برش پلکسی با دست

آموزش برش پلکسی با دست

روش‌های مختلفی برای برش پلکسی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به برش لیزر روی پلکسی ، برش پلکسی با دست ، بُرش به وسیله اره دستی و برش به وسیله اره عمود بر یا اره دیسکی می‌باشد. در این مطلب قصد داریم برش پلکسی با دست را آموزش دهیم. پس تا پایان این آموزش همراه ما باشید.

آسان در عین حال نیازمند دقت

برش پلکسی با دست کار آسانی به نظر می‌آید اما انجام این کار به نحو احسن نیازمند کمی دقت و حوصله است. البته باید به این نکته نیز اشاره نمود که تجربه برش پلکسی با دست نیز در کیفیت نهایی این کار تاثیر بسزایی دارد.

ابزار مورد نیاز برای برش پلکسی با دست

جهت برش پلکسی با دست می‌بایست از تیغ مخصوص بُرش طلق استفاده نمود. این تیغ با نام های دیگری از قبیل کاتر طلق بُر ، تیغ برش پلکسی یا کاتر پلکسی گلاس شناخته میشود. فرم تیغه این کاتر به شکلی است که با ایجاد شیار بر روی پلکسی باعث میشود ورق پلکسی به راحتی بُرش بخورد بدون آن که دچار زائده و یا انحراف در برش شود.

شما می توانید تیغ مخصوص برش پلکسی را از فروشگاه لیزرکات نمایندگی پلکسی گلاس در تهران و عرضه کننده ملزومات برش لیزری تهیه کنید. برای خرید کاتر مخصوص برش پلکسی از انتهای همین صفحه می توانید اقدام کنید.

"کاتر

  نکته ای که باید هنگام برش پلکسی با دست به آن توجه کرد این است که از یک خط کش صاف و بدون انحنا استفاده شود. زیرا اگر خط بُرشی که توسط کاتر طلق بُر بر روی ورق پلکسی ایجاد می‌شود کاملا صاف نباشد، امکان برش صاف وجود ندارد. اگر خط کش بلند در اختیار ندارید می‌توانید از یک پلکسی دیگر با لبه های صاف به عنوان خط کش استفاده کنید. همان طور که اشاره شد صاف بودن این خط کش نقش مهمی در بُرش دقیق پلکسی دارد.

برش پلکسی با دست را شروع می‌کنیم

ورق های پلکسی گلاس رنگی و شفاف دارای یک رویه کاغذی هستند که مانع از خراشیدگی و افتادن خط و خش بر روی شیت پلکسی می‌شود. برای برش پلکسی با دست میتوان روی این کاغذ اندازه گذاری نیز نمود.

پس از این که ابعاد موردنظر را روی ورق پلکسی اندازه گذاری کردیم، خط کش را به طور کاملا ثابت بر روی ورق قرار می‌دهیم. سپس توسط تیغ مخصوص بُرش پلکسی چندین بار روی ورق می‌کشیم. با انجام این عمل بُراده های پلکسی از روی شیت پلکسی برداشته میشود و شیار بر روی ورق پلکسی ایجاد می‌گردد. با تکرار این کار، شیار رفته رفته عمیق تر میشود. این شیار هرچه عمیق تر باشد، پلکسی بهتر بریده می‌شود.

نحوه صحیح برش پلکسی با دست با کاتر مخصوص طلق بر
هنگامی که تیغ طلق بُر روی پلکسی کشیده می‌شود، با برداشتن براده از سطح آن شیار ایجاد می گردد.

سوالی که عموما حین برش پلکسی با دست مطرح میشود این است که عمق شیار ایجاد شده چقدر باید باشد؟ هنگامی که کاتر را چندین بار بر روی پلکسی می‌کشیم بر عمق شیار افزوده می‌شود. اندازه مناسب جهت عمق این شیار معمولا نصف قطر پلکسی مورد استفاده است.

بعنوان مثال اگر قصد برش پلکسی گلاس ۴ میل را داریم می‌بایست شیاری به عمق ۲ میلیمتر ایجاد کنیم. در ضخامت های بالاتر از ۶میل نیازی به عمیق تر کردن پلکسی نیست. مقدار مناسب فرورفتگی بُرش برای ضخامت های بیشتر از ۶میلیمتر ، به اندازه یک سوم ضخامت ورق می‌باشد.

نحوه صحیح برش پلکسی با دست

پس از این که شیار با عمق کافی بر روی پلکسی گلاس ایجاد شد، نوبت به شکستن پلکسی می‌رسد. اگر قطعه ای که قصد برش آن را داریم کوچک باشد آن را مانند تصویر زیر بر روی لبه میز کار قرار می‌دهیم و شیار ایجاد شده را مماس لبه میز قرار میدهیم. سپس با یک دست ورق را روی میز ثابت نگه می‌داریم و با دست دیگر روی طرف دیگر ورق فشار می‌آوریم تا قطعه پلکسی از قسمت شیار خورده جدا شود.

روش صحیح برش پلکسی با دست

روش صحیح برش پلکسی با دست

روشی که در بالا به آن اشاره شد مخصوص برش پلکسی هایی ست که ابعاد کوچکی دارند. اما همیشه طلق هایی که قصد برش آن ها را داریم کوچک نیستند. در اکثر مواقع باید شیت های بزرگ پلکسی را با دست بُرش دهیم.

مراحل برش پلکسی های بزرگ دقیقا شبیه به پلکسی های کوچک است با این تفاوت که پس از ایجاد شیار بر روی پلکسی ورق را روی سطح زمین و یا میز کار بزرگ قرار داده و دسته همان کاتر را زیر ورق پلکسی، درست زیر شیار ایجاد شده قرار میدهیم. با فشار دست بر روی دو طرف ورق، پلکسی از قسمت شیار برش خورده و جدا میشود.

برش ورق اکریلیک یا همان ورق‌های پلکسی گلاس با دست جزو کارهایی محسوب می‌شود که نیازمند کمی دقت است. این کار با وجود این که کمی تخصصی به نظر می‌آید اما چندان سخت نیست و عموم افراد می‌توانند آن را به خوبی انجام دهند. مطالعه این مطلب به شما کمک می‌کند که این کار را به خوبی انجام دهید.

با نکاتی که در این مطلب گفته شد می‌توانید انواع ورق‌های دیگر مصل ورق مولتی استایل و ورق طلق شیشه ای کریستال را برش بزنید. برش این ورق‌ها نیز درست شبیه ورق پلکسی گلاس است و بوسیله کاتر مخصوص برش پلکسی قابل انجام است.

ورق‌های طلق شیشه ای جزو پلاستیک‌های پلی استایرن هستند و کاربردهای ساختمانی نظیر سقف کاذب و نورگیرهای سقفی دارند. برای اینکه با ورق طلق شیشه ای بیشتر آشنا شوید این مطلب را بخوانید: طلق شیشه ای چیست ؟

در صورت نیاز به کمک، با مطرح کردن سوالات خود از راهنمایی های ما نیز بهره مند شوید و یا تجربه خود را در برش پلکسی با دست پایین همین پست در اختیار دیگران قرار دهید.  

جهت خرید کاتر طلق بر مخصوص برش پلکسی می‌توانید از قسمت زیر اقدام فرمایید:

کاتر مخصوص برش پلکسی با دست الفا OLFA
خرید کاتر طلق بر

4.2/5 - (24 امتیاز)
این مطالب را هم بخوانید:

انواع باکس پلکسی گلاس

به جعبه‌هایی که از جنس پلکسی ساخته می‌شوند باکس پلکسی گلاس می‌گویند. در این مطلب [ادامه مطلب...]

صفحه پلکسی چیست ؟

در این مطلب ابتدا به شما می‌گوئیم صفحه پلکسی چیست ؛ و کاربردهای این صفحه [ادامه مطلب...]

پلکسی گلاس شفاف چیست

در این مطلب شما با یک ورق کاملا شفاف آشنا خواهید شد که ایمنی آن [ادامه مطلب...]

46 دیدگاه برای “برش پلکسی با دست

    • لیزرکات گفته:

      سلام به شما…. با کاتر پلکسی بر فقط میتونید برش های صاف انجام بدید؛ نحوه انجام اینکار به این صورته که باید تیغ کاتر رو چند بار پلکسی بکشید تا شیار نسبتا عمیقی روی پلکسی ایجاد بشه؛ و بعد با فشار دست پلکسی رو به دو قسمت تقسیم کنید

  1. فرزانه اسبقی گفته:

    سلام
    من سه ورق پلکسی گلاس ۱۰ در ۱۰ دارم که روی آن شیارهایی لیزر شده و باید این سه ورق به هم کاملا بچسبه با ماده کلروفرم نفوز میکنه به شیار و کار آزمایشگاهی نمیشه انجام داد لطفا راهنمایی بفرمایید

    • لیزرکات گفته:

      درود به شما… آیا منظورتون رو درست متوجه شدم: شما سه قطعه پلکسی دارید و بدلیل شیارهایی که بوسیله لیزر روی اونها انجام شده مایع از طریق این شیارها نفوذ می کنه. حالا میخواهید به نوعی این شیارها رو بپوشونید درسته؟

  2. علي گفته:

    سلام وقت بخير با تشكر از پاسخگوي تون
    من ميخوام يه باكس درست كنم واسه دستگاه اتوماتيك ضد عفوني كننده دست به نظر شما از پلكسي گلاس با چه ضخامتي استفاده كنم و از چسب استفاده كنم يا پيچ ؟؟؟
    و آيا نياز به شاسي داره واسه ساختن باكس يا خود پلكسي جواب ميده ؟؟
    ممنون

    • لیزرکات گفته:

      درود… برای دستگاه ضد عفونی کننده بهتره از ضخامت 5میل یا 6میل استفاده کنید؛ و پلکسی رو بهتره با چسب مخصوص خودش یعنی کلروفرم بچسبونید. برای استحکام بیشتر پیشنهاد می کنیم شاسی داشته باشه

    • لیزرکات گفته:

      سلام به شما… بله اگر درخواست برش طلق دارید، اینکار را می توانیم انجام دهیم. لطفا اندازه های موردنظرتان را به شماره 09362594424 واتساپ کنید

  3. زهرا گفته:

    سلام میخواستم بپرسم برای تابلوهای آینه ای که جدیدن وارد بازار شدن از ورق پلاکسی استفاده میشه؟یا اونا شیشه هستن؟

    • لیزرکات گفته:

      خواهش می کنم وظیفه است؛ بله با کاتر تیزبر یا همان تیغ موکت بُر هم می توانید پلکسی را برش دهید. اگر تیغ کاتر نو باشد در قسمت بالای تیغ یک بریدگی به شکل نیم هلال وجود دارد؛ اگر با این قیمت هلالی شکل روی پلکسی بکشید از سطح ورق براده برداری می کند. در نبود کاتر مخصوص پلکسی اینکار به شما کمک زیادی می کند

  4. موسوی گفته:

    با سلام و خدا قوت. ببخشید از طلقهای گلکسی پلاس میتوان در شیشه تراکتور و کمپر استفاده کرد. آیا محصول بهتری برای کار مورد نظر هست؟

    • لیزرکات گفته:

      سلام به شما… بله؛ از پلکسی گلاس به عنوان جایگزین شیشه تراکتور و ماشین آلات سنگین نیز می توانید استفاده کنید. بهتریم متریال بجای شیشه همین پلکسی گلاس است

  5. کیوان گفته:

    سلام وقت بخیر ، بنده قصد دارم تا از یک ورق پلکسی گلاس بجای درب کیس کامپیوتر استفاده کنم (بخاطر نمای سخت افزار).
    شما ورق چند میلی رو پیشنهاد میدید؟ و اینکه میتونم ابعاد بدم و توسط شما با لیزر بریده بشه ؟؟
    برای اتصالش از نوار چسبنده مغناطیسی استفاده میکنم

    • لیزرکات گفته:

      سلام به شما.. بهتر است از ورق پلکسی با ضخامت 4 میل یا 5 میل استفاده کنید؛ ولی پلکسی گلاس 6 میل به بالا پیشنهاد نمیشه
      اگر خودتان هم ابعاد بدید می تونیم برش بزنیم؛لطفا اندازه های دلخواهتان را به 09362594424 واتساپ کنید محاسبه و اعلام می کنیم خدمتتون

  6. ماندانا گفته:

    سلام وقت بخیر ، من خواستم جادستمال درست کنم با پلکسی آینه ای و دادم بالیزر برش بزنن ی لکه هایی بغلاش هستش باید چ کرد ک اینجوری نشه؟ممکنه لیزر مشکل داشته اینجوری شده؟

  7. طيبى گفته:

    سلام
    ممنون بابت مطلب مفيدتون
    ميبخشيد آيا امكان جدا كردن صفحات بهم متصل پلكسى گلاس وجود دارد؟ باكسى درست شده كه نياز دارم كوچيكتر بشه چطور ميتونم صفحات بهم چسبيده شده را جدا كنم؟

    • لیزرکات گفته:

      سلام به شما…. خوشحالیم که این مطلب مورد توجه تون قرار گرفته… معمولا صفحات به هم چسبیده پلکسی به راحتی از هم جدا نمی شود و به دلیل اینکه با چسب کلروفرم چسبیده می شوند در اصطلاح به همدیگر وِلد می شود و هنگام جدا سازی ممکن است صفحات پلکسی تَرَک بخورند

  8. نسترن گفته:

    سلام،ممنون از اطلاعات خوبتون
    می خواستم بدونم میشه از طلق شفاف برای سقف گلخانه استفاده کرد و امکانش هست خودم نصبش کنم یا باید متخصص این کار بیاد؟؟؟؟

    • لیزرکات گفته:

      درود فراوان بر شما… خوشحالیم که مطلب ما مورد توجه شما قرار گرفته…. خودتان هم می تونید ورق های پلکسی رو نصب کنید ولی بهتره از یک نصاب هم کمک بگیرید

  9. ناشناس گفته:

    سلام من طلق چهار میل را در پیشخوان استفاده کردم حالا میخوام قسمت تحویل مدارک و امضای اربابرجوع را نیم دایره در بیاورم لطفا رهنمایی کنید

  10. محسن فولادی گفته:

    سلام
    با پلکسی شیشه شفاف میشه ویترین برای خشگبار وخوار بار فروشی زد ؟ اگر میشه چندمیل باید باشه ؟از چه طریقی میشه تیغ یا لیزری ویا …؟و با چه وسیله بهم متصل میشه مثال:چسب ،پیچ و…هر کدوم که محکمتر میکنه بهتره؟

    • لیزرکات گفته:

      درود فراوان… بله؛ از پلکسی گلاس شفاف می تونید برای ساخت ویترین خشکبار استفاده کنید، بهترین ضخامت برای اینکار 8میل و 10 میلیمتر است؛ بدلیل ضخامت زیاد، بایستی پلکسی رو با لیزر برش زد که این کار توسط خود ما انجام میشه؛ و برای به هم چسباندنش باید از چسب پلکسی گلاس کلروفرم که در لینک زیر آمده استفاده کنید: چسب پلکسی کلروفرم

  11. آذری گفته:

    سلام من یه معلمم که شاگردانم دختر هستن نیاز به تعدادی ماشین با پلکسی مات داریم شما چه نوع پلکسی و چند میل توصیه میکنید و اینکه با اون اندازه ای که میفرمایید دخترا میتونن انجام بدن یا نیاز به سفارش برش هست

    • لیزرکات گفته:

      سلام به شما… این کاری که شما میخواین باید به وسیله برش لیزری انجام بشه و بوسیله دست امکان پذیر نیست؛ معمولا برای ساخت این نوع محصولات از پلکسی های 2میل استفاده میشه

    • لیزرکات گفته:

      سلام… سوراخکاری پلکسی گلاس رو به وسیله دریل می تونید انجام بدید… به شرطی که با احتیاط و به آرامی این کار انجام بشه

    • لیزرکات گفته:

      سلام به شما… بله پلکسی گلاس 1 میلیمتر رو میتونید با کاتر معمولی برش بزنید.. البته باید چندبار روی خط برش بکشید

  12. مرجان گفته:

    سلام
    با این طلق ها و کاتر ها میشه استند نام هم درست کرد مثلا حرف R رو میشه باهاش ساخت؟اگر میشه لطف کنید بگید چطوری میشه این طلق ها رو هلال کرد و با چه چسبی میشه به هم وصلشون کرد؟
    ممنون از لطفتون

    • لیزرکات گفته:

      سلام به شما… کاتر طلق بُر فقط مخصوص برش های صاف هست و برش های منحنی بر روی طلق با این کاترها امکان پذیر نیست…شما این کار رو باید بوسیله برش لیزر انجام بدید.. برای چسباندن قطعات پلکسی گلاس به هم از چسب کلروفرم استفاده میشه

  13. سعیده خالقی گفته:

    سلام می خواستم بدونم که عمر این کاتر ها چقدر هست و خانم ها که قدرت بدنی کمی دارند هم از پس این کار برمیان یا نه ؟

    • لیزرکات گفته:

      سلام به شما… عمر مفید کاتر مخصوص برش طلق بستگی به نوع استفاده و مدت زمان استفاده داره… هنگامی که با کاتر طلق بر مشغول بریدن طلق هستید باید مراقب باشید که نوک تیغ به زمین یا به سطح میزکار برخورد نکنه چراکه نوک تیز کاتر کند میشه.. اگر به صورت صحیح از تیغ طلق بر استفاده کنید به طور متوسط میتونید 50 برش به طول 1/20متر رو باهاش انجام بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *