۳ کاربرد پلکسی گلاس در ساختمان‌های مسکونی

کاربرد پلکسی گلاس در ساختمان‌ ها

به تازگی، همه جا صحبت از متریال جدیدی است که جایگزین شیشه و یا مواد دیگر در ساختمان شده است؛ این متریال محبوب ، ورق‌های اکریلیک یا همان ورق‌ پلکسی گلاس هستند. یک ورق پلاستیک پرکاربرد که در این مطلب ۳ کاربرد پلکسی گلاس در ساختمان‌های مسکونی و اداری به شما معرفی می‌کنیم.

سال‌ها پیش، استفاده از شیشه در ساختمان‌ها بسیار معمول بود؛ ولی به‌جهت ایمنی بسیار پایین و آسیب‌هایی که به واسطه خُردشدن شیشه به وجود می‌آمد مهندسین ساختمان نوعی ورق با ویژگی‌هایی کاملا شبیه شیشه را در ساختمان‌ها به کار گرفتند. آن ورق چیزی نبود جز: ورق پلکسی گلاس

در بخش ابتدایی این مطلب با ورق پلکسی آشنا می‌شوید و در ادامه ۳ کاربرد پلکسی گلاس در ساختمان‌های مسکونی و اداری را به شما توضیح می‌دهیم.  

تصویر اصلی کاربرد پلکسی گلاس

پلکسی گلاس چیست ؟

واژه پلکسی گلاس (Plexi Glass) یک نام تجاری است که به ورق‌های اکریلیک اختصاص داده‌اند. شاید از خودتان بپرسید: ورق اکریلیک چیست ؟ ورق‌های اکریلیک نوعی پلاستیک فشرده هستند که دو ویژگی اصلی آن‌ها شفافیت بالا و انعطاف پذیری است.

ورق‌های پلکسی گلاس در برابر ضربه مقاومت بیشتری نسبت به شیشه دارند. به همین دلیل اغلب افراد در مواردی که امکان داشته باشد از ورق پلکسی بجای شیشه استفاده می‌کنند.

ورق‌های پلکسی گلاس در ابعاد استاندارد ۱۲۲×۱۸۳ سانتیمتر تولید می‌شود و از ضخامت ۱میل الی ۵۰ میل قابل خرید هستند. کمتر متریالی پیدا می‌کنید که مثل پلکسی ، ضخامت‌های مختلفی داشته باشد. این ورق‌ها انواع مختلفی دارند: پلکسی گلاس رنگی ، پلکسی گلاس شفاف ، پلکسی گلاس آینه ای و پلکسی گلاس ترانسپارنت.

ورق‌های پلکسی گلاس به‌وسیله ارّه‌های دیسکی بریده می‌شوند؛ ولی بهترین راه برش ورق‌های پلکسی گلاس استفاده از فن آوری برش لیزری است. هنگامی که یک ورق پلکسی با لیزر بریده می‌شود، لبه‌های آن نمی‌سوزد و هیچ نوع دوده‌ای در لبه‌ها و یا زدگی و آب‌شدگی در لبه‌ها دیده نمی‌شود.

کاربرد پلکسی گلاس در مکان‌هایی است که باید ایمنی در آن بسیار بالا باشد؛ که ویژگی اصلی ورق‌های پلکسی گلاس این است که به سختی می‌شکنند و در برابر فشار مقاومند. بنابراین ما با یک متریال انعطاف پذیر و ایمن روبرو هستیم که استفاده از آن بجای شیشه، مزایای زیادی برای ما دارد. همین ویژگی‌هاست که نظر مهندسین ، معماران و تکنسین‌های ساختمانی را به خود جلب کرده است.

پلکسی تایوانی ، اندونزی، ویتنام و چین جزو پرکاربردترین ورق‌های پلکسی گلاس در بازار ایران هستند. معمولا در بازار، پلکسی تایوانی موجود است ولی برندهای اندونزی و ویتنام هم جزو پروفروشترین‌های بازار هستند. البته ناگفته نماند که پلکسی تایوانی در برندهای متنوعی مثل یرلانگ، چوچن، جوکیما و ریچانگ قابل خرید هستند که جزو برندهای محبوب به شمار می‌روند.

ورق‌های پلکسی ویژگی‌ها، خواص و مزیت‌های فراوانی دارند که در این مطلب می‌توانید به طور مفصل با آن‌ها آشنا شوید: ورق پلکسی چیست ؟   با این توضیحات به بررسی ۳ کاربرد پلکسی گلاس در ساختمان‌ها می‌پردازیم:

۱- کاربرد پلکسی گلاس بجای شیشه در پنجره‌های ساختمان

نوع شفاف ورق پلکسی گلاس از لحاظ ظاهری شبیه شیشه است. اگر یک قطعه پلکسی شفاف و یک شیشه را کنار هم بگذارید شاید به سختی بتوانید تفاوت این دو را از هم تشخیص دهید.  

تفاوت شیشه و پلکسی گلاس لیزرکات

تنها تفاوت شیشه و پلکسی شفاف، مقاومت بیشتر پلکسی نسبت به شیشه است. پس منطقی بنظر می‌رسد که بین دو متریال مشابه، متریالی که مقاومت بیشتری دارد را انتخاب کنیم. پلکسی شفاف نیز جایگزین بسیار خوبی برای شیشه است.

معمولا پلکسی گلاس را نمی‌توان در پنجره‌های اصلی ساختمان جایگزین شیشه کرد؛ چرا که پنجره‌های دوجداره شیشه‌ای بسیار مناسب‌تر هستند. و این یکی از معایب پلکسی گلاس است. ولی پلکسی گلاس شفاف در فضاهای داخلی ساختمان کاربرد بیشتری دارد .

۲- کاربرد پلکسی گلاس در نورگیر سقف

ورق‌های پلکسی گلاس بدلیل خاصیت عبور نور، در مصارفی همچون نورپردازی سقف نیز کاربرد دارند. بهترین نوع ورق‌های پلکسی برای استفاده در نورگیرهای سقف، ورق‌های پلکسی سفید شیری و یا سفید دوغی هستند.  

این دو نوع ورق پلکسی گلاس نور را از خود عبور می‌دهند ولی طرف دیگر آن‌ها دیده نمی‌شود. به همین جهت گزینه مناسبی برای استفاده در نورگیرهای سقفی هستند.

بجز ورق پلکسی، از ورق طلق شیشه ای کریستال نیز می‌توانید در پنجره‌ها و نورگیرهای سقفی استفاده کنید. طلق‌های شیشه‌ای نسبت به پلکسی گلاس قیمت ارزان‌تری دارند و نوع دوغی آن‌ها را نیز می‌توانید در سقف کاذب به کار ببرید. برای آشنایی بیشتر با طلق‌های شیشه ای این مطلب را بخوانید: طلق شیشه ای چیست ؟

بهترین ابعاد پلکسی برای استفاده در سقف

همان‌گونه که گفته شد ورق‌های پلکسی گلاس در ابعاد ۱۲۲×۱۸۳ سانتیمتر تولید می‌شوند؛ بنابراین فضایی که قصد استفاده از پلکسی گلاس را داریم نباید بزرگتر از این ابعاد باشد؛ البته در اکثر مواقع پلکسی گلاس در قطعات کوچک‌تر و بر اساس تقسیم‌بندی سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بهترین پیشنهاد برای نورگیرهای سقفی پلکسی گلاس با ضخامت ۲٫۸ میلی‌متر است. البته در برخی موارد ممکن است از ضخامت ۴ میل نیز استفاده شود.

کاربرد پلکسی گلاس در سقف: اگر می‌خواهید از پلکسی گلاس برای نورگیرهای سقفی استفاده کنید، مجبور خواهید شد آن‌ها را به ابعاد دلخواه برش بزنید. با اینکه برش لیزری بهترین روش برش ورق‌های پلکسی گلاس است، ولی همیشه برش لیزری در دسترس نیست و در جایی که باید ورق‌ها سایز شوند و در سقف جایگذاری شوند امکان برش لیزر روی پلکسی وجود ندارد.

این یعنی شما نمی‌توانید از برش لیزری در محل نصب ورق‌های پلکسی استفاده کنید. بنابراین باید از روش‌های دیگری برای برش ورق استفاده کنید.

بهترین راهکار برای برش ورق‌های پلکسی گلاس در محیط کارگاهی استفاده از ارّه های دیسکی است. البته در نبود ارّه های دیسکی، از تیغ کاتر طلق بر نیز می‌توانید استفاده کنید. فقط کافی‌ست چند بار کاتر را روی سطح پلکسی گلاس بکشید تا یک شیار باریک روی سطح ورق ایجاد شود و سپس با فشار دست می‌توانید پلکسی را به دو قسمت تقسیم کنید.  

کاتر پلکسی بهترین گزینه برای برش پلکسی است

مزیت دیگری که استفاده از ورق‌های پلکسی در نورگیرهای سقفی دارد این است که ورق پلکسی گلاس بر اثر گرمای حاصله از لامپ دچار تغییر حالت نمی‌شود. چرا که بسیاری از ورق‌هایی که برای نورگیرهای سقفی استفاده می‌شوند پس از مدتی بر اثر گرمای چراغ‌های داخلی دچار تغییر حالت می‌شوند.  

۳- کاربردهای پلکسی آینه ای در فضاهای داخلی و آسانسور

ورق‌های پلکسی آینه ای دقیقا شبیه آینه‌هایی هستند که در منازل از آن‌ها استفاده می‌کنیم؛ با این تفاوت که در تولید آن‌ها به جای شیشه از پلکسی گلاس شفاف استفاده شده است. شیوه تولید آن‌ها نیز به این شکل است که یک لایه جیوه پشت آن‌ها زده می‌شود و سطح رویی آنها تصاویر را انعکاس می‌دهد؛ درست شبیه به آینه‌های معمولی!

حالا این سوال پیش می آید: اگر پلکسی‌های آینه‌ ای دقیقا شبیه آینه‌های معمولی هستند، پس چه لزومی دارد که از آن‌ها استفاده کنیم؟

یک عامل مهم وجود دارد که استفاده از آینه های پلکسی گلاس را توجیه می‌کند و آن چیزی نیست جز: ایمنی

بدلیل جایگزینی پلکسی شفاف با شیشه، در ساخت آینه‌های شیشه ای، می‌توان گفت که آینه‌های پلکسی ضریب ایمنی بیشتری دارند؛ و همین علت یکی از دلایل کاربرد پلکسی گلاس آینه ای در ساختمان‌ها شده است.

مهم‌ترین کاربرد پلکسی گلاس آینه‌‌ای در ساختمان‌ها، جایگزینی آن‌ها با آینه‌های شیشه ای ست. در برخی از فضاهای داخلی ساختمان از آینه‌های شیشه‌ای استفاده می‌شود که می‌توان آن‌ها را با آینه‌های پلکسی جایگزین کرد؛ مثل آینه‌های داخل آسانسور و یا حتی آینه های تزئینی کار شده در فضاهای داخلی.

ولی اگر از پلکسی گلاس آینه ای در فضاهای داخلی استفاده می‌کنید باید هنگام تمیز کردن پلکسی گلاس مراقب خراشیدگی و خط و خش باشید. در بسیاری از موارد نیز از آینه‌های پلکسی می‌توان در داخل واحدهای مسکونی نیز استفاده کرد که اغلب کاربری تزئینی و دکوراتیو دارند.  

برش‌های لوزی شکل آینه‌های پلکسی برای آینه کاری‌های دکوراتیو بسیار مرسوم شده است ؛ و این نوع طرح دکوراتیو آینه‌کاری همیشه جلوه‌ای به روز داشته و به عبارتی می‌توان گفت تا سال‌ها می‌توان بعنوان طرحی دکوراتیو و مدرن از آن استفاده کرد.

سومین کاربرد پلکسی گلاس آینه کاری های داحلی است

  این ۳ کاربرد پلکسی گلاس‌ ها ( یا همان ورق های pmma) در ساختمان بود که در این مطلب به شما معرفی کردیم. البته از ورق‌های پلکسی گلاس در مصارف دیگر ساختمانی نیز استفاده می‌شود که در مطالب بعدی به طور کامل به آن‌ها می‌پردازیم.

قیمت ورق پلکسی گلاس

حالا که با کاربردهای ورق پلکسی گلاس آشنا شدید و قصد استفاده از این ورق‌های محبوب را در ساختمان خود دارید بد نیست که از قیمت‌های این ورق پرکاربرد نیز اطلاع داشته باشید.

ما در فروشگاه لیزرکات بصورت روزانه قیمت ورق پلکسی را بروزرسانی می‌کنیم که از جدول زیر در دسترس شما قرار می گیرد:

لیست قیمت پلکسی گلاس یرلانگ و پلکسی گلاس چوچن (ابعاد ۱۲۲×۱۸۳ سانت)

ضخامت ورق پلکسیقیمت پلکسی گلاس شفاف (تومان)قیمت پلکسی گلاس رنگی (تومان)
پلکسی 2 میل1.260.0001.350.000
پلکسی 2.8 میل1.588.0001.676.000
پلکسی 4 میل2.268.0002.394.000
پلکسی 5 میل2.835.0002.993.000
پلکسی 6 میل3.402.0003.591.000
پلکسی 8 میل4.536.0004.788.000
پلکسی 10 میل5.670.0005.985.000
قیمت ورق پلکسی گلاس ذکر شده در جدول بالا مربوط به برندهای تایوانی نظیر Chochen و Yearlong است.

لیست قیمت ورق پلکسی گلاس (دیگر برندهای تایوانی) ابعاد ۱۲۲×۱۸۳ سانت

ضخامت ورق پلکسی قیمت پلکسی گلاس شفاف (تومان)قیمت پلکسی گلاس رنگی (تومان)
پلکسی 2 میل1.350.0001.512.000
پلکسی 2.8 میل1.633.0001.724.000
پلکسی 4 میل2.333.0002.462.000
پلکسی 5 میل2.916.0003.078.000
پلکسی 6 میل3.499.0003.694.000
پلکسی 8 میل4.666.0004.925.000
پلکسی 10 میل5.832.0006.156000
قیمت ورق پلکسی گلاس ذکر شده در جدول بالا مربوط به برندهای دیگر تایوانی نظیر HHC , Delta , Raychung , Jokima است.
4.5/5 - (2 امتیاز)
این مطالب را هم بخوانید:

انواع باکس پلکسی گلاس

به جعبه‌هایی که از جنس پلکسی ساخته می‌شوند باکس پلکسی گلاس می‌گویند. در این مطلب [ادامه مطلب...]

صفحه پلکسی چیست ؟

در این مطلب ابتدا به شما می‌گوئیم صفحه پلکسی چیست ؛ و کاربردهای این صفحه [ادامه مطلب...]

پلکسی گلاس شفاف چیست

در این مطلب شما با یک ورق کاملا شفاف آشنا خواهید شد که ایمنی آن [ادامه مطلب...]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *