پلکسی گلاس شفاف چیست

ورق پلکسی گلاس شفاف چیست ؟ لیزرکات

در این مطلب شما با یک ورق کاملا شفاف آشنا خواهید شد که ایمنی آن از شیشه‌های معمولی بیشتر است. نام این ورق پلکسی گلاس شفاف است. ورق پلکسی تا ۶ برابر مقاوم‌تر از شیشه می‌باشد؛ این یعنی می‌توانید پلکسی گلاس شفاف را بجای شیشه‌های معمولی در ساختمان استفاده کنید.

البته این تمام کاربرد ورق شفاف پلکسی نیست! از پلکسی گلاس شفاف در بخش‌های مختلف تولیدی و صنعتی استفاده‌های زیادی می‌شود.

در این مطلب که اولین مقاله جامع در مورد پلکسی گلاس شفاف است، به شما می‌گوئیم پلکسی گلاس شفاف چیست و تمام اطلاعات لازم در مورد پلکسی گلاس شفاف را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

شما می‌توانید هر نوع سوالی که در مورد ورق شفاف پلکسی گلاس دارید در بخش دیدگاه‌های پایین همین صفحه عنوان کنید تا کامل‌ترین پاسخ را از کارشناسان فروش لیزرکات دریافت کنید.  

در ویدیو زیر مهدی شاه حسینی ورق پلکسی گلاس شفاف را به شما معرفی می‌کند تا با این ورق شفاف پرکاربرد یک آشنایی اولیه پیدا کنید:

پلکسی گلاس شفاف چیست ؟

پلکسی گلاس شفاف (با نام دیگر : Clear Acrylic Sheet) یک ورق پلاستیک فشرده انعطاف‌پذیر است که در ابعاد استاندارد ۱۲۲×۱۸۳ سانتی‌متر تولید می‌شود. شما می‌توانید ورق شفاف پلکسی را از ضخامت ۱ میلی‌متر تا ۴۰ میلی‌متر تهیه کنید. تمام ورق‌های پلکسی گلاس شفاف یک روکش محافظ کاغذی دارند که از سطح ورق در برابر خراشیدگی و ساییدگی و خط و خش جلوگیری می‌کند. مهم‌ترین نشانه شناسایی ورق پلکسی گلاس همین روکش کاغذی می‌باشد. این لایه محافظ کاغذی را پس از اینکه عملیات برش‌کاری روی ورق انجام شد می‌توانید جدا کنید و از شفافیت پلکسی شفاف حیرت زده شوید!    

قیمت پلکسی گلاس شفاف چیست؟

قیمت ورق پلکسی گلاس شفاف بر اساس دو پارامتر اصلی «ضخامت» و «ابعاد» تعیین می‌شود. هر چقدر مقدار سایز و ضخامت بیشتر باشد، قیمت ورق پلکسی نیز به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند.

در جدول زیر می‌توانید قیمت ورق پلکسی گلس شفاف و رنگی را مشاهده نمائید:

لیست قیمت ورق پلکسی گلاس (دیگر برندهای تایوانی) ابعاد ۱۲۲×۱۸۳ سانت

ضخامت ورق پلکسی قیمت پلکسی گلاس شفاف (تومان)قیمت پلکسی گلاس رنگی (تومان)
پلکسی 2 میل1.350.0001.512.000
پلکسی 2.8 میل1.633.0001.724.000
پلکسی 4 میل2.333.0002.462.000
پلکسی 5 میل2.916.0003.078.000
پلکسی 6 میل3.499.0003.694.000
پلکسی 8 میل4.666.0004.925.000
پلکسی 10 میل5.832.0006.156000
قیمت ورق پلکسی گلاس ذکر شده در جدول بالا مربوط به برندهای دیگر تایوانی نظیر HHC , Delta , Raychung , Jokima است.

فرمول محاسبه قیمت پلکسی شفاف

اگر بخواهیم قیمت ورق پلکسی شفاف را بر اساس فرمول محاسبه کنیم بایستی قیمت پایه یک شیت کامل ورق پلکسی در ابعاد ۱۲۲×۱۸۳ سانتی‌متر با ضخامت ۱ میلی‌متر را در ضخامت موردنظرمان ضرب کینم؛ بدین‌ترتیب قیمت ورق پلکسی گلاس با ضخامت‌های مختلف قابل محاسبه است.

به بیان واضح تر قیمت ورق پلکسی در ضحامت‌های مختلف برابر است با:

قیمت یک شیت ۱۲۲×۱۸۳ سانتی‌متر با ضخامت ۱میلی‌متر × ضخامت ورق  

برای راحتی شما مشتریان عزیز، ما قیمت ورق پلکسی گلاس شفاف را به‌صورت روزانه در سایت لیزرکات قرار می‌دهیم؛ بدین‌منظور کافیست از منوی سایت روی گزینه انواع ورق پلکسی بزنید و سپس ورق پلکسی گلاس شفاف را انتخاب کنید؛ وقتی وارد صفحه خرید پلکسی گلاس شفاف شُدید، کافی‌ست از منوها ابعاد و ضخامت دلخواه خودتان را انتخاب کرده تا قیمت به‌طور اتوماتیک به شما نمایش داده شود.

قیمت پلکسی گلاس شفاف تحت تاثیر نوسانات ارز تغییر پیدا می‌کند؛ به همین منظور تیم فروش لیزرکات به طور روزانه قیمت‌ دقیق پلکسی شفاف را از طریق سایت در اختیار مشتریان عزیز و تولیدکنندگان محترم قرار می‌دهد.  

پلکسی گلاس شفاف از کجا بخرم؟

فروشگاه لیزرکات به عنوان اولین فروشگاه آنلاین ورق پلکسی گلاس در ایران، انواع ورق پلکسی شفاف را در ابعاد و ضخامت‌های مختلف عرضه می‌کند. این ورق‌ها از ضخامت ۱ میلی‌متر تا ۱۰ میلی‌متر قابل خرید هستند. مزیت فروشگاه لیزرکات نسبت به سایر فروشندگان، عرضه پلکسی گلاس در سایزهای کوچکتر از ورق کامل است.

پاسخ این سوال که پلکسی گلاس شفاف از کجا بخرم؟ کاملا روشن است؛ فروشگاه لیزرکات با عرضه پلکسی گلاس در ابعاد کوچک‌تر از ورق کامل به مشتریان عزیز کمک می‌کند که به اندازه نیاز خودشان ورق پلکسی شفاف تهیه کنند. این نوع فروش پلکسی از هزینه‌های مشتریان را کاهش می‌دهد و اجبار به خرید یک شیت کامل پلاکسی شفاف را کاملا از بین می‌برد.

به جز سایزهای مختلف، شما می‌توانید پلکسی گلاس شفاف را در ضخامت‌های تهیه کنید. بدین منظور کافیست با تماس با شماره تلفن‌های ۰۲۱۳۳۹۱۹۳۰۰ و ۰۹۳۶۲۵۹۴۴۲۴ سایز و ضخامت موردنظرتان را بفرمائید تا سفارش شما فورا ثبت و هماهنگی‌های ارسال انجام شود.

پلکسی گلاس شفاف را باید از جایی خریداری کنید که امکان ارسال به تمام نقاط کشور را داشته باشد. با خرید پلکسی شفاف از لیزرکات، سفارش خود را با کمترین هزینه ارسال و با بسته بندی مناسب در شهر خود و درب منزل تحویل خواهید گرفت.  

تفاوت پلکسی شفاف و شیشه

همان‌طور که در ابتدای این مطلب گفتیم، پلکسی گلاس تا ۶ برابر مقاوم‌تر از شیشه است. این استحکام و مقاومت هم در برابر اصابت اجسام و هم در برابر فشار سطحی سنجیده می‌شود. ضربات شدیدی که باعث خُردشدن شیشه می‌شود، در موارد معدودی باعث آسیب دیدن پلکسی می‌شود.

و مزیت پلکسی گلاس نسبت به شیشه این است که در صورت شکسته شدن، تکه‌های آن به اطراف پرتاب نمی‌شود. پلکسی گلاس شفاف بدلیل انعطاف پذیری بالایی که دارد تا حد زیادی شدت ضربه را جذب می‌کند و در هنگام اصابت ضربات شدید تَرَک می‌خورد. بنابراین ایمنی آن نسبت به شیشه بسیار بیشتر است.

این مهم‌ترین تفاوت پلکسی شفاف و شیشه است و باعث می‌شود که از پلکسی شفاف به عنوان جایگزین بسیار مناسب برای شیشه‌های معمولی یاد شود.

کاربردهای پلکسی گلاس شفاف

پلکسی گلاس شفاف به خاطر ویژگی‌های مکانیکی خاصی که دارد در شاخه‌های مختلف صنعتی پرکاربرد شده است. هر کجا که صحبت از ایمنی به میان بیاید، پلکسی شفاف یک گزینه قابل اتکا محسوب می‌شود.

البته برش آسان و بی نقص توسط لیزر نیز به کاربردی‌تر شدن ورق پلکسی شفاف کمک زیادی می‌کند. کمتر متریالی را می‌توان یافت که به‌راحتی برش‌کاری و ماشین‌کاری شود و ایمنی زیادی داشته باشد.

برای این‌که با کاربردهای پلکسی گلاس شفاف آشنا شوید چند مورد از مهم‌ترین زمینه های استفاده از ورق شفاف پلکسی شفاف را به شما توضیح می‌دهیم:

جایگزینی پلکسی با شیشه

اصلی‌ترین کاربرد پلکسی شفاف، جایگزینی با شیشه‌های معمولی‌ست؛ ایمنی بالای پلکسی گلاس شفاف آن‌را به یک جانشین و جایگزین عالی برای شیشه‌ها تبدیل کرده است.

البته بدلیل قیمت بالاتر پلکسی نسبت به شیشه، فقط در مواقعی که نیاز به ایمنی بیشتر احساس شود پلکسی را با شیشه جایگزین می‌کنند. در موارد زیادی هم الزام دستگاه‌های اجرایی و مراکز استاندارد باعث جایگزینی پلکسی با شیشه می‌شود.

به عنوان مثال اداره استاندارد برای ایمن سازی برخی ساختمان‌ها نظیر بیمارستان‌های مخصوص اطفال و کودکان این مراکز را به جایگزین کردن پلکسی با شیشه پنجره‌ها ملزم می‌کند.

در حوادثی نظیر زلزله، وقتی شدت لرزش‌ها زیاد باشد، تکه‌های شکسته شده شیشه می‌تواند جراحات زیادی را به افراد حاضر در ساختمان وارد کند؛ که استفاده از پلکسی گلاس می‌تواند تا حد زیادی از این آسیب‌های بدنی جلوگیری کند.

ساخت وسایل تزئینی و کاربردی

از پلکسی شفاف در تولید هر نوع محصول شفاف نیز می‌توانید استفاده کنید. تولید وسایل کاربردی و تزئینی یکی دیگر از کاربردهای پلکسی شفاف است.

یک نمونه بسیار معروف که قطعا شما نیز آن را از نزدیک دیده‌اید، باکس‌ پلکسی گلاس است. این جعبه‌های ساخته شده از پلکسی شفاف برای قرار دادن اشیاء تزئینی استفاده می‌شوند. البته جعبه‌های پلکسی کاربردهای متنوع دیگری نیز دارند. به‌عنوان مثال از باکس‌های پلکسی لولایی می‌توان به‌عنوان صندوق قرعه کشی استفاده کرد؛ و یا از جعبه‌های درب دار پلکسی برای قرار دادن وسایل بله برون استفاده می‌شود.

البته این‌ها فقط چند نمونه از کاربرد پلکسی شفاف در ساخت محصول است. وسایل دیگری نظیر استند رومیزی پلکسی ، جای بروشور دیواری و رومیزی و حتی استندهای لوازم آشپزخانه نمونه‌های دیگر از کاربرد پلکسی شفاف در ساخت وسایل مختلف است.

محصولات لیزری پلکسی چیست ؟ لیزرکات

پلکسی گلاس شفاف به خاطر ویژگی ماشین‌کاری خوبی که دارد در ساخت محصولات زیادی کاربردی است. به ویژه این‌که برای مونتاژ این قطعات شفاف می‌توان از چسب کلروفرم (چسب مخصوص پلکسی گلاس) استفاده کرد. کلروفرم یک حلال شیمیایی‌ست که برای چسباندن دوقطعه پلکسی گلاس استفاده می‌شود.

پلکسی شفاف برای بالکن

و در نهایت یک کاربرد مهم پلکسی شفاف : پوشاندن فضای جلویی بالکن و تراس است. در اکثر ساختمان‌ها فضایی به عنوان بالکن درنظر گرفته شده است و معمولا درب آن از داخل اتاق خواب باز می‌شود. برای جلوگیری از ورود گرد و خاک به داخل تراس و بالکن و یا کم کردن سروصدای خیابان، در قسمت جلوی تراس یک پلکسی گلاس شفاف نصب می‌کنند.

پلکسی گلاس به دلیل این‌‎که یک عایق صوتی عالی به شمار می‌آید می‌تواند تا حد زیادی از ورود صداهای آزاردهنده به داخل ساختمان جلوگیری کند. همچنین بدلیل شفافیت زیاد می‌تواند نور آفتاب را به داخل اتاق هدایت کند.

نحوه نصب پلکسی گلاس شفاف جلوی تراس نیز ممکن است در شرایط مختلف متفاوت باشد؛ در بسیاری از موارد تراس دارای نرده‌های فلزی است که در این‌صورت نصب پلکسی گلاس بسیار آسان خواهد بود.

کافیست ورق پلکسی را از داخل تراس روی نرده‌ها قرار دهید و آن‌را به میله‌های نرده پیچ کنید. البته یک راه مطمئن‌تر این است که پس از قراردادن پلکسی روی نرده‌ها، جای سوراخ‌ها را علامت بزنید و پس از سوراخکاری پلکسی گلاس آن‌را به نرده‌های تراس پیچ کنید.

معایب پلکسی گلاس شفاف

تا اینجا مزایا و ویژگی‌های بسیار زیادی از پلکسی گلاس شفاف را به شما معرفی کردیم و از تمام مزیت‌هایی که این ورق شفاف دارد گفتیم؛ ولی هر متریالی به فراخور ماده تشکیل‌دهنده قطعا معایبی نیز دارد. در ادامه معایب پلکسی گلاس و محدودیت‌های استفاده از آن را به شما توضیح می‌دهیم.

خش پذیری سریع‌تر نسبت به شیشه

یکی از بزرگترین معایب پلکسی شفاف عدم استقامت کافی در برابر خراشیدگی است. در بخش قبل توضیح دادیم که پلکسی گلاس یک جایگزین عالی برای شیشه‌های معمولی‌ست؛ ولی باید به این نکته هم دقت کنید که پلکسی‌ها را نباید بصورت دائمی تمیز کنید؛ زیرا در طولانی مدت پلکسی گلاس کدر می‌شود.

پلکسی شفاف به جز مات شدن و کدر شدن، بر اثر کشیده شدن اجسام سخت دچار خراشیدگی می‌شود. کشیده‌شدن یک کلید روی پلکسی می‌تواند یک خراش روی پلکسی ایجاد کند. و این یک عیب بزرگ برای پلکسی گلاس‌ها محسوب می‌شود.

به جز خط و خش و خراشیدگی، تمیزکردن پلکسی گلاس نیز باعث ایجاد خط‌و‌خش روی آن می‌شود. پلکسی گلاس در برابر تمیزکردن در برابر خط و خش تا حدی مقاوم است و در برابر اجسام سخت به راحتی دچار خراشیدگی می‌شود.

این یکی از معایب پلکسی گلاس است که هنگام جایگزینی آن با شیشه باید به آن توجه کنید. بسیاری از افراد به دلیل ایمنی بیشتر پلکسی گلاس نسبت به شیشه، آن را در پنجره‌های ساختمان نصب می‌کنند؛ ولی باید بدانید که پلکسی گلاس نمی‌تواند یک جایگزین دائمی برای شیشه باشد و به مرور زمان، بر اثر تمیزکردن با دستمال و محلول‌های شیشه پاک‌کن، مات می‌شود.    

قیمت گران‌تر نسبت به شیشه

ورق پلکسی گلاس نسبت به ورق‌های دیگر ساختمانی قیمت نسبت زیادی دارد. به عنوان مثال پلکسی گلاس شفاف از شیشه گران‌تر است. اگر می‌خواهید پلکسی را با شیشه جایگزین کنید باید بودجه تقریبا دوبرابری برای پروژه خود در نظر بگیرید.

در چند پاراگراف قبل هم اشاره کردیم که پلکسی شفاف تنها زمانی با شیشه جایگزین می‌شود که باید سطح ایمنی محیط بسیار زیاد باشد؛ در غیر این‌صورت در شرایط عادی جایگزینی پلکسی با شیشه صرفه اقتصادی ندارد و توجیه‌پذیر نیست.

اگر قیمت ورق پلکسی گلاس با شیشه برابر بود به طور قطع می‌توانست در بخش‌های مختلف عمرانی و ساختمانی یک رقیب جدی برای شیشه‌ باشد.

شاید به نوعی بتوان قیمت بالای پلکسی گلاس را با ایمنی بیشتری که دارد توجیه کرد. البته این مسئله کاملا بستگی به شما دارد. که تا چه اندازه حاضر هستید بابت ایمنی هزینه بیشتری پرداخت کنید.

به‌عنوان مثال در محیط‌هایی مثل مهدهای کودک‌ شیشه تمام پنجره‌ها را با پلکسی گلاس تعویض می‌کنند. تعویض شیشه در مهدکودک‌ها به ایمنی محیط بازی بچه‌ها کمک زیادی می‌کند؛ چون ممکن است هنگام بازی بچه‌ها، اجسام مختلفی به شیشه‌ها برخورد کند و شکستن شیشه باعث وقوع حوادث خطرناکی شود.

تمیز کردن پلکسی گلاس شفاف

در این بخش روش‌های اصولی تمیزکردن پلکسی گلاس شفاف را به شما توضیح می‌دهیم. با این‌که پلکسی گلاس شفاف تا حد زیادی در برابر خط و خش مقاوم است، ولی هنگام تمیزکردن آن باید موارد احتیاط را رعایت کنید. یک توصیه مهم که همیشه به مشتریان عزیز داریم این است که حتی‌الامکان از تمیز کردن متناوب پلکسی گلاس شفاف اجتناب کنید. اگر به طور دائمی ورق‌های پلکسی را تمیز کنید، فرایند مات شدن آن را سریع‌تر کرده‌اید!

برای تمیز کردن پلکسی گلاس پیشنهاد می‌کنیم از محلول‌های زیر استفاده کنید. برخی از آن‌ها برای پاک کردن لکه‌ها و چربی‌های سطحی به‌ کار می‌روند و برخی دیگر برای از بین بردن اثر چسب و لکه‌های مقاوم‌تر استفاده می‌شوند.

بنزین

بنزین یک ماده بسیار عالی برای تمیز کردن اثر چسب از روی ورق پلکسی گلاس است. ریختن کمی بنزین روی لکه باعث ضعیف‌شدن اثر لکه می‌شود. و فقط کافیست با یک دستمال بسیار نرم لکه را پاک کنید.

بنزین هیچ آسیبی به پلکسی گلاس وارد نمی‌کند ولی به دلیل ساختار شیمیایی، باعث چرب شدن سطح پلکسی می‌شود. در این‌گونه موارد بهتر است پس از پاک‌کردن لکه با بنزین، اثر چربی بنزین را با پنبه و الکل تمیز کنید.

اَستون

استون ( استن ) یک مایع بی‌رنگ, فرّار, قابل اشتعال و ساده‌ترین کتون و مایعی سمی حلال بسیار خوبی برای ترکیبات آلی می‌باشد. استون با آب ترکیب می‌شود و به عنوان یک حلال مهم برای مصارف مختلف از جمله تمیز‌کردن وسایل آزمایشگاهی و سطوح مختلف به کار می‌رود.

بوسیله استون می‌توانید لکه‌های سخت را به راحتی پاک کنید. کافیست یک دستمال بسیار نرم و یا مقداری پنبه را به استون آغشته کنید و روی لکه بکشید؛ اینجاست که معجزه استون را خواهید دید.

الکل

یکی از ارزان‌ترین محلول‌های تمیزکننده پلکسی گلاس، الکل است. الکل تقریبا هر نوع لکه ضعیف و سخت را پاک می‌کند. همچنین از الکل می‌توانید برای تمیزکردن لکه‌های سطحی پس از کندن روکش کاغذی پلکسی گلاس استفاده کنید.

الکل اشتعال‌پذیری پایینی دارد و بهتر است به جای بنزین از الکل استفاده کنید.

اسپری شیشه‌پاک‌کن

متداول‌ترین مایع برای تمیزکردن پلکسی گلاس اسپری شیشه‌پاک‌کن است. استفاده از شیشه‌پاک‌کن هم کار سختی نیست! کافیست به مقدار لازم روی ورق پلکسی اسپری کنید و با دستمال نرم سطح پلکسی را به آرامی تمیز کنید.

محلول‌هایی که در بالا به شما معرفی کردیم جزو پرکاربردترین مواد تمیزکننده پلکسی گلاس محسوب می‌شوند. ولی شما از تمیز کننده‌های دیگری نظیر نفت و متانول نیز می‌توانید استفاده کنید.

تنها نکته‌ای که در انتخاب یک محلول مناسب برای تمیزکردن پلکسی باید مدنظر داشته باشید این است که مایع تمیزکننده نباید حلّال پلکسی باشد؛ یعنی مایع انتخابی شما نباید خورنده و حل‌کننده پلکسی گلاس باشد.

نحوه برش پلکسی گلاس شفاف

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ورق‌های پلکسی گلاس برش آسان توسط ابزارهای مختلف است. وقتی شما یک ورق پلکسی گلاس شفاف را خریداری می‌کنید به‌طور قطع لازم است آن‌را برش بزنید و به قطعات مختلف تقسیم کنید. در کمتر موردی پیش می‌آید که شما یک شیت کامل پلکسی گلاس را به همان‌صورت و در همان ابعاد کامل در پروژه خودتان به کار ببرید.

پس برای این‌که روش‌های مختلف برش ورق پلکسی شفاف را یاد بگیرید ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید تا با ترفندهای مهم برش ورق پلکسی گلاس آشنا شوید. در ادامه ۳ روش مهم برش ورق پلکسی گلاس شفاف را به شما معرفی و توضیحات کامل را به شما ارائه می‌کنیم:

برش پلکسی شفاف با لیزر

قطعا مهم‌ترین روش و بهترین روش برش ورق پلکسی گلاس استفاده از فن‌آوری برش لیزری است. با کمک برش لیزری می‌توان ورق‌های پلکسی را با دقت بسیار زیاد در حد دهم میلیمتر برش زد؛ و این کار توسط دستگاه‌های برش لیزری موسوم به برش لیزری غیرفلزات انجام می‌شود.

دستگاه‌های برش لیزری کارکرد بسیار ساده‌ای دارند که در ادامه مراحل برش لیزری ورق پلکسی را به طور کامل به شما توضیح می‌دهیم. دانستن این نکات به شما کمک می‌کند سفارش برش لیزری خود را براحتی ثبت کنید.

قدم اول برای برش لیزری پلکسی

اولین اقدامی که برای برش لیزری پلکسی شفاف باید انجام شود، آماده کردن طرح برش در نرم‌افزارهای طراحی نظیر اتوکد (AutoCAD) و کورل دراو (CorelDRAW) است. البته نیازی نیست شما خودتان این طرح را آماده کنید؛ اغلب مراکز برش لیزری، خدمات طراحی نیز ارائه می‌کنند. ولی اگر شما هرکدام از این نرم‌افزارهای ترسیم خطی را در کامپیوتر خود داشته باشید می‌توانید طرح برش را خودتان آماده کنید.

برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۲۱۳۳۰۸۰۵۶۳ تماس بگیرید

پس از این‌که طرح شما در نرم‌افزارهای طراحی آماده شد باید آن‌را به دستگاه برش لیزری ارسال کنید. در این گونه موارد افراد معمولا طرح آماده شده را ذخیره می‌کنند و از طریق پیام رسان‌های مختلف برای مراکز خدمات برش لیزری ارسال می‌کنند. در لیزرکات نیز شما می‌توانید به همین شیوه عمل کنید؛ یعنی طرح برش خود را به شماره‌ ۰۹۳۶۲۵۹۴۴۲۴ در پیام رسان‌های مختلف (مثل: واتساپ، ایتا، تلگرام و روبیکا) برای ما ارسال کنید تا خدمات حکاکی و برش لیزری را برای شما انجام دهیم.

برش پلکسی گلاس با دست

برای برش پلکسی با دست کافیست ابزار مخصوص این‌کار را در اختیار داشته باشید و آن چیزی نیست جز: کاتر طلق بُر یا همان کاتر مخصوص برش پلکسی

نحوه استفاده از کاتر طلق بر در یک جمله خلاصه می‌شود: کشیدن کاتر روی پلکسی برای ایجاد شیار، و جدا کردن پلکسی با فشار دست از قسمت شیار خورده

بنابراین برای برش پلکسی گلاس با دست کافیست خط کش را روی پلکسی قرار دهید؛ کاتر پلکسی را چندین بار روی پلکسی بکشید تا یک شیار روی پلکسی ایجاد شود؛ و سپس از قسمت شیارخورده پلکسی را با فشار دست به دو قسمت تقسیم کنید.

برش پلکسی با دست بسیار ساده است؛ ولی لازم است هنگام انجام این کار دقت داسته باشید که خط‌کش شما از جای خود جابجا نشود و تیغ دقیقا در یک مسیر حرکت کند.

وقتی عمل شیارزنی را با کاتر پلکسی انجام دادید، شیار ایجاد شده را مماس لبه میز قرار دهید. حالا یک دست خود را روی صفجه پلکسی قرار دهید و با دست دیگر روی پلکسی فشار وارد کنید تا از قسمت شیار خورده جدا شود.

برای یادگیری بهتر شیوه صحیح برش پلکسی با دست مطلب زیر را بخوانید:

برش پلکسی گلاس شفاف با اره دیسکی

و در نهایت یک روش عالی دیگر برای برش پلکسی، استفاده از اره دیسکی است. با استفاده از ارّه‌های دیسکی می‌توانید برش‌های صاف را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

اره های دیسکی به دو صورت قابل استفاده هستند. می‌توانید اره دیسکی را به میز کار ببندید و پلکسی گلاس را از جلوی آن رد کنید تا بُریده شود؛ و روش دوم این است که پلکسی گلاس را لبه میز قرار دهید و ارّه دیسکی را در دست بگیرید و پلکسی گلاس را در امتداد یک خط صاف بُرش بزنید.

حکاکی پلکسی گلاس شفاف

یکی از مزیت‌های پلکسی گلاس شفاف قابلیت حکاکی لیزری است. هر نوع متن و یا شکل دلخواه خودتان را می‌توانید با کمک لیزر روی ورق شفاف پلکسی حکاکی کنید.

حکاکی لیزر روی پلکسی شفاف یک نتیجه خاص در بر دارد: وقتی نوشته‌ها روی پلکسی گلاس شفاف حکاکی می‌شوند به رنگ سفید در می‌آیند. پرتو لیزر با خراش‌دادن سطح پلکسی شفاف متن موردنظر شما را روی پلکسی حک می‌کند.

حکاکی پلکسی شفاف جهت تولید تابلوهای نوری بسیار پرکاربرد است. وقتی پرتو نور را از یک سمت به پلکسی شفاف حکاکی شده می‌تابانید، بخش‌های حکاکی شده روشن می‌شوند. این قابلیت در تابلوهای نوری به کار گرفته می‌شود.

در برخی از داروخانه‌ها می‌توانید این مدل تابلوهای نوری را مشاهده کنید. و حتی از این ویژگی برای تولید انواع تندیس چهره نوری می‌توان بهره بُرد.

چسباندن پلکسی گلاس شفاف

روش‌های مختلفی برای چسباندن پلکسی شفاف وجود دارد که در ادامه می‌خوانید. گاهی اوقات پلکسی گلاس تَرَک می‌خورد؛ بعضی مواقع پلکسی گلاس به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ و در بسیاری از موارد شما می‌خواهید پلکسی را به سطح دیوار بچسبانید. در هرکدام از این موارد باید با انواع روش چسباندن پلکسی گلاس آشنا باشید.

برای چسباندن دو قطعه پلکسی گلاس روی همدیگر باید از چسب دوطرفه سلولزی استفاده کنید. یعنی پشت یکی از آن‌ها را چسب دوطرفه بزنید و سپس روی دیگری بچسبانید.

البته برای چسباندن دو پلکسی روی همدیگر از کلروفرم نیز می‌توانید استفاده کنید. برای این‌کار روی یک پلکسی به مقدار کلروفرم بریزید و قطعه دیگر را روی آن قرار دهید.

از کلروفرم برای چسباندن پلکسی گلاس تَرَک خورده نیز استفاده می‌شود. بدین‌منظور باید کلروفرم را در سُرنگ بکشید و روی بخش تَرَک‌خورده بریزید. کلروفرم بدلیل اینکه بسیار رقیق است شکاف ترک خوردگی را (هرچند بسیار ریز باشد) پُر می‌کند.

از این شیوه برای چسباندن دو قطعه جدا شده پلکسی گلاس نیز می‌توانید استفاده کنید. یعنی دو قطعه شکسته‌شده پلکسی را دقیقا کنار هم ثابت نگهدارید و کلروفرم را در شیار شکستگی بریزید تا درز بین دو پلکسی پُر شود.

توصیه ما این است که پس از ریختن کلرفرم بین دو پلکسی، دو قطعه را محکم در جای خود نگهدارید و کمی صبر کنید تا چسبندگی اولیه ایجاد شود. پس از حدود ۳۰ ثانیه دو قطعه پلکسی به یکدیگر چسبیده شده‌اند.

آموزش کندن روکش پلکسی شفاف

در بسیاری از موارد پیش می‌آید که روکش کاغذی پلکسی گلاس شفاف به راحتی کنده نمی‌شود. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که از تولید پلکسی گلاس مدت زمان زیادی گذشته باشد. البته گاهی اوقات این مشکل برای برخی از برندهای پلکسی گلاس پیش می‌آید و مشکل از نوع روکش کاغذی‌ست که در کارخانه روی شیت‌های پلکسی گلاس کشیده می‌شود.

اگر شما با این مشکل، یعنی سخت کنده شدن روکش کاغذی پلکسی گلاس مواجه شُدید، کافیست به روش‌های زیر اقدام کنید:

۱- بهترین ماده برای نرم‌شدن و راحت کنده‌شدن کاغذ پلکسی گلاس، اسپری فعال کننده چسب ۱۲۳ است. بله درست متوجه شده‌اید! اگر اسپری چسب ۱۲۳ را روی پلکسی گلاس بزنید روکش کاغذی نرم شده و به راحتی از سطح ورق جدا می‌شود.

۲- روش دوم استفاده از بنزین است. یک دستمال را به بنزین آغشته کنید و روی ورق پلکسی بکشید؛ روکش کاغذی نرم شده و راحت‌تر کنده می‌شود.

۳- روش سوم برای کندن آسان‌تر کاغذ پلکسی گلاس حرارت غیرمستقیم است. اگر بتوانید بوسیله وسایل گرمازا نظیر سشوار، سطح پلکسی گلاس را گرم کنید، روکش کاغذی به آسانی جدا می‌شود.

کنده نشدن روکش پلکسی معضل بزرگی‌ست که پس از برش‌کاری لیزری با آن مواجه می‌شوید و هر کدام از روش‌های بالا که گفته شد به کنده شدن راحت‌تر کاغذ روی پلکسی کمک زیادی می‌کند.

ساخت آینه با پلکسی شفاف

یکی از مهم‌ترین کاربردهای پلکسی شفاف ساخت پلکسی آینه ای است. همان‌طور که آینه‌های شیشه‌ای از شیشه معمولی و یک لایه جیوه ساخته می‌شوند، آینه پلکسی نیز با همین روش تولید می‌شود. درکارگاه‌های تولید پلکسی، یک لایه جیوه روی پلکسی گلاس شفاف می‌زنند و آن‌را به پلکسی گلاس آینه ای تبدیل می‌کنند.

پلکسی آینه ای مقاومت بسیار بیشتری نسبت به آینه های شیشه ای دارد و به همین علت ایمنی آن نیز بیشتر است. اگر جسم سنگینی به پلکسی آینه ای برخورد کند، با اینکه پلکسی آینه ای تکه تکه می‌شود، ولی قطعات شکسته‌شده آن به اطراف پرتاب نمی‌شود.

پلکسی گلاس آینه ای را در مکان‌هایی مثل مهدهای کودک و زمین‌های بازی کودکان جایگزین آینه‌های شیشه ای می‌کنند تا ایمنی محیط بازی کودکان را افزایش دهند.

برش پلکسی گلاس آینه ای نیز درست شبیه پلکسی شفاف است؛ یعنی شما با همان تیغ کاتر مخصوص برش طلق می‌توانید پلکسی آینه ای را (با همان شیوه ای که در قسمت‌های بالاتر توضیح دادیم) برش بزنید.

تمیزکردن آینه پلکسی هم مثل پلکسی شفاف است و تمام روش‌هایی که گفته شد را بایستی برای پلکسی گلاس آینه ای به کار ببندید.

نحوه خرید پلکسی گلاس شفاف

همان‌گونه که در ابتدای این مطلب گفتیم پلکسی گلاس شفاف در ابعاد استاندارد ۱۲۲×۱۸۳ سانتی‌متر تولید می‌شود ولی در سایزهای کوچکتر نیز قابل سفارش است.

فروشگاه لیزرکات اولین و برترین سایت فروش آنلاین ورق پلکسی گلاس در کشور است که امکان خرید پلکسی گلاس در ابعاد کوچکتر را نیز برای مشتریان عزیز فراهم کرده است.

برای خرید پلکسی گلاس شفاف در سایزها و ضخامت‌های مختلف کافیست طبق توضیحات زیر عمل کنید:

۱- در همان ابتدای صفحه اول سایت لیزرکات روی ورق پلکسی گلاس شفاف کلیک کنید

۲- وقتی به صفحه خرید پلکسی شفاف وارد شُدید از منوها سایز و ضخامت دلخواه خودتان را انتخاب کنید تا قیمت پلکسی گلاس شفاف به طور اتوماتیک به شما نمایش داده شود.

۳- تعداد دلخواه خودتان را به سبد خرید اضافه و خریدتان را تکمیل کنید.

شیوه ارسال پلکسی گلاس شفاف

ارسال ورق پلکسی گلاس به شیوه‌های مختلفی امکان پذیر است. روش ارسال پلکسی گلاس با اندازه ورق ارتباط مستقیم دارد. و روش ارسال پلکسی گلاس به شهر سکونت شما نیز بستگی دارد.

اگر ساکن شهر تهران هستید سفارش شما بوسیله پیک موتوری یا وانت بار ارسال می‌شود؛ و اگر ساکن شهرهای دیگری بجز تهران هستید سفارش شما از طریق پُست و یا باربری ارسال می‌شود.

قیمت پلکسی شفاف چقدر است؟

قیمت ورق پلکسی گلاس شفاف بر اساس ابعاد و ضخامت متغیر، و بین ۲۰۰هزار تومان الی ۴میلیون تومان متغیر است

آیا پلکسی شفاف ضد خش است؟

پلاکسی گلاس شفاف مقاومت بسیار زیادی در برابر خط و خش و خراشیدگی دارد؛ ولی اجسام تیز در صورت فشار بیش از اندازه می‌توانند پلکسی را خراش دهند

3.5/5 - (13 امتیاز)
این مطالب را هم بخوانید:

انواع باکس پلکسی گلاس

به جعبه‌هایی که از جنس پلکسی ساخته می‌شوند باکس پلکسی گلاس می‌گویند. در این مطلب [ادامه مطلب...]

صفحه پلکسی چیست ؟

در این مطلب ابتدا به شما می‌گوئیم صفحه پلکسی چیست ؛ و کاربردهای این صفحه [ادامه مطلب...]

پلکسی گلاس شفاف چیست

در این مطلب شما با یک ورق کاملا شفاف آشنا خواهید شد که ایمنی آن [ادامه مطلب...]

2 دیدگاه برای “پلکسی گلاس شفاف چیست

  1. صادق رضوی گفته:

    سلام . صفحه های مربعی ۵ سانتی متر در ۵ سانتی متر میخواهم برای یک بورد گیم . میخواهم قابلیت نوشتن با ماژیک وایت برد و پاک شوندگی داشته باشد و از طرفی قابل دیدن از طرف دیگر نباشد. به نظرتون میشه از پلکسی گلاس رنگی استفاده کرد یا خیر ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *