روش‌های تمیز کردن پلکسی گلاس

آموزش تمیز کردن پلکسی گلاس لیزرکات

« چه کاری راحت‌تر از تمیز کردن پلکسی گلاس ؟ این کار را همه می‌توانند انجام دهند.» … اگر این‌طور فکر می‌کنید هنوز پلکسی را به درستی نشناخته‌اید. ورق‌های پلکسی گلاس در برابر خط و خش بسیار مقاوم هستند ولی اگر آن‌ها را به‌درستی تمیز نکنید دچار خط و خش می‌شوند.

ما در این مطلب لک‌های پکسی را به سه دسته: لکه‌های ضعیف، لکه‌های سخت و لکه‌های پاک نشدنی تقسیم کرده‌ایم. راهنمایی‌هایی که در این مطلب می‌خوانید برطرف‌کردن این لکه‌ها و شیوه تمیز کردن پلکسی گلاس در هر مورد را به شما می‌آموزد.

جهت سفارش برش پلکسی گلاس ، توضیحات سفارشتان را به شماره ۰۹۳۶۲۵۹۴۴۲۴ واتساپ کنید؛ سفارشتان را فورا بررسی و استعلام قیمت را به شما ارائه می‌دهیم

ورق‌های پلکسی گلاس مصارف زیادی در صنعت تولید، صنعت ساختمان و دکوراسیون دارند. اگر شما نیز تولیدکننده محصولات پلکسی، طراح و معمار داخلی و یا مجری پروژه‌های پلکسی گلاس هستید باید با روش‌های تمیز کردن پلکسی گلاس آشنا باشید.

ورق‌های پلکسی گلاس یک روکش کاغذی دارند که از سطح ورق در برابر خراشیدگی و خط و خش محافظت می‌کند. این روکش‌ها تا آخرین مراحل ساخت و تا آخرین مراحل استفاده نباید کنده شوند. اگر چاره‌ای جز کندن رویه پلکسی نداشتید و یا زمان رونمایی از محصول ساخته‌شده به‌وسیله پلکسی فرارسیده است، باید مراقب لک‌شدن یا کثیف شدن سطح پلکسی باشید.

البته همیشه پیشنهاد می‌کنیم از بهترین مارک پلکسی گلاس استفاده کنید تا از خراشیدگی و خط روی پلکسی گلاس تا حدممکن جلوگیری شود.

در این مطلب ابتدا انواع مواد پاک کننده مناسب برای تمیز کردن پلکسی گلاس را به شما معرفی می‌کنیم. در بخش دوم شما را با انواع لکه‌های ضعیف، سخت و پاک نشدنی آشنا می‌کنیم؛ و در نهایت روش اصولی پاک کردن انواع پلکسی گلاس اعم از پلکسی رنگی، شفاف و پلکسی آینه ای را به شما آموزش می‌دهیم.

انواع مواد پاک‌کننده پلکسی گلاس

پلکسی گلاس یک ورق بسیار براق با سطحی حساس است؛ این یعنی در موارد خاصی، حتی دست کشیدن روی سطح پلکسی نیز می‌تواند خش‌های هرچند ریز روی سطح پلکسی ایجاد کند. البته نگران نباشید همیشه این اتفاق نمی‌افتد؛ اما لازم است برای تمیز کردن پلکسی گلاس احتیاط‌های لازم را انجام دهید. 

 

تمیز کردن پلکسی گلاس به مهارت خاصی نیاز ندارد لیزرکات

 

برای اینکه بتوانید سطح پلکسی گلاس را تمیز کنید لازم است پاک‌کننده‌های مختلفی که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم به کار ببرید. این مواد آسیبی به سطح پلکسی نمی‌رسانند و اگر به طور صحیح از آن‌ها استفاده کنید می‌توانند به خوبی سطح پلکسی گلاس را تمیز کنند.

در ادامه انواع مواد پاک‌کننده که بوسیله آن‌ها می‌توانید سطح پلکسی گلاس را تمیز کنید به شما معرفی می‌کنیم:

اسپری شیشه پاک‌کن: شیشه پاک‌کن‌ها یک ماده عالی برای تمیز کردن پلکسی گلاس هستند. این شوینده‌های الکلی می‌توانند اثر هر نوع چربی و غبار را از روی سطح پلکسی پاک کنند. باور اشتباهی که وجود دارد این است که شیشه پاک‌کن باعث ایجاد خط و خش روی سطح پلکسی می‌شود. در صورتی‌که این یک باور غلط است و استفاده از شیشه پاک‌کن برای تمیز کردن پلکسی گلاس هیچ آسیبی به آن نمی‌زند.

تینر روغنی (نفت): دومین پاک‌کننده‌ای که می‌تواند اثر لکه‌ها را از روی سطح پلکسی گلاس به خوبی پاک کند تینر روغنی یا همان نقت است. تینر روغنی با این‌که یک پاک‌کننده خوب برای پلکسی به حساب می‌آید ولی چربی نسبتا زیادی دارد. بنابراین نباید از مقادیر زیاد آن روی پلکسی استفاده کنید.

اگر از تینر روغنی برای پاک کردن پلکسی استفاده کردید و سطح پلکسی شما چرب شد باید با دستمال آغشته به الکل چربی پلکسی را پاک کنید.

 

بهترین تمیز کننده های ورق پلکسی گلاس لیزرکات

 

اسپری چسب ۱۲۳: شاید تعجب کرده‌اید! بله؛ اسپری همراه چسب‌های ۱۲۳ یکی از بهترین پاک‌کننده‌های لکه‌ها و چربی‌های سطح پلکسی هستند. این اسپری‌ها با فرمول تینری که دارند می‌توانند لک‌های مختلف را از سطح پلکسی گلاس پاک کنند.

البته اسپری چسب ۱۲۳ یک کاربرد عالی دیگر نیز دارد؛ زمانی که روکش پلکسی گلاس به سختی جدا می‌شود، مقداری اسپری چسب ۱۲۳ روی ورق می‌زنید و روکش کاغذی ورق پلکسی نرم شده و به راحتی می‌توانید آنرا از سطح ورق جدا کنید.

در مطلب زیر می‌توانید با روش‌های آسان دیگری برای کنده روکش پلکسی گلاس آشنا شوید:

کندن برچسب پلکسی گلاس

 

بنزین: یک محلول ارزان برای تمیز‌ کردن پلکسی گلاس بنزین است. اگر همیشه مقدار کمی بنزین در کارگاه خود داشته باشید می‌توانید لکه‌های چسب را پاک کنید. البته بنزین نیز همانند تینر روغنی باعث چرب شدن پلکسی گلاس می‌شود. ولی بهترین پاک کننده اثر چسب از روی پلکسی گلاس است.

 

 و یک ماده پاک‌کننده فوق‌العاده نیز وجود دارد که البته شاید دسترسی به آن همیشه مقدور نباشد و آن استــون است. استون‌ها که به عنوان یک پاک‌کننده قوی شناخته شده‌اند یکی از بهترین مواد برای تمیز کردن پلکسی گلاس هستند.

کافیست مقدار کمی استون را روی دستمال بریزید و روی لکه و چربی ایجاد شده روی پلکسی گلاس بکشید و معجزه را ببینید. استون‌ها هیچ اثری از خود روی پلکسی باقی نمی‌گذارند و تمیز‌کننده‌ای عالی برای لکه‌های پلکسی محسوب می‌شوند.

 

در ادامه انواع لکه‌هایی که روی سطح پلکسی گلاس ایجاد می‌شوند را به شما معرفی و شیوه پاک کردن آن‌ها را به شما آموزش می‌دهیم.

لکه‌های ضعیف یا سطحی 

سطح براق پلکسی گلاس بسیار حساس و اثرپذیر است و این یکی از معایب پلکسی گلاس است. اگر روکش کاغذی پلکسی گلاس را جدا کنیم و روز بعد به سراغ آن بیایید متوجه خواهید شد که به‌راحتی گرد و غبار را به خود جذب کرده است.

اشتباهی که می‌توانید مرتکب شوید این است که برای پاک کردن این گرد و غبار دست خود را روی سطح پلکسی بکشید. با این کار ریز گَردهایی که روی ورق نشسته‌اند باعث ایجاد خط و خش روی سطح پلکسی می‌شوند. و اینجاست که لکه‌های چربی (اثر انگشت و دست) نیز به گرد و غبار اضافه خواهد شد.

 

پس از کندن روکش پلکسی گلاس نباید روی آن دست بکشید لیزرکات

 

اما راه چاره چیست؟ و چطور از این اتفاق جلوگیری کنیم؟ این لکه‌هایی که به وجود آمده‌اند جزو لکه‌های سطحی یا ضعیف هستند. این لک‌ها را باید به‌وسیله پارچه از جنس نخ پنبه‌ای تمیز کنید. پارچه‌های الیاف مصنوعی لکه‌های سطح پلکسی را بیشتر می‌کنند و چربی ها را به خوبی تمیز نمی‌کنند.

برای تمیز کردن پلکسی گلاس ، ابتدا اسپری شیشه پاک‌کن را به مقدار کم روی سطح پلکسی اسپری کنید؛ سپس با پارچه نخی از یک سمت به سمت دیگر بکشید. توجه کنید که جهت تمیز کردن پلکسی گلاس باید از یک طرف به طرف دیگر باشد تا لکه‌ها برطرف شوند. حرکت‌های دایره‌ای و چند جهته نمی‌تواند لکه‌های پلکسی را از بین ببرند. و خط و خش سطح پلکسی را بیشتر می‌کنند.

با دو یا سه بار اسپری و دستمال کشیدن، لکه‌ها به خوبی از روی سطح پلکسی گلاس پاک می‌شوند. تنها نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که دستمال را خیلی آرام روی سطح بکشید. فشار بیش از اندازه دستمال روی پلکسی، احتمال خش‌دار شدن سطح پلکسی را افزایش می‌دهد.

یک ترفند حرفه ای برای تمیز کردن پلکسی گلاس

این ترفند به قدری کاربردی است که نیاز شما را از دستمال و شیشه پاک کن برطرف می‌کند. البته اگر نتوانستید این ترفند را استفاده کنید ، دستمال و شیشه پاک‌کن بهترین گزینه است.

پس با دقت ادامه این مطلب را بخوانید:

ابتدا دست‌های خود را با آب و صابون یا مایع دستشویی به خوبی بشویید. دست‌های شما باید کاملاً تمیز و عاری از هرگونه چربی باشد. و یک نکته مهم؛ پوست دست شما نباید زبر و خشک باشد.

پس از شستشوی کامل دست‌ها، آن‌ها را خشک نکنید. دست‌های شما باید خیس و نمناک باشد. حالا دست‌های خود را در یک جهت مثلاً از چپ به راست روی پلکسی یا فقط در محدوده لکه بکشید. با این کار سطح پلکسی خیس می‌شود.

این کار را چند بار دیگر و در همان جهت تکرار کنید. با هر بار کشیدن دست روی پلکسی دست‌های شما کم کم خشک می‌شوند و لکه‌ها نیز از بین می‌روند. این کار را تا خشک شدن کامل دست‌ها و پلکسی ادامه دهید.

معمولاً بعد از ۱۰ الی ۱۵ بار کشیدن دست نمناک روی پلکسی دست‌های شما خشک می‌شوند و سطح پلکسی نیز کاملاً تمیز می‌شود. اگر بتوانید این کار را انجام دهید، بهترین روش برای پاک کردن پلکسی را انجام داده‌اید.

همانند روش قبل نباید دست خود را با فشار زیادی روی پلکسی بکشید چون ممکن است خش‌های زیادی روی پلکسی ایجاد شود.

یکی از کاربردهای پلکسی گلاس، ساخت انواع باکس پلکسی گلاس لولایی ، درب دار و ساده است. معمولا باکس‌های پلکسی، بدلیل تماس مستقیم دست، خیلی سریع لک می‌شوند. با راهکاری که در بالا به شما آموزش دادیم می‌توانید به راحتی انواع باکس پلکسی گلاس را تمیز کنید.

لکه‌های اثر گذار و سخت

از لکه‌های ضعیف و پاک شدنی که بگذریم نوبت به لکه‌هایی می‌رسد که به راحتی پاک نمی‌شوند و بر اثر یکی از موارد زیر اتفاق می‌افتند:

  • لکه‌های چربی غذایی یا اثر انگشت

  • اثر چسب‌های مایع یا لکه‌های چسب‌های کاغذی

  • لکه رنگ 

این سه نوع لکه‌ای که ذکر شد باید توسط تمیز کننده‌های الکلی یا نفتی تمیز شوند. پاک کردن این نوع لکه‌ها دیگر با شیشه پاک کن و دستمال امکان پذیر نیست.

 

لکه های سخت روی پلکسی گلاس چگونه پاک می شوند لیزرکات

 

 

لکه‌های چسب بهتر است توسط نفت یا با مقدار کمی بنزین تمیز شوند. لکه‌ چسب‌ها معمولا توسط الکل نیز به راحتی تمیز می‌شوند. و فقط کافیست به مقدار کافی از نفت، بنزین و یا الکل روی دستمال بریزید و روی لکه‌ها بکشید تا لکه‌ها پاک شوند.

همان‌طور که در بخش ابتدایی این مطلب هم گفته شد اگر شما نفت، بنزین یا الکل ندارید توسط آستون هم می‌توانید لکه‌های چسب را پاک کنید. آستون در اغلب فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌ها موجود هستند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

 

فرق نفت و بنزین با آستون چیست؟

هنگامی که از نفت و بنزین برای پاک کردن لکه استفاده می‌کنید ، لکه از بین می‌رود اما چربی نفت و بنزین روی پلکسی باقی می‌ماند. برای تمیز کردن چربی نیز باید از شیشه پاک کن استفاده کنید. اما وقتی از آستون استفاده می‌کنید لزومی به استفاده از شیشه پاک کن بعد از تمیز کردن نیست. استون لکه دیگری روی پلکسی بر جای نمی‌گذارد.

 

در ادامه هر یک از این لکه‌هایی که ذکر شد را به طور کامل به شما معرفی می‌کنیم:

لکه‌های چربی غذایی یا اثر انگشت 

اثر انگشت روی سطح پلکسی گلاس یکی از رایج‌ترین لکه‌هایی‌ست که بر روی ورق پلکسی ایجاد می‌شود. به‌دلیل این‌که اکثر محصولات لیزری دست‌ساز هستند، بر جای ماندن اثر انگشت یک اتفاق رایج در محصولات پلکسی گلاس است.

البته روکش کاغذی پلکسی گلاس از لک شدن پلکسی تا لحظه استفاده جلوگیری می‌کند ولی وقتی شما روکش کاغذی پلکسی گلاس را جدا کرده و از محصول استفاده می‌کنید اثر انگشت شما بر روی سطح پلکسی می‌ماند و این یک امر اجتناب ناپذیر است.

استندهای لوازم آرایشی یکی از محصولاتی هستند که همیشه در معرض لک شدن با اثر انگشت قرار دارند. این نوع استندها اغلب در فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی قرار داده می‌شوند و فروشندگان، نمونه لوازم آرایشی را برای تست در این استندها می‌گذارند. 

وقتی مشتریان در حال تست لوازم مختلف آرایشی هستند و کِرِم‌ها و لوازم آرایشی مختلف را بر روی دست خود تست می‌کنند، اثر انگشت آن‌ها بر روی استندهای پلکسی آرایشی باقی می‌ماند.

این لکه‌ها جزو لک‌های چربی هستند و برای تمیز کردن پلکسی گلاس از لکه‌های چربی باید از الکل و یا استون استفاده کنید.

 

پاک کردن اثر انگشت از روی پلکسی گلاس لیزرکات

 

نوع دیگر لکه‌های چربی، چربی‌های غذایی هستند. در بسیاری از رستوران‌ها از انواع محصولات پلکسی گلاس استفاده می‌شود. سینی‌های فینگر فود ساخته شده با پلکسی گلاس، یکی از محصولاتی هستند که در رستوران‌های زیادی استفاده می‌شوند.

برای جلوگیری از این اتفاق پیشنهاد می‌شود مونتاژکاران پلکسی، دست‌های خود را به‌طور مرتب با آب و صابون بشویند. هنگام مونتاژ محصولات لیزری و پلکسی گلاس، دست‌ها انواع آلودگی و گرد و غبار را به خود جذب می‌کنند؛ و رطوبت دست‌ها نیز با ترکیب شدن با این آلودگی‌ها باعث ایجاد لکه‌های زیادی روی سطح پلکسی گلاس می‌شود.

بهترین روش تمیز کردن پلکسی گلاس از اثر انگشت، استفاده از پدهای الکلی است. اگر پدهای الکلی در دسترس شما نیستند، مقداری پنبه را به الکل آغشته کنید و از یک سمت به سمت دیگر بکشید. دقت کنید که نباید لکه‌ها را با حرکات دَوَرانی شکل پاک کنید؛ زیرا با این کار لکه‌ها به خوبی پاک نمی‌شوند و بدلیل طولانی شدن عملیات تمیز کردن پلکسی گلاس ، ممکن است سطح ورق پلکسی دچار خط و خش شود.

لکه‌ها را باید به وسیله الکل تمیز کنید. الکل اثر چربی را از روی سطح به خوبی پاک می‌کند. اگر این لکه‌ها خیلی زیاد هستند از آستون هم می‌توانید کمک بگیرید. اما معمولاً الکل بهترین گزینه برای پاک کردن چربی‌هاست. اگر هم چربی خیلی کم است یا الکل در دسترس شما نیست از اسپری شیشه پاک کن برای تمیز کردن چربی‌ها استفاده کنید.

اثر چسب‌های مایع یا لکه‌های چسب‌های کاغذی

یکی دیگر از انواع لکه‌هایی که روی پلکسی ایجاد می‌شود، اثر چسب‌های مایع و یا اثر چسب‌های کاغذی است. یک دلیل آن می‌تواند چسب‌های کاغذی مونتاژ باشد که هنگام اسمبل محصولات پلکسی به دو قطعه پلکسی گلاس زده می‌شود. این چسب‌ها برای ثابت نگه‌داشتن قطعات پلکسی استفاده می‌شوند.

وقتی چسب‌های کاغذی را جدا می‌کنید لکه‌های چسب روی ورق پلکسی باقی می‌ماند. برای تمیز کردن پلکسی گلاس از اثر چسب کاغذی کافیست از پنبه الکلی استفاه کنید. البته همانند لکه‌های روغنی، از آستون هم می‌توانید استفاده کنید. 

 

تمیز کردن اثر چسب از روی پلکسی گلاس لیزرکات

 

از دیگر مواد پاک کننده‌ای که برای از بین بردن لکه‌های چسب کاربرد دارند می‌توان به بنزین و تینر روغنی اشاره کرد. کافیست یک دستمال نرم را به این مواد آغشته کنید و با کشیدن دستمال از یک سمت به سمت دیگر لکّه را از سطح پلکسی تمیز کنید.

 

لکه رنگ یا اسپری رنگ

اگر به هر دلیلی لکه‌های رنگ روی پلکسی افتاد نباید آن‌را با دستمال پاک کنید؛ چون اثر خوردگی حلال‌های رنگ روی پلکسی باقی می‌ماند. لکه‌های رنگ را باید با کمک پولیش‌کاری پلکسی از بین ببرید. برای پاک کردن رنگ از روی پلکسی هرگز از تینرهای فوری استفاده نکنید. تینر فوری باعث خوردگی پلکسی می‌شود.

همچنین اگر شما از طلق شیشه ای کریستال ایرانی استفاده می‌کنید نباید از محلول‌های حلّال برای تمیز کردن لکه‌ای رنگ استفاده کنید. طلق های کریستال را نیز همانند پلکسی گلاس با دقت تمیز کنید. اگر می‌خواهید در مورد طلق شیشه ای کریستال اطلاعات بیشتری بدست بیاورید این مطلب را بخوانید: طلق شیشه ای چیست ؟

 

خوردگی‌ها و لکه‌های پاک نشدنی

وقتی لکه‌های روی پلکسی با هیچ یک از روش‌هایی که گفتیم پاک نشد، شما با یک لکه پاک نشدنی مواجه‌اید. لکه‌های پاک نشدنی و خوردگی‌ها تنها با پولیش‌کاری پلکسی از بین می‌روند یا اثر آن‌ها کمتر می‌شود. البته پولیش پلکسی با پولیش‌های دیگر متفاوت است.

پولیش پلکسی فاقد ذرّات ساینده است و توسط دستگاه‌های پولیش دستی روی سطح پلکسی کشیده می‌شود. پولیش‌کاری پلکسی فقط توسط افراد با تجربه و با دستگاه مخصوص قابل انجام است. بنابراین اگر روزی نیاز به پرداخت‌کاری پلکسی داشتید باید با متخصص این کار در ارتباط باشید.

 

تمام روش‌ها و راهکارهایی که برای تمیز کردن و نحوه از بین بردن لکه‌های پلکسی توضیح دادیم نیازمند تمرین و کسب تجارب شخصی است. اگر شما تجربه‌ای در زمینه تمیز کردن پلکسی گلاس دارید پایین همین مطلب بنویسید یا تجارب دیگر که اینجا مطرح می‌شود را بخوانید.

 

4.5/5 - (22 امتیاز)
این مطالب را هم بخوانید:

انواع باکس پلکسی گلاس

به جعبه‌هایی که از جنس پلکسی ساخته می‌شوند باکس پلکسی گلاس می‌گویند. در این مطلب [ادامه مطلب...]

صفحه پلکسی چیست ؟

در این مطلب ابتدا به شما می‌گوئیم صفحه پلکسی چیست ؛ و کاربردهای این صفحه [ادامه مطلب...]

پلکسی گلاس شفاف چیست

در این مطلب شما با یک ورق کاملا شفاف آشنا خواهید شد که ایمنی آن [ادامه مطلب...]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *