آموزش ساخت جعبه با پلکسی گلاس

آموزش ساخت جعبه با پلکسی گلاس لیزرکات

باکس های مختلفی که با ورق طلق پلکسی گلاس شفاف ساخته می‌شوند کاربردهای مختلفی دارند. از باکس های ساده که به عنوان کاور محصولات استفاده می شود گرفته تا باکس های تزئینی کادو و باکس گل ، باکس های نمایش کالا ، جعبه ها و صندوق های پستی؛ در طراحی و ساخت این باکس ها ورق پلکسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

باکس های پلکسی گلاس علاوه بر کاربردهای مختلف، در انواع مختلفی نیز تولید میشوند: باکس پلکسی ساده، باکس پلکسی کفه دار ، باکس پلکسی لولایی و باکس پلکسی درب دار

پلکسی گلاس یک متریال بسیار کاربردی ست که در اکثر زمینه‌های طراحی و ساخت محصولات می‌توان از آن استفاده نمود. قابلیت برشکاری آسان توسط برش لیزری ، ابزار خوری و حالت پذیری بسیار خوب از خصوصیات بارز پلکسی گلاس به شمار می‌آید. همچنین مقاومت در برابر ضربه و ایمنی بیشتر نسبت به شیشه آن را محبوب تر نموده است.

در فروشگاه لیزرکات ( نمایندگی پلکسی گلاس در تهران ) میتوانید انواع ورق پلکسی در ابعاد مختلف را مشاهده و پس از مقایسه قیمت خریداری نمائید.

با توجه به این موارد اکثر افراد می‌توانند از پلکسی گلاس در ساخت انواع وسایل کاربردی و یا تزئینی استفاده نمایند. در این مطلب قصد داریم به آموزش ساخت جعبه با پلکسی گلاس بپردازیم. پس تا پایان این آموزش همراه ما باشید و سوالات خود را در پایان همین مطلب مطرح کنید.

ساخت جعبه با پلکسی گلاس

بیشترین ابعاد ورق پلکسی گلاس ۱۲۲X183 سانتیمتر می‌باشد؛ بنابراین برای ساخت جعبه با پلکسی گلاس باید به این نکته توجه کرد.

ابعاد جعبه پلکسی گلاس با ۳ عدد مشخص می‌شود. دو عدد اول طول و عرض و عدد سوم ارتفاع باکس می‌باشد.

به عنوان مثال جعبه پلکسی گلاس با ابعاد ۳۰x40x50 سانتیمتر ، دارای قاعده با طول ۳۰ سانتیمتر و عرض ۴۰ سانتیمتر و همچنین ارتفاع ۵۰ سانتیمتر می‌باشد. تعریف ابعاد باکس پلکسی با این روش باعث سهولت در تعیین اندازه باکس پلکسی گلاس می‌شود.

نکته دیگری که هنگام تعیین اندازه باکس پلکسی باید به آن اشاره کرد این است که منظور از اندازه هریک از قواعد باکس های پلکسی گلاس، اندازه های بیرونی باکس می باشد؛

یعنی اگر یک باکس دارای طول و عرض و ارتفاع ۲۰سانتیمتر باشد، طول هرکدام از اضلاع بیرونی باکس ۲۰ سانتیمتر است و ابعاد داخلی باکس به ضخامت پلکسی مورد استفاده بستگی دارد.

اگر در یک باکس اندازه همه اضلاع ۲۰سانتیمتر باشد و با پلکسی گلاس ۵میلیمتر ساخته شده باشد، اندازه داخلی باکس ۱۹x19x19سانتیمتر خواهد بود.

روش‌های برش و مونتاژ باکس پلکسی گلاس

ساخت جعبه با پلکسی گلاس به ۲ روش انجام می‌شود. تفاوت این روش‌ها در مدل برش لبه های باکس می‌باشد که اکثر باکس های پلکسی گلاس با این روش ساخته می‌شوند. در این دو روش لبه های باکس پلکسی به دو صورت فارسی شده و یا زبانه ای برش داده شده و سپس مونتاژ می‌شوند.

لبه فارسی

در این روش پس از این‌که طرح جعبه با لیزر روی پلکسی بریده شد، لبه ی قطعات پلکسی گلاس فارسی شده و سپس این قطعات در کنار هم قرار می‌گیرند و به وسیله چسب مخصوص پلکسی گلاس کلروفرم به همدیگر چسبانده می‌شوند. این روش نیازمند دستگاه مخصوص برشکاری دارد تا به وسیله آن لبه های پلکسی فارسی شوند. در ادامه آموزش ساخت جعبه با پلکسی گلاس با این روش توضیح داده می‌شود:

پس از این که قطعات پلکسی گلاس بریده شدند اضلاع آن از قسمت‌های خاصی فارسی می‌شوند. هر چهار طرف لبه قاعده ( طول و عرض ) و همه اضلاع دیواره های باکس غیر از لبه ی پایینی فارسی می شوند. پس از این که تمام اضلاع به شیوه ای که گفته شد ابزار خورده و آماده شدند، آن ها را کنار یکدیگر قرار داده و به وسیله چسب کاغذی در کنار هم می‌چسبانیم. 

فارسی بُر کردن قطعات یک شیوه عالی برای تولید انواع باکس پلکسی گلاس لولایی ، درب دار، کفه دار و ساده است.

پس از این که تمام اضلاع جعبه توسط چسب کاغذی به چسبانده و در کنار هم ثابت شدند، می بایست چسب پلکسی در شیار بین دو لبه ریخته شود. کلروفرم را به وسیله سرنگ مخصوص و با دقت بین دو قطعه پلکسی گلاس زده می‌شود. پس از این که تمام شیارهای باکس پلکسی گلاس توسط کلروفرم چسبانده شد، می‌بایست جعبه پلکسی به مدت ۳۰ دقیقه در جای ثابت قرار گیرد تا شیارهای چسب خورده کاملا خشک شود. پس از خشک شدن می‌توان چسب‌های کاغذی و روکش‌های کاغذی روی صفحات پلکسی گلاس را از سطح پلکسی جدا نمود.

لبه زبانه ای

روش زبانه ای با نام های لبه قلعه ای و یا نر و مادگی نیز معروف می‌باشد. لبه‌های دو قطعه پلکسی گلاس به صورت نرو ماده برش داده شده و داخل هم فرو می روند. 

در این روش عمق هر کدام از زبانه های طراحی شده می‌بایست به اندازه ضخامت ورق مورد استفاده برای ساخت باکس باشد. هر کدام از صفحات پلکسی مورد استفاده در این نوع باکس ها به صورت زبانه ای برش داده می شوند و پس از اینکه داخل هم مونتاژ شدند به وسیله چسب کلروفرم چسبانده می‌شوند. با اینکه در این روش زبانه ها داخل یکدیگر قرار می‌گیرند و در جای خود ثابت میشوند، بهتر است قبل از کلروفرم زدن دو صفحه پلکسی گلاس توسط چسب کاغذی به هم چسبانده شوند.

جعبه های پلکسی گلاس با روش‌های مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند. از مهم‌ترین روش‌های ساخت جعبه با پلکسی گلاس روش لبه فارسی و روش لبه زبانه ای است و هزینه و مدت زمان ساخت جعبه با پلکسی گلاس با هر دو روش ذکر شده با هم تفاوتی ندارد.

البته شما می‌توانید با ورق‌های دیگری نظیر طلق شیشه ای کریستال نیز انواع جعبه و باکس پلکسی گلاس را تولید کنید. طلق های شیشه ای نسبت به ورق پلکسی گلاس قیمت ارزانتری دارند ولی به دلیل خش پذیری سریعتر کمتر از آن‌ها استفاده می‌شود. برای اینکه با ورق طلق شیشه ای بیشتر آشنا شوید این مطلب را بخوانید: طلق شیشه ای چیست ؟

 

در این مطلب تلاش کردیم آموزش ساخت جعبه با پلکسی گلاس را به دو روش فارسی کردن و زبانه ای ارائه دهیم. اگر در مورد این آموزش سوالی داشتید پایین همین مطلب مطرح کنید.

اگر قصد خرید ورق اکریلیک یا همان ورق پلکسی گلاس را دارید، باید شیوه پیداکردن بهترین فروشگاه پلکسی گلاس را بدانید؛ پیشنهاد می‌کنیم مطلب روبرو را بخوانید: پلکسی گلاس از کجا بخریم 

 

 

4.4/5 - (10 امتیاز)
این مطالب را هم بخوانید:

انواع باکس پلکسی گلاس

به جعبه‌هایی که از جنس پلکسی ساخته می‌شوند باکس پلکسی گلاس می‌گویند. در این مطلب [ادامه مطلب...]

صفحه پلکسی چیست ؟

در این مطلب ابتدا به شما می‌گوئیم صفحه پلکسی چیست ؛ و کاربردهای این صفحه [ادامه مطلب...]

پلکسی گلاس شفاف چیست

در این مطلب شما با یک ورق کاملا شفاف آشنا خواهید شد که ایمنی آن [ادامه مطلب...]

16 دیدگاه برای “آموزش ساخت جعبه با پلکسی گلاس

  1. moji گفته:

    سلام
    یک دستگاه در بیمارستان داریم به نام انژکتور سی تی اسکن. که یک قسمتی از آن یک درب شیشه مانندداره که به گمانم از شیشه های پلکسی باشه.
    برند ulrich داریم که اون درب شیشه ای اش شکسته آیا امکان ساختش برای شما وجود دارد؟ و قیمت؟

    • لیزرکات گفته:

      سلام به شما… بله در هر ابعادی که بخواهید می توانیم به شما بدهیم. لطفا اندازه موردنظرتان را واتساپ کنید سفارشتان را ثبت می کنیم: 09362594424

    • لیزرکات گفته:

      درود به شما… بله؛ ساخت باکس های پلکسی توسط خود ما نیز انجام می شود. از منوی بالای سایت روی باکس پلکسی گلاس بزنید و انواع باکس را به همراه قیمتها مشاهده بفرمائید

  2. صابر گفته:

    مرسی از مطالب مفیدتون
    اگر با اره دیسکی بخوایم فارسی برش بزنیم پلکسی۲.۸ میل رو چقد احتمال پریدگی در لبه ها وجود داره؟
    واگه نمیشه با اره دیسکی برش خوبی زد چطوری متونیم لبه های صاف و بدون پریدگی داشته باشیم؟ باید با اورفرز لبه هارو فرز کرد؟

    • لیزرکات گفته:

      خوشحالیم که این مطلب براتون مفید بوده؛ اره دیسکی باعث لب پر شدن لبه ها میشه؛ بهترین روش همان اورفرز است

    • لیزرکات گفته:

      سلام به شما… فارسی کردن لبه های ام دی اف و پلکسی به وسیله دستگاه برش که تیغ مخصوص فارسی روی اون نصبه انجام میشه… این یعنی فارسی کردن نیاز به دستگاه داره و با دست امکان پذیر نیست

  3. میلاد گفته:

    سلام…. میشه روش طراحی کردن ش رو هم نشون بدین… من یه باکس سفارش گرفتم ولی برش لیزر معمولی برام پلکسی ها رو برش داده….و چسبوندشون رو نمی دونم چکار باید کرد???

    • لیزرکات گفته:

      باکس های پلکسی طراحی پیچیده ای ندارن… هر وجه باکس با توجه به اندازه موردنظر خودتون بریده میشه….. برای چسباندن قطعات باکس در کنار هم باید از چسب کلروفرم استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *