارزانتر می‌باشد.

اگر در استفاده از طلق بجای شیشه صرفه اقتصادی و مقرون به صرفه بودن یکی از فاکتورهای مهم در نظر گرفته شود، پیشنهاد می‌گردد از ورق طلق کریستال استفاده شود.

در ادامه با مهمترین دلایل استفاده از طلق بجای شیشه آشنا می‌شویم….

ایمنی بیشتر طلق نسبت به شیشه

خطرات ناشی از شکست شیشه در هنگام وقوع بلایای طبیعی از قبیل زلزله و طوفان انکارپذیر است که می‌توان از بسیاری از آن ها پیشگیری نمود. استفاده از طلق بجای شیشه یکی از مواردی است که از خسارات اینگونه حوادث تا حد زیادی می‌کاهد. این کار به موازات اینکه ضریب ایمنی را بالا می‌برد باعث می‌شود خسارات مالی به حداقل برسدو چرا که در ساختمان های بزرگ و یا کارخانه ها و مراکز تجاری و مسکونی بزرگ علاوه بر تحمیل هزینه های بسیار زیاد، امکان وقوع حوادث ناگواری وجود دارد که استفاده از طلق خطرات ناشی از شکسته شدن شیشه را کاملا از بین می‌برد.

حمل و نقل آسان تر

حمل و نقل ورق های پلکسی گلاس و طلق خطرات کمتری نسبت به شیشه دارد. برای حمل ده ها ورق پلکسی گلاس نیازی به شخصی ماهری نیست اما جابجایی شیشه علاوه بر اینکه نیاز به شخصی ماهر دارد دارای ریسک زیادی می‌باشد.

در مواردی که افراد معمولی قصد تعویض شیشه های ساختمان را دارند با چالش های زیادی مواجه اند. مشکلاتی از قبیل: عدم تبحر کافی در برش و نصب و نداشتن تجربه در شیوه حمل و نقل از مهم ترین مواردی است که هنگام تعویض شیشه با آن ها مواجه می‌شوند. اما استفاده از طلق بجای شیشه می۲تواند این مشکلات را از بین برده و در زمان انجام کار نیز صرفه جویی نماید.

استحکام و مقاومت بیشتر

مقاومت پلکسی نسبت به شیشه تا حدی ست که به طور معمول شیشه با ضزبه ای نه چندان شدید ترک خورده و می‌شکند و حتی شیشه های سکوریت نیز در برابر اصابت اشیاء نوک تیز از قبیل آچار ، گوشه میز و اجسام نیمه سنگین مقاومت بسیار خوبی ندارند. مهم ترین دلیلی که باعث این امر می‌شود، عدم ضربه پذیری و ضربه گیری انواع شیشه است.

در مقابل ورق های طلق دارای خاصیت ضربه گیری مناسبی هستند. هنگامی که ضربه نسبتا شدیدی به ورق طلق وارد می‌شود موج ضربه در سطح طلق پراکنده و جذب می‌شود؛ اما شیشه به دلیل نداشتن خاصیت انعطافی با ضربه هایی با شدت متوسط نیز دچار شکستگی می‌شود.

برشکاری طلق آسان تر از شیشه

برش آسان یکی دیگر از دلایل مهم استفاده از طلق بجای شیشه است. برش شیشه به وسیله ابزاری به نام الماس شیشه بری انجام می شود که نیاز به تحربه کافی در این زمینه است. اما برش انواع طلق و پلکسی با دست امکان پذیر می‌باشد. برای برش طلق نیاز به کاتر مخصوص برش طلق دارید. با چندبار کشیدن کاتر بر روی طلق، یک شیار نسبتا عمیق به نسبت یک سوم ضخامت طلق ایجاد کرده و سپس با فشار دست طلق را از قسمت شیار خورده جدا کنید. جهت یادگیری روش صحیح اینکار، مقاله « برش پلکسی با دست » را مطالعه کنید.

از دیگر روش های مرسوم جهت برش طلق، استفاده از فن آوری برش لیزری می‌باشد. در مواردی که امکان برش پلکسی با دست وجود نداشته باشد، از برش لیزری استفاده میشود. برش لیزری ( لیزرکات ) سریعتر انجام می‌شود و هزینه پایینی دارد.

اگر میخواهید راهنمایی های لازم برای خرید پلکسی را دریافت کنید این مطلب را بخوانید: پلکسی گلاس از کجا بخریم

رنگبندی و طرح های متنوع طلق

رنگ بندی و طرح بندی نیز دلیلی ست که استفاده از طلق بجای شیشه را مورد توجه بیشتری قرار می‌دهد. طلق ها در رنگ های متنوعی تولید میشوند. البته طلق های رنگی در دو نوع مات رنگی و شفاف رنگی عرضه میشوند. اشیاء در پشت طلق های مات دیده نمی‌شوند اما اشیایی که در پشت طلق های رنگی شفاف قرار می‌گیرند به وضوح دیده می‌شوند.

کاربردهایی که برای این دو نوع طلق رنگی می توان در نظر گرفت به شرح زیر است:

  • طلق های رنگی مات مناسب مکان هایی ست که می‌بایست نورگیر باشد اما به اطراف دید نداشته باشد.
  • طلق های رنگی شفاف عمدتا مصارف تزئینی دارند و در پنجره ها و سقف ها به کار می‌روند.

استفاده از طلق بجای شیشه در کف کاذب

خاصیت انعطاف پذیری طلق که به آن اشاره شد جزو خواصی ست که استفاده از طلق بجای شیشه را در کف کاذب توجیه پذیر می‌کند. متریالی که در کف به کار می رود می‌بایست خاصیت ضربه پذیری بالا و همچنین مقاومت فشاری زیادی داشته باشد.

استفاده از طلق بجای شیشه مقرون به صرفه تر است

هنگامی که بحث ایمن سازی ساختمان ها به میان می‌آید، هزینه های مالی در راس تصمیم گیری ها قرار می‌گیرد. این مسئله از دو جنبه قابل تحلیل می‌باشد. اول این که هزینه اولیه ای که صرف ایمن سازی می شود و دوم هزینه نگهداری و جایگزینی متریال آسیب دیده. بهترین متریال آن هایی هستند که اولا قیمت مناسب تری نسبت به دیگر مواد دارند و ثانیا هزینه نگهداری و جایگزینی آن ها در دراز مدت کمتر از انواع دیگر متریال باشد.

امروزه با توجه به هزینه های بالای تامین و نگهداری ساختمان ها تلاش میشود که از متریال ارزانتر با استحکام و طول عمر بیشتر استفاده شود. انواع ورق های طلق و پلکسی گلاس نیز جزو ملزوماتی هستند که در اکثر پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ورق ها دوام بسیار بالایی دارند و هزینه تمام شده اجرای آن ها بسیار پایین است. ایمنی بیشتر، برش ، نصب و اجرای آسان تر، رنگ بندی و تنوع طرح ، صرفه اقتصادی و همچنین حمل و نقل راحت تر تنها اندک دلایلی هستند که استفاده از طلق بجای شیشه را دارای محبوبیت روزافزون کرده است.

فروشگاه لیزرکات بعنوان مرجع پلکسی گلاس ، بهترین و با کیفیت ترین ورقهای طلق و پلکسی را به بازار عرضه می‌کند. شما با خرید از فروشگاه لیزرکات ( نمایندگی پلکسی گلاس در تهران ) می‌توانید کیفیت را در کنار قیمت مناسب دریافت کنید.

اگر نیاز به ورق طلق شیشه ای دارید همین حالا اقدام کنید:

3.5/5 - (15 امتیاز)
این مطالب را هم بخوانید:

انواع باکس پلکسی گلاس

به جعبه‌هایی که از جنس پلکسی ساخته می‌شوند باکس پلکسی گلاس می‌گویند. در این مطلب [ادامه مطلب...]

صفحه پلکسی چیست ؟

در این مطلب ابتدا به شما می‌گوئیم صفحه پلکسی چیست ؛ و کاربردهای این صفحه [ادامه مطلب...]

پلکسی گلاس شفاف چیست

در این مطلب شما با یک ورق کاملا شفاف آشنا خواهید شد که ایمنی آن [ادامه مطلب...]

42 دیدگاه برای “استفاده از طلق بجای شیشه

  1. خلیلی نژاد گفته:

    نسبت به خط و خش قطعا مثل شیشه نخواهد بود درسته؟ ینی در برابر اجسام نوک تیز مقاومتی نداره و خط میوفته

  2. محمد گفته:

    سلام در روشنایی ساختمان در زمستان وقتی از شیشه استفاده میشه بیرون سرده گرمای داخل باعث میشه شیشه بخار کنه .ایا طلق هم اینطوری میشه یانه؟

  3. امیرحسین گفته:

    سلام .در مراکزی که مرتب با پرتاب سنگ شیشه هه شکسته میشه کدام مورد بالا جایگزین مناسب و مطمئنیه و آسیب نمیبینه و پاره نمیشه

  4. ناشناس گفته:

    سلام
    آیا می شود برای سقف پارکینگ هم از طلق استفاده کنم؟ چه نوع طلقی؟
    پارکینگ در محوطه فضای آزاد و باز است و در معرض باران و باد می باشد.
    سپاس

    • لیزرکات گفته:

      سلام به شما… بله از طلق شیشه ای می توانید برای این منظور استفاهد کنید. بسته به ابعاد، بباید یک از ضخامت های 5 میل یا 6 میل را تهیه کنید. طلق های شیشه ای در برابر باد و باران مقاوم هستند

  5. دیندار گفته:

    سلام
    بجای شیشه دوجداره درب بزرگ تراس وپنجره میشه استفاده کرد؟
    درمقایسه باشیشه دوجداره ،درقبال حرارت وسرما ونور مقاومتره؟میشه جایگزین کرد؟
    ازنظر اقتصادی کدوم بصرفه است؟

    • لیزرکات گفته:

      سلام به شما… بطور کلی پلکسی شفاف جایگزین بسیار خوبی برای شیشه است و می توانید برای تراس و پنجره استفاده کنید؛ در مقایسه با شیشه دوجداره انتقال حرارتی بیشتر و مقاومت کمتری دارد. برای اطلاع از قیمت ها از لینک زیر قیمت پلکسی شفاف را مشاهده و با ابعاد مشابه شیشه مقایسه کنید:
      پلکسی گلاس شفاف

  6. اسماعیل قنادیgh گفته:

    درود ورق طلق شفاف به ابعاد300×200×10
    میلیمتر بصورت یک قطعه یا دو قطعه 150×200×10 میل دارید برای سقف میخواهم استفاده کنم

  7. نگین گفته:

    سلام،وقت شما بخیر
    برای نصب پلکسی گلاس ها مثلا برای نرده از چه اتصالاتی میشه استفاده کرد؟ از نبشی ها و ناودانی آلومینیومی میشه؟پیچ میشه یا چسب؟

  8. زهره حا جي لو گفته:

    سلام من براي روي ميز غذاخوري قهوه اي استفاده كردم ولي خيلي ناجور شده يه قسمتهايي ازش نميخوابه روي ميز و انگار هوا زيرش جنع ميشه خيلي هم سعي ميكنم كه درستش كنم ولي نميشه لطفا راهنمايي بفرماييد

    • لیزرکات گفته:

      سلام به شما…. ممکنه شما نوع نرم این طلق رو استفاده کرده باشید که متاسفانه این مشکل همیشه بوجود میاد؛ پیشنهاد می کنیم از ورق های شیت خشک که در فروشگاهمون داریم تهیه کنید؛ ورق پلکسی گلاس شفاف بهترین متریال برای این کار است

  9. ناشناس گفته:

    سلام
    ایا اگه از تلق به جای شیشه روی میز تحریر بچه هااستفاده بشه ، به راحتی برداشته می شه یا نه ، ایا اب زیر آن جمع نمیشه ، ایا به خوبی شیشه از میز حفاظت می کنه؟

    • لیزرکات گفته:

      سلام به شما… اگر می خواهید از طلق شیشه ای برای روی میز بچه ها استفاده کنید بهتره گوشه های آن را چسب قطره ای بزنید تا ثابت بشه
      آب زیر این طلق جمع میشه ولی از میز در برابر خط و خش جلوگیری می کند

  10. لاله گفته:

    سلام خسته نباشید من رومیزی برا رو ی میزم گرفتم میزام هم شیشه ای آن می خاستم بدونم طلق رومیزی روی شیشه هم کاربرد داره

    • لیزرکات گفته:

      سلام به شما… برای این منظور بهتره از پلکسی گلاس شفاف استفاده کنید؛ چون علاوه بر اینکه استقامت بسیار خوبی در برابر ضربه دارد، در مقابل خط و خش نیز مقاوم است

  11. کیانی گفته:

    سلام من میخوام کلا به جای دیوار به طوا 13 در 3 طبقه اول رو با تلق کار کنم وقتی این تلق با کاتر پاره میشه چه ایمنی وجود داره

    • لیزرکات گفته:

      سلام به شما… این نوع طلق های شیشه ای به صورت شیت ورق با جنس خشک هستند؛ و با کاتر های معمولی پاره نمی شوند. در حقیقت با کاترهای مخصوص طلق بُر و به شیوه ای که در لینک زیر می خوانید بریده می شوند:
      آموزش برش طلق با دست

    • لیزرکات گفته:

      سلام به شما… بدلیل اینکه اندازه هایی که اغلب پرسیده شده در بازار موجود نیست و ورق هایی که موجود نباشند دارای قیمت نیستند

  12. مرصاد گفته:

    سلام
    آیا می توان ورق پلکسی را دودی نمودن شیشه پنجره و عایق صدا نمودن آن، روی آن چسباند؟ آیا می توان به جای شیشه در پنجره ی روبه خیابان استفاده نمود؟

  13. امید گفته:

    سلام، یه جایگزین مناسب بجای شیشه سکوریت مغازه چی هست که هم کم هزینه تر باشه و هم اینکه در مقابل ضربه مقاوم تر باشه. میشه از طلق تخت استفاده کرد؟

  14. نافعی گفته:

    سلام.در ورودی آپارتمانمون شیشه هاش شکسته دنبال یه جنسیم کمترین هزینه رو برداره.چون همسایه ها هزینه نمیکنن.بنظرتون چی خوبه و قیمتش چطوره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *