۳ راه حل کاربردی برای کندن برچسب پلکسی گلاس

3 راه حل کاربردی کندن روکش پلکسی گلاس لیزرکات

کندن برچسب پلکسی گلاس یکی از عذاب‌آورترین کارهایی است که ممکن است تابحال انجام داده باشید! و شاید همین دلیل باعث شده که در جستجوی یافتن بهترین راه کندن روکش پلکسی، به اینجا رسیده‌اید و در حال خواندن این مطلب هستید.

در این مطلب ۳ راه حل کاربردی برای کندن روکش سمج پلکسی گلاس به شما می‌گوئیم تا از شرّ این کار طاقت‌فرسا راحت شوید.  

دلیل کنده نشدن روکش ورقهای پلکسی گلاس چیست؟

ما ورق پلکسی گلاس را در مطلبی با عنوان ورق پلکسی چیست به طور کامل معرفی و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار داده‌ایم. ولی در این مطلب به طور تخصصی راهکارهای کندن روکش پلکسی را بررسی می‌کنیم.

از انواع ورق پلکسی گلاس در شاخه‌های مختلف کاری و تولید استفاده می‌شود و اگر هنگام استفاده روکش آن‌ها به خوبی جدا نشود، مشکلات زیادی برای شما پیش می‌آید. شاید شما تابلوساز تبلیغاتی هستید و از ورق پلکسی گلاس رنگی برای ساخت انواع حروف برجسته استفاده می‌کنید.

هنگامی‌که قصد دارید روکش پلکسی گلاس را از روی حروف جدا کنید متوجه می‌شوید روکش کاغذی خشک شده است و به‌صورت تکه‌تکه از سطح ورق پلکسی جدا می‌شود؛ این‌جاست که باید روش‌های مختلف کندن روکش پلکسی گلاس را بدانید تا به سرعت این کاغذهای بدقلق را از پلکسی جدا کنید.

ولی اولین کاری که قبل از پیداکردن راهکار کندن برچسب پلکسی گلاس باید انجام دهیم، یافتن علت این اتفاق است. چرا برخی مواقع روکش ورق‌های پلکسی به سختی کنده می‌شوند؟ آیا دلیل خاصی دارد؟ آیا کیفیت ورق در کنده‌شدن آسان‌تر روکش کاغذی آن موثر است؟

اولین دلیل سخت‌کنده‌شدن رویه کاغذی ورق‌های پلکسی گلاس ، مقدار زمانی‌ست که از تاریخ تولید آن گذشته است. هرچه زمان بیشتری از تولید ورق پلکسی گلاس گذشته باشد، روکش کاغذی تازگی خود را از دست می‌دهد و خشک‌تر می‌شود. و شاید بتوان گفت روکش کاغذی فاسد می‌شود و به سختی کنده می‌شود.

روکش ورق‌های تازه‌تولید، براحتی و بدون هیچ زحمتی کنده می‌شوند. وقتی ورق پلکسی گلاس تازه باشد، کندن برچسب پلکسی گلاس آسان است. شما می‌توانید روکش کاغذی را از یک گوشه جدا کنید و تا انتهای ورق آن‌را لوله کنید؛ ولی اگر مدت زمان زیادی از تولید ورقهای پلکسی گذشته باشد، پس از جداکردن مقداری از روکش، باقی آن پاره می‌شود و هنگام کندن وکش، کاغذ تکه تکه می‌شود.

دومین علت کنده نشدن رویه کاغذی پلکسی گلاس ، نگهداری غیرصحیح آن در انبار است. ورق‌های پلکسی گلاس بصورت پالت بسته بندی می‌شوند و ورق‌ها روی همدیگر قرار می‌گیرند. اگر ورق‌های پلکسی گلاس مدت زمان زیادی در انبار به همین شکل نگهداری شوند، بر اثر فشار وارده به سطح پلکسی، روکش پلکسی گلاس به سختی کنده خواهد شد.

به همین دلیل همیشه پیشنهاد می‌شود ورق‌های پلکسی گلاس را بصورت ایستاده به همدیگر تکیه دهند تا از فشار بیش از حد به سطح ورق جلوگیری شود.

اگر شما خریدار ورق‌های پلکسی هستید همیشه سعی کنید خریدتان را از نمایندگی پلکسی گلاس در تهران و شهرستان‌ها انجام دهید؛ درنمایندگی های فروش عمده ورق پلکسی، ورق‌های پلکسی گلاس به‌صورت اصولی و به‌صورت ایستاده نگهداری می‌شوند. در انبارهای نگهداری پلکسی گلاس قفسه‌هایی وجود دارند که تمام ورق‌ها به‌صورت ایستاده و بدون آنکه فشاری به سطح ورق‌ها وارد شود نگهداری می‌شوند. و همین موضوع از مشکلات زیاد هنگام کندن برچسب پلکسی گلاس جلوگیری می‌کند.

البته کیفیت ورق پلکسی گلاس هم در کنده‌شدن آسان روکش کاغذی تاثیر زیادی دارد. اغلب ورق‌های پلکسی گلاس در ایران ساخت کشور تایوان هستند. روکش ورق پلکسی تایوانی به راحتی کنده می‌شود ولی با این‌حال ممکن است باز هم به این مشکل برخورد کنید.

حالا که با علل اصلی کنده نشدن روکش ورق‌های پلکسی گلاس آشنا شُدید ۳ راهکار تضمینی برای کندن برچسب پلکسی گلاس به شما ارائه می‌کنیم:

اسپری فعال کننده ۱۲۳

از خواندن این عنوان تعجب نکنید! بله منظورمان همان اسپری‌هایی هستند که برای خشک شدن چسب ۱۲۳ استفاده می‌کنید.  

بهترین راه برای کندن برچسب پلکسی گلاس لیزرکات

وقتی متوجه شُدید که پس از برش لیزر روی پلکسی ، روکش کاغذی به سختی کنده می‌شود، کافی‌ست کمی از این اسپری را روی سطح ورق اسپری کنید و پس از گذشت ۳۰ ثانیه معجزه را ببینید. کاغذی که به‌صورت تکه تکه و هربار فقط چندسانتی‌متر کنده می‌شُد، حالا با کمترین زحمت و به‌صورت یک تکه جدا می‌شود.

اگر قصد کندن برچسب پلکسی گلاس‌های بزرگ را دارید شاید استفاده از اسپری ۱۲۳ چندان به صرفه بنظر نرسد که در ادامه در صورت امکان می‌توانید از روش‌هایی که در ادامه می‌گوئیم استفاده کنید:

گرمای شعله یا حرارت غیرمستقیم؟

گرم‌کردن سطح ورق‌های پلکسی باعث نرم‌تر شدن روکش کاغذی ورق‌ها می‌شود. گرما، کاغذ رویی ورق‌ها را از حالت خشکی درمی‌آورد و باعث راحت‌تر کنده‌شدن آن می‌شود. پس اگر بتوانید به هر روشی سطح ورق اکریلیک یا همان پلکسی گلاس را گرم کنید، روکش کاغذی آن بهتر کنده خواهد شد.

در روزهای گرم می‌توانید ورق پلکسی گلاس را در آفتاب قرار دهید و با گرم شدن سطح ورق، روکش راحت‌تر جدا خواهد شد. ولی اگر در هوای سرد مشغول به کار هستید باید از وسایل گرما زا کمک بگیرید.

سشوار بهترین وسیله‌ای است که می‌تواند کار شما را تسریع کند و آسیبی به ورق پلکسی گلاس نمی‌رساند. بدلیل اینکه سشوار گرمای غیرمستقیم تولید می‌کند و این گرما از طریق دمنده به ورق پلکسی گلاس منتقل می‌شود، استفاده از سشوار نمی‌تواند اثر مخربی بر روی ورق پلکسی گلاس داشته باشد.

این مطلب را نیز بخوانید: پلکسی گلاس از کجا بخریم ؟

از جمله وسایل گرمایشی دیگری که می‌توانید برای گرم‌کردن سطح ورق و کندن برچسب پلکسی گلاس استفاده کنید، شعله سرپیک است؛ شدت شعله خروجی سرپیک‌های جوشکاری اغلب با دو شیر اطمینان قابل تنظیم هستند؛ که یکی از این شیرهای تنظیم، مخصوص خروج گاز و شیر دیگر مخصوص خروج اکسیژن است.

اگر شیر اکسیژن را به‌مقدار بسیار کمی باز کنید و شیر گاز روی سرپیک را نیز به اندازه مورد نیاز باز کنید، شعله نسبتا ملایمی بوسیله سرپیک در اختیار شما قرار می‌گیرد. این شعله را بدلیل اینکه حرارت مستقیم محسوب می‌شود، نباید بیش از اندازه به سطح ورق پلکسی گلاس نزدیک کنید؛ زیرا باعث گرم‌شدن بیش از حد ورق پلکسی می‌شود و ممکن است ورق پلکسی گلاس به دلیل حرارت زیاد ابتدا نرم و سپس ذوب شود.

اگر مقدار شعله سرپیک کم باشد باید آن‌را از فاصله ۴۰ الی ۵۰ سانتی‌متری ورق نگهدارید. این فاصله با توجه به تشخیص خود شما و مقدار شدت حرارت شعله سرپیک می‌تواند تغییر کند.

در مجموع یکی از بهترین راه‌حل‌های کاربردی برای کندن برچسب پلکسی گلاس ، استفاده از حرارت مستقیم و یا غیر مستقیم است. به نحوی که شدت گرما باعث ذوب شدن ورق پلکسی گلاس نشود.

مثلا فرض کنید یک باکس پلکسی گلاس لولایی را بعنوان صندوق رای گیری سفارش داده‌اید؛ و حالا وقتی می‌خواهید روکش کاغذی روی باکس را جدا کنید متوجه می‌شوید این روکش محافظ به سختی جدا می‌شود. یکی از بهترین راه‌های کندن روکش پلکسی (البته با زحمت خیلی کم) گرم‌کردن سطح پلکسی گلاس است.  

محلول‌های جادویی برای کندن برچسب پلکسی گلاس

در اکثر مواقع شما اسپری فعال کننده ۱۲۳ در اختیار ندارید و دسترسی به وسایل گرما زا نیز برای شما امکان‌پذیر نیست. بنابراین برای کندن برچسب پلکسی گلاس باید از راهکارهای دیگری استفاده کنید. همان‌طور که ابتدای مقاله اشاره کردیم یکی از علل اصلی کنده‌نشدن روکش کاغذی ورق‌های پلکسی گلاس خشک‌شدن و یا فاسدشدن محافظ ورق پلکسی بر اثر گذشت زمان است. بنابراین می‌توانیم از محلول‌هایی خاص برای رفع خشکی پوسته پلکسی گلاس استفاده کنیم تا به راحت‌تر کنده‌شدن آن کمک کرده باشیم.

برخی از محلول‌های شیمیایی هستند که صدمه‌ای به ورق پلکسی گلاس نمی‌زنند ولی باعث نرم‌شدن و تازه‌تر شدن برچسب کاغذی پلکسی گلاس می‌شوند. بنابراین می‌توانیم برای کندن برچسب پلکسی گلاس  از آن‌ها استفاده کرد. دسترسی به این محلول‌ها آسان است و در اکثر فروشگاه‌های رنگ و ابزار موجود هستند:

تینر روغنی (نفت)

تینرهای روغنی، رنگی شفاف و مایل به زرد دارند. اگر مقداری تینر روغنی را کف دست خود بریزید خواهید دید که چربی اشباع شده‌ای دارد و حتی با مواد شوینده قوی نیز ممکن است اثر چربی از بین نرود. همین خاصیت تینر روغنی به نرم شدن روکش کاغذی پلکسی گلاس کمک زیادی می‌کند.

یکی از مشکلات استفاده از تینرهای روغنی بوی تند آن‌هاست که کاملا شبیه نفت است. تینرهای روغنی را می‌توانید در حجم های ۱ لیتری و ۴ لیتری از رنگ فروشی‌ها و ابزارفروشی‌ها خریداری کنید.

تینر روغنی به کنده شدن ورق پلکسی گلاس کمک می کند

یک دستمال تمیز را باید به تینر روغنی آغشته کنید و روی سطح ورق پلکسی بکشید به طوری که اثر تینر روغنی روی ورق پلکسی مشاهده شود و تمام آنرا پوشش دهد.

در برخی مواقع که رویه پلکسی به سختی جدا می‌شود، این کار را چندین بار تکرار کنید. یا اینکه مقدار بیشتری نفت را روی پلکسی بریزید. آغشته کردن بیشتر سطح پلکسی، به راحت‌تر کنده‌شدن رویه کمک زیادی می‌کند. البته اگر اجازه دهید مدت زمان بیشتری نفت روی پلکسی بماند، تاثیر آن بیشتر خواهد شد.

مشکل دیگری که نفت ایجاد میکند، چربی نسبتا زیاد آن است. هنگام کندن برچسب پلکسی گلاس تا حد امکان سعی کنید چربی نفت به سطح پلکسی انتقال پیدا نکند. و اگر این اتفاق افتاد فقط بوسیله یک دستمال نرم پنبه‌ای، با کشیدن دستمال به یک طرف اقدام به تمیز کردن پلکسی گلاس کنید.

متانول در کندن برچسب پلکسی گلاس

متانول که با نام الکل چوب نیز شناخته میشود یکی از گونه‌های الکل‌های ساده است که هم بعنوان سوخت و بعنوان حلال قابل استفاده است. اگر سطح ورق پلکسی را بوسیله دستمال به متانول آغشته کنیم می‌تواند به راحت تر کنده شدن برچسب پلکسی گلاس کمک کند.

از متانول برای کندن برچسب پلکسی گلاس استقاده می شود لیزرکات

زمانی از متانول استفاده می‌شود که دسترسی به تینر روغنی نداشته باشید. متانول نسبت به تینر روغنی اندکی ضعیف‌تر است؛ بنابراین به نسبت تینر روغنی باید مقدار بیشتری از آنرا روی ورق پلکسی گلاس بریزید.

دقیقا به همان روشی که از تینر روغنی استفاده میشود، متانول را روی سطح پلکسی بریزید و با دستمال تمام سطح ورق را آغشته به متانول کنید؛ اگر قبل از خشک شدن متانول اقدام به کندن روکش پلکسی گلاس کنید این روکش بهتر جدا می‌شود.

گاهی اوقات کندن برچسب پلکسی گلاس آنقدر شما را به دردسر خواهد انداخت که چندین ساعت زمان خود را در یک پروژه از دست خواهید داد. استفاده از روش‌هایی که در این مطلب خواندید شما را از دردسر این مشکل نجات خواهد داد. لیزرکات مرجع ورق پلکسی گلاس ایران و ارائه دهنده خدمات برش لیزری در تهران است. شما درسایت لیزرکات می‌توانید انواع ورق پلکسی گلاس و محصولات مرتبط را انتخاب و خریدتان را انجام دهید.  

3.7/5 - (27 امتیاز)
این مطالب را هم بخوانید:

انواع باکس پلکسی گلاس

به جعبه‌هایی که از جنس پلکسی ساخته می‌شوند باکس پلکسی گلاس می‌گویند. در این مطلب [ادامه مطلب...]

صفحه پلکسی چیست ؟

در این مطلب ابتدا به شما می‌گوئیم صفحه پلکسی چیست ؛ و کاربردهای این صفحه [ادامه مطلب...]

پلکسی گلاس شفاف چیست

در این مطلب شما با یک ورق کاملا شفاف آشنا خواهید شد که ایمنی آن [ادامه مطلب...]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *