سوراخکاری پلکسی گلاس (آموزش اصولی+ ترفندها)

آموزش سوراخکاری پلکسی گلاس لیزرکات

اگر نمی‌دانید سوراخکاری پلکسی گلاس را با چه روش‌هایی انجام دهید این مطلب به شما کمک می‌کند تا روش‌های اصولی سوراخ کردن ورق‌های پلکسی را بیاموزید و اگر تصمیم دارید خودتان این‌کار را انجام دهید، پلکسی گلاس آسیبی نبیند. اگر تا به حال ورق پلکسی گلاس را سوراخ نکرده اید، پیشنهاد می‌کنیم از نکات کاربردی خیلی مهم که در این مطلب آموزش می‌دهیم استفاده کنید؛ چرا که سوراخکاری پلکسی گلاس مثل ورق‌های دیگر نیست و حتما باید با روش‌های انجام این‌ کار آشنا باشید.

اصول سوراخکاری پلکسی گلاس لیزرکات

در بخش اول این آموزش با پلکسی گلاس و ویژگی‌های آن آشنا می‌شوید تا تصور درستی از ورقی که با آن مواجه هستید بدست بیاورید؛ سپس در ادامه ۳ روش سوراخکاری پلکسی گلاس را به شما آموزش می‌دهیم. در انتهای این مطلب می‌توانید هر سوالی در مورد سوراخکاری پلکسی گلاس دارید مطرح کنید تا پاسخ کاملی دریافت کنید.

ابتدا ویژگی‌های پلکسی گلاس را بشناسیم

ورق پلکسی گلاس یک متریال از خانواده پلاستیک‌هاست که در شاخه پلاستیک‌هایِ خشکِ منعطف دسته‌بندی می‌شود. بهترین نوع این ورق‌ها، ورق پلکسی تایوانی است ولی با این‌حال تمام ورق‌های پلکسی گلاس دارای یک درجه سختی هستند و طبق یک فرمول تولید می‌شوند.

پلکسی گلس‌ها یک متریال اولیه برای تولید محصولات کاربردی و تزئینی هستند؛ بنابراین برای تولید محصولات مختلف بایستی بریده شوند و سایر عملیات ماشین‌کاری نظیر سوراخکاری روی آن‌ها انجام شود.

اگر شما تولیدکننده وسایل کاربردی و تزئینی هستید و یا از ورق پلکسی گلاس رنگی یا شفاف در صنعت ساختمان استفاده می‌کنید پیشنهاد می‌کنیم همیشه خریدتان را از نمایندگی پلکسی گلاس در تهران و شهرستان‌ها انجام دهید. خرید پلکسی گلاس از نمایندگی‌ها خیال شما را از بابت قیمت و کیفیت ورق پلکسی گلاس مطمئن می‌کند.

بهترین روش برش ورق‌های پلکسی گلاس استفاده از فن آوری برش لیزری است. دستگاه‌های برش لیزری می‌توانند با دقت ۰٫۱ میلیمتر ورق پلکسی گلاس را برش بزنند. طرح‌های آماده‌شده در نرم افزار به دستگاه برش لیزری ارسال می‌شوند و دقیقا مطابق طرح عملیات لیزر روی پلکسی گلاس انجام می‌شود. این یعنی هر نوع برش صاف، منحنی و یا شکل‌های ساده یا منحنی (فارق از ریز یا درشت بودن طرح) با کمک دستگاه برش لیزری قابل برش هستند.

پس از اینکه ورق‌های پلکسی بریده می‌شوند، اصلاح مجدد یا تغییر در شکل ظاهری قطعات امکان‌پذیر نیست. یعنی اگر بخواهید یک قطعه پلکسی گلاس را پس از برش مثلا به اندازه ۱٫۵ میلی‌متر کوچکتر کنید و یا قطر یک سوراخ را بیشتر کنید، این کار با دقت بسیار بالا قابل انجام نیست. البته مشکلی که همیشه پیش می‌آید فراموش کردن یا جا افتادن یک سوراخ در طرح است که باید اینکار بصورت دستی انجام شود.

اینجاست که باید با روش‌های اصولی سوراخکاری پلکسی گلاس آشنا شوید و روش‌ صحیح انجام اینکار را بیاموزید که در ادامه انجام صحیح اینکار را به شما آموزش می‌دهیم:

سوراخکاری پلکسی گلاس با دریل

بهترین ابزار برای سوراخ کردن پلکسی گلاس دریل است. البته با استفاده از دریل تنها می‌توانید تا قطر مشخصی سوراخکاری انجام دهید؛ و این محدودیت به دلیل سایز سه‌نظام (گیره نگهدارنده مته در دریل‌ها) است. ولی بهترین ابزار برای سوراخکاری پلکسی ها همین دریل‌ها هستند که البته مدل‌های مختلفی دارند که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

انواع دریل برای سوراخ کردن پلکسی

دریل‌های مختلفی در بازار وجود دارند که هر کدام مخصوص نوع خاصی از سوراخکاری هستند. ولی شما تقریبا می‌توانید از هر نوع دریلی برای سوراخکاری پلکسی گلاس استفاده کنید.

انواع دریل برای سوراخ کردن پلکسی گلاس

شما می‌توانید از چهار نوع دریل برای سوراخکاری پلکسی استفاده کنید:

دریلهای برقی و دریل‌های شارژی

از این نوع دریل‌ها، به دلیل سه نظام بزرگی که دارند، می‌توان برای ایجاد سوراخ‌های بزرگ روی سطح پلکسی گلاس استفاده کرد. این نوع دریل‌ها به دلیل قابلیت تنظیم دور مته، کنترل بیشتری هنگام سوراخکاری دارید. معمولا یک دکمه چرخشی روی تمام دریل‌ها وجود دارد که گر آن‌ها را بچرخانید می‌توانید مقدار سرعت چرخش مته را کم و زیاد کنید که در بخش بعدی و هنگام سوراخکاری پلکسی گلاس این مقدار دور را به شما توضیح می‌دهیم.

دریل دستی برقی

این نوع دریل‌ها برای سوراخکاری‌های ظریف استفاده می‌شود و معمولا در حرفه جواهرسازی یا ساخت زیورآلات کاربرد زیادی دارند. شما نمی‌توانید مته‌های بزرگ را به این نوع دریل ببندید؛ ولی اگر قطر سوراخ‌هایی که می‌خواهید ایجاد کنید بیشتر از ۳میلی‌متر نیستند، این دریل‌های دستی بهترین گزینه برای سوراخکاری پلکسی گلاس محسوب می‌شوند.

دریل‌های دستی برقی به دو صورت شارژی و برق مستقیم در بازار موجودند که یک ابزار کاربردی برای سوراخ‌کردن ورق‌های پلکسی گلاس هستند.

دریل فشاری دستی

این نوع دریل‌ها به هیچ برقی نیاز ندارند و توسط یک سیستم مکانیکی مارپیچ امکان سوراخ‌کردن سطوح مختلف را فراهم می‌کنند. در این نوع دریل‌ها نیز نمی‌توانید از مته‌های بزرگ استفاده کنید؛ و کاربری آن‌ها دقیقا شبیه دریل‌های دستی برقی است؛ با این تفاوت که سیستم مکانیکی جای خود را به سیستم الکتریکی داده است.

این مطلب را بخوانید: تمیز کردن پلکسی گلاس

روش صحیح استفاده از دریل برای سوراخ کردن پلکسی گلاس

و حالا که با انواع دریل آشنا شدید، روش صحیح و اصولی سوراخکاری پلکسی گلاس بوسیله دریل‌های برقی را به شما آموزش می‌دهیم:

برای سوراخ کردن پلکسی گلاس می‌توانید از دریل های معمولی برقی یا شارژی استفاده کنید. فقط کافیست با توجه به قطر سوراخی که می‌خواهید ایجاد کنید مته مورد نظرتان را به سر دریل ببندید. و قبل از شروع بهتر است این نکته را بدانید که هیچ‌گاه و تحت هیچ شرایط نباید با دور بالا سوراخکاری روی پلکسی گلاس را انجام دهید. چون آسیب های جدی به پلکسی گلاس وارد می‌شود.  

دریل کلید دیمر دار

بیشتر دریل‌ها یک پیچ تنظیم سرعت دارند که به کلید دیمر مشهور هستند. شما می‌توانید با چرخاندن این کلید سرعت چرخش مته را کم یا زیاد کنید. ولی اگر دریل شما از نوع دیمر دار نیست، می‌توانید با فشار کمی که به دکمه دریل‌ وارد می‌کنید به آرامی سوراخکاری پلکسی گلاس را انجام دهید.

شروع سوراخ کاری پلکسی گلس

ابتدا ورق پلکسی گلاس را روی یک سطح صاف قرار دهید و در جای خود محکم نگهدارید سپس دریل را بصورت کاملا عمود روی سطح کار بگذارید.

لازم نیست با دریل هیچ فشاری روی سطح پلکسی گلاس وارد کنید؛ اجازه دهید وزن خود دریل روی سطح کار فشار ایحاد کند؛ ولی با اینحال دریل را محکم در دست خود نگهدارید. حالا دکمه دریل را به آرامی فشار دهید تا مته با سرعت کم به حرکت در بیاید.

سرعت مته نباید بیش از اندازه کم باشد؛ ولی در شروع سوراخکاری پلکسی گلاس نباید با دور تند سوراخ کاری را انجام دهید.

یک نکته مهم: وقتی چند ثانیه از شروع سوراخکاری می‌گذرد، به دلیل حرارت ایجاد شده پلکسی گلاس در همان نقطه گرم می‌شود و با ادامه کار متوجه خواهید شد که بُراده‌های پلکسی گلاس نرم تر شده اند اینجاست که باید دور مته را بالاتر ببرید و سرعت دریل را بیشتر کنید. و همچنان بدون فشار دریل روی سطح کار، سوراخکاری را تا تکمیل شدن آن انجام دهید.

این روش اصولی ایجاد سوراخ روی سطح پلکسی گلاس است؛ و اگر این کار با شتاب و بدون دقت انجام شود پلکسی گلاس خرد می‌شود.

این مراحل را برای انواع دریل‌ها اعم از برقی یا دستی می‌توانید انجام دهید. نکته مهم، سوراخکاری آرام در ابتدای کار است که به پلکسی گلاس آسیبی وارد نشود. با این نکات می‌توانید انواع ورق پلکسی رنگی، شفاف و پلکسی آینه ای را سوراخ کنید.

بهترین مته برای سوراخ کردن پلکسی

شما از هر نوع مته ای نمی‌توانید برای سوراخکاری پلکسی گلاس استفاده کنید. مته‌های مخصوصی برای سوراخ کردن پلکسی گلاس وجود دارند که با نام مته اکریلیک شناخته می‌شوند. این نام، از نام صنعتی ورق‌های پلکسی گلاس یعنی همان ورق اکریلیک برگرفته شده است؛ این مطلب را بخوانید تا با ورق‌های اکریلیک بیشتر آشنا شوید: ورق اکریلیک چیست ؟

مته‌های اکریلیک مخصوص سوراخکاری پلکسی گلاس ، ABS ، لکسان ، ورق پلی کربنات و ورق‌های PVC هستند.

بهترین مته‌هایی که برای سوراخ کردن پلکسی گلاس پیشنهاد می‌کنیم، همین مته‌های اکریلیک هستند. بدلیل تُردبودن پلکسی گلاس‌ها ساختار این مته به شکلی طراحی شده که هنگام سوراخکاری آسیبی به سطح پلکسی گلاس وارد نشود.

مته اکریلیک مته مخصوص سوراخکاری پلکسی گلاس

  ولی اگر مته‌های اکریلیک در دسترس شما نیست و یا تهیه آن‌ها برای شما مشکل است به این نکات توجه کنید:

در نبود مته اکریلیک از مته آهن استفاده کنید: مته‌های آهن که به مته مارپیچ آهن نیز مشهورند بهترین گزینه پس از مته‌های اکریلیک هستند. ولی هنگام استفاده از آن‌ها و سوراخ کردن پلکسی گلاس باید احتیاط بیشتری کنید.

هرگز از مته‌های الماسه برای سوراخکاری پلکسی گلاس استفاده نکنید: مته‌های الماسه و مته‌های گرانیت مخصوص سوراخ کردن انواع سنگ هستند. با این نوع مته‌ها هرگز نمی‌توانید پلکسی گلاس را سوراخ کنید.

هرگز سوراخ ریز اولیه نزنید: اشتباه بزرگی که اغلب افراد برای ایجاد سوراخ‌های بزرگ روی پلکسی انجام می‌دهند این است که ابتدا با یک مته کوچک یک سوراخ ریز روی پلکسی ایجاد می‌کنند و سپس با یک مته بزرگتر دوباره آن سوراخ را بزرگ‌تر می‌کنند. اینکار باعث خُرد شدن پلکسی گلاس و یا لب پریدگی پلکسی گلاس می‌شود.  

نکات ایمنی هنگام سوراخکاری پلکسی گلاس

قبل از سوراخ کردن پلکسی گلاس ( Drilling Acrylic ) باید این موارد را رعایت کنید:

  • حتما قطعه پلکسی گلاس را به میز کار ببنید و یا از فرد دیگری برای نگاه داشتن پلکسی گلاس کمک بگیرید
  • هیچ‌گاه قطعات کوچک و بسیار ریز را با دریل‌های بزرگ سوراخکاری نکنید؛ زیرا این کار باعث در رفتن قطعه و پرت شدن قطعه به اطراف می‌شود
  • حتما از وسایل ایمنی مثل عینک و دستکش کار استفاده کنید
  • ورق را روی یک میز با ارتفاع مناسب قرار دهید و فاصله خودتان تا سطح کار هنگام سوراخکاری پلکسی گلاس حفظ کنید.

سوراخکاری متریال دیگر

شما در این مطلب با اصول و روش‌های سوراخ‌کاری پلکسی گلاس آشنا شدید؛ با این آموخته‌ها می‌توانید انواع ورق‌های دیگری که در برش لیزری کاربردی هستند را نیز سوراخ کنید. ورق‌های مثل: ورق طلق شیشه ای ، ورق مولتی استایل و ورق ام دی اف جزو پرکاربردترین متریال‌های مصرفی در برش لیزری هستند.

تنها تفاوت مولتی استایل و پلکسی و دیگر ورق‌ها مقدار خشک یا نرم بودن هریک از این ورق‌هاست؛ و هنگام سوراخکاری لازم است به نسبت نرمی یا خشکی ورق، سوراخکاری با دقت بیشتری انجام شود.

لیزرکات ؛ مرجع مقالات تخصصی حوزه پلکسی گلاس و برش لیزری در ایران و نمایندگی پلکسی گلاس در تهران

4.3/5 - (10 امتیاز)
این مطالب را هم بخوانید:

انواع باکس پلکسی گلاس

به جعبه‌هایی که از جنس پلکسی ساخته می‌شوند باکس پلکسی گلاس می‌گویند. در این مطلب [ادامه مطلب...]

صفحه پلکسی چیست ؟

در این مطلب ابتدا به شما می‌گوئیم صفحه پلکسی چیست ؛ و کاربردهای این صفحه [ادامه مطلب...]

پلکسی گلاس شفاف چیست

در این مطلب شما با یک ورق کاملا شفاف آشنا خواهید شد که ایمنی آن [ادامه مطلب...]

2 دیدگاه برای “سوراخکاری پلکسی گلاس (آموزش اصولی+ ترفندها)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *