پلکسی رنگی چیست ؟

ورق پلکسی رنگی چیست ؟ مقاله ای از لیزرکات

ورق‌های اکریلیک گلاس که با بیشتر با نام پلکسی گلاس شناخته می‌شوند، نوعی پلاستیک هستند که در ضخامت‌ها و رنگ‌های مختلف و در دو نوع شفاف و رنگی تولید می‌شوند. هر رنگ و ضخامت پلکسی گلاس کاربردی خاص دارد. ورق‌های شفاف عمدتا بجای شیشه استفاده می‌شوند ولی پلکسی‌های رنگی کاربردهای متنوع تری دارند. از پلکسی گلاس رنگی در ساخت وسایل مختلف استفاده می‌شود. از انواع وسایل تزیینی و کاربردی گرفته تا تولید لوازم کمک آموزشی.

این مطلب را تا انتها بخوانید تا تمام اطلاعاتی که در مورد ورق پلکسی رنگی می خواهید را به دست بیاورید:

پلکسی رنگی چیست؟

پلکسی گلاس‌های رنگی دسته ای از انواع ورق اکریلیک هستند که در یک طیف رنگی مشخص تولید می‌شوند. این ورق ها را می‌توانید در رنگ‌های اصلی و همچنین در رنگ‌های پرکاربرد فرعی تهیه کنید. کمتر زمانی پیش می‌آید که شما بخواهید محصولی را با رنگی خاص تولید کنید و رنگ مورد نظر شما در کاتالوگ رنگ پلکسی موجود نباشد.

تولید کنندگان پلکسی رنگی، رنگ های متنوعی را برای ساخت محصولات مختلف و کاربردهای گوناگون در اختیار شما قرار داده اند. البته بجز طیف رنگی پلکسی، نوع آینه ای این ورق‌ها نیز تولید می‌شود. پلکسی آینه ای در دو رنگ طلایی و نقره ای در بازار قابل تهیه است و شما می‌توانید از منوی بالای سایت و از گزینه انواع ورق پلکسی ، نسبت به خرید ورق آینه پلکسی اقدام کنید.

ابعاد ورق پلکسی گلاس رنگی ۱۲۲ در ۱۸۳ سانتیمتر است که این ابعاد با نام ورق کامل شناخته می‌شود. همچنین شما می‌توانید پلکسی گلاس رنگی را از ضخامت ۱ میل تا ۵۰ میل از فروشگاه لیزرکات، نمایندگی پلکسی گلاس در تهران تهیه کنید.

ولی این مورد را همیشه به یاد داشته باشید فقط ورق‌های پلکسی گلاس رنگی با ضخامت ۲.۸ میل هستند که کامل‌ترین طیف رنگی را بین ضخامت‌های دیگر دارند. این یعنی رنگ‌های دیگر پلکسی را به سختی می‌توانید در ضخامت‌های غیر از ۲٫۸ میل پیدا کنید. دلیل این موضوع هم این است که پلکسی‌های رنگی در ضخامت‌های بیشتر از ۲.۸ میل فقط در رنگ‌های محدودی کاربرد دارند و تولید آن‌ها در طیف وسیعی از رنگ‌ها به صرفه و کاربردی نیست.

کاربرد پلکسی گلاس رنگی

پلکسی گلاس‌ها با ورودشان به صنعت، از تولید محصولات تا کاربردهای ساختمانی و حتی استفاده های نظامی را پوشش می داند. تمام محصولاتی که قبلا بوسیله دستگاه های صنعتی و تزریق پلاستیک ساخته می شدند، با پلکسی گلاس قابل ساخت بود؛ و بجز تولید محصول به همان صورت ورق در ساختمان ها استفاده می شد.

تعداد دقیق محصولاتی که بوسیله پلکسی رنگی ساخته میشوند قابل شمارش نیست. به لطف فن آوری برش لیزری بینهایت محصول کاربردی و تزیینی بوسیله پلکسی گلاس رنگی می‌توان تولید کرد.

برای ساخت محصولات مختلف بوسیله پلکسی رنگی بایستی ابتدا طرح محصول در نرم افزارهای دوبعدی و سه بعدی رسم شود. نرم افزارهای اصلی برای طراحی برش لیزری کورل و اتوکد هستند. پس از اینکه طرح محصول آماده شد به دستگاه برش لیزری فرستاده میشود و با لیزر روی پلکسی گلاس رنگی بریده می‌شود. البته کاربرد ورق پلکسی رنگی محدود به ساخت محصول نیست.

بطور کلی ورقهای پلکسی گلاس در دو زمینه کاربرد دارند:    

تولید محصول: که با استفاده از فن آوری لیزر ورق‌های پلکسی گلاس رنگی و شفاف بریده می شوند و قطعات آماده شده پس از مونتاژ تبدیل به محصولات کاربردی مثل انواع باکس پلکسی گلاس لولایی و ساده می شوند

و استفاده های ساختمانی: که به همان صورت شیت و یا قطعات برش خورده در نمی ساختمانها و یا دکوراسیون داخلی و نماهای داخلی استفاده می شوند

بعبارتی دیگر ورق پلکسی گلاس فقط مخصوص ساخت وسایل کاربردی و تزیینی نیست و از آن میتوان در زمینه های زیر نیز استفاده کرد:

– نوع سفید رنگ پلکسی گلاس رنگی را میتوانید بعنوان تخته وایت برد استفاده کنید

پلکسی دوغی رنگ را می توانید در نورگیرهای سقفی استفاده کنید

– پلکسی های رنگ مشکی و طوسی و سفید را میتوانید در دکوراسیون داخلی استفاده کنید

– نوع دوغی یا شیری ورق پلکسی گلاس رنگی را میتوانید برای جلوی بالکن استفاده کنید

– و در مجموع از طیف متنوع رنگی ورقهای پلکسی گلاس رنگی میتوانید بصورت شیت در فضاهای داخلی استفاده کنید  

قیمت ورق پلکسی گلاس رنگی

قیمت پلکسی رنگی بر مبنای دو فاکتور ضخامت و سایز تعیین میشود. یعنی برای محاسبه قیمت یک قطعه پلکسی گلاس باید ابعاد طول و عرض و همچنین ضخامت آنرا داشته باشیم. هر چقدر ابعاد و ضخامت بیشتر باشد، به همان نسبت قیمت ورق پلکسی گلاس رنگی نیز افزایش پیدا می‌کند.

برای دانستن قیمت ورق پلکسی رنگی لازم است این دو مورد را بدانید:

– بزرگترین ابعاد ورق پلکسی گلاس ۱۲۲×۱۸۳ سانتیمتر است و اگر قطعات کوچکتری خریداری کنید قیمت ورق پلکسی به همان نسبت کمتر میشود.

– ورقهای پلکسی گلاس از ضخامت ۱ میل تا ۱۰ میل در سایت لیزرکات قابل خرید هستند. هرچقدر ضخامت بیشتر شود به همان نسبت قیمت هم بیشتر می‌شود.

محاسبه قیمت پلکسی گلاس رنگی شاید کاری زمانبر باشد و احتمال اشتباه محاسباتی همیشه وجود دارد. برای راحتی شما ما بطور روزانه قیمت ورق‌های پلکسی گلاس رنگی و شفاف را در سایت لیزرکات آپدیت میکنیم تا شما بتوانید بطور آنلاین قیمت روز ورق پلکسی را مشاهده کنید.

برای مشاهده قیمت روز ورق پلکسی گلاس رنگی از منوی بالای سایت انواع ورق پلکسی را انتخاب کنید و بر روی پلکسی گلاس رنگی بزنید. وقتی به صفحه پلکسی رنگی وارد شدید ، از منوهای سایز و ضخامت گزینه دلخواه خود را انتخاب کنید تا قیمت بطور اتوماتیک به شما نمایش داده شود.

در این مرحله اگر تصمیم دارید ورق پلکسی گلاس رنگی را خریداری کنید، کافیست به تعداد لازم به سبد خرید خود اضافه کنید و خرید خود را تکمیل کنید.  

برندهای پلکسی گلاس

حالا که با نحوه قیمت گذاری پلکسی گلاس رنگی آشنا شدید، باید بدانید که برند و مارک ورق در تعیین قیمت ورق پلکسی گلاس تاثیر گذار است. برندهای مختلفی ورق پلکسی گلاس را تولید می‌کنند ولی فقط تعداد اندکی از آنها هستند که بدلیل مرغوبیت و کیفیت، شناخته شده و زبانزد عموم هستند.

این مطلب را بخوانید: تمیز کردن پلکسی گلاس

این مورد را همیشه به یاد داشته باشید:

  • برترین برندهای ورق پلکسی گلاس در ایران ساخت کشور تایوان هستند. یعنی اگر قصد دارید ورق پلکسی رنگی یا شفاف خریداری کنید بهتر است ورقهای پلکسی گلاس ساخت کشور تایوان را از فروشنده بخواهید.
  • ورقهای پلکسی گلاس تایوانی مورد تایید عموم تولیدکنندگان، تابلوسازان و لیزرکاران هستند و همیشه از آزمایشات مختلف سربلند بیرون آمده اند. نه تنها مقاومت ورقهای تایوانی بسیار زیاد است، بلکه کیفیت برش آنها نیز بسیار بالاست و هیچ نوع زدگی ، سوختگی و دوده در آنها دیده نمیشود.

نحوه خرید پلکسی گلاس رنگی

ما بعنوان مرجع فروش ورق پلکسی گلاس با ایجاد شیوه فروش سایزهای استاندارد، خرید پلکسی گلاس رنگی و شفاف را برای مشتریان ساده کرده ایم.

به همین منظور برای اولین بار در کشور تصمیم گرفتیم که بجز سایز استاندارد ۱۲۲×۱۸۳ سانتیمتر که ورق کامل است، سایزهای کوچکتری نیز در دسترس خرید شما قرار دهیم.

سایزهای کوچکتری که میتوانید از سایت لیزرکات خریداری کنید به شرح زیر هستند:

ابعاد ورق پلکسی گلاس لیزرکات

برای خرید پلکسی رنگی به دو طریق می توانید اقدام کنید:

– بهترین روش خرید پلکسی گلاس رنگی که ما به شما پیشنهاد می کنیم این است که خرید تان را از طریق سایت انجام دهید. خرید پلکسی از سایت چند مزیت فوق‌العاده دارد: این که شما می‌توانید ابعاد و ضخامت دلخواه خود را انتخاب کنید و قیمت ها را با هم مقایسه کنید.

– مزیت دیگری که خرید پلکسی از طریق سایت دارد این است که تمام اطلاعات ارسال خود را به صورت یکجا برای ما میفرستید و ما نیز می توانیم خیلی فوری سفارش شما را ارسال کنیم

– و در نهایت آخرین مزیتی که خرید پلکسی از طریق سایت برای شما ایجاد می‌کند این است که پرداخت خود را از طریق درگاه پرداخت امن زرین پال انجام میدهید.

نحوه محاسبه وزن پلکسی گلاس

اگر شما از ورقهای پلکسی رنگی و شفاف برای تولید محصولاتی خاص استفاده میکنید و یا وزن ورق پلکسی گلاس در پروژه اجرایی شما مهم است، باید نحوه بدست آوردن وزن هر قطعه پلکسی را بدانید.

برای محاسبه وزن ورق پلکسی گلاس فقط کافیست ابعاد و ضخامت یک قطعه پلکسی گلاس را بدانید. و به جز ابعاد و ضخامت به یک عدد خیلی مهم دیگر نیز به نام وزن مخصوص احتیاج دارید.

وزن مخصوص عددی ثابت است و برای هر متریال عددی یکتاست. این عدد برای ورق پلکسی گلاس برابر با ۱.۱۸ گرم بر سانتیمتر مکعب است. کافیست ابعاد، ضخامت و وزن مخصوص را در یکدیگر ضرب کنیم تا وزن ورق پلکسی به دست بیاید.

 

 

این فرمول محاسبه وزن پلکسی رنگی و شفاف است. ولی اگر می خواهید محاسبه وزن ورق پلکسی را به طور کامل یاد بگیرید پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را بخوانید:  

نحوه محاسبه وزن ورق پلکسی گلاس

برش لیزری پلکسی چگونه است؟

ورقهای پلکسی گلاس رنگی و شفاف را به سه روش مختلف می توان برش زد.

همانطور که گفتیم ورق های پلکسی گلاس تایوانی به خوبی بریده می شوند و هیچ نوع زائده و سوختگی و زدگی در لبه ورق ها مشاهده نمی شود.

پس اگر خواستید روزی ورق پلکسی تایوانی را با این سه روشی که در ادامه به شما میگویم برش بزنید هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشید:

  • اولین روش برش پلکسی استفاده از اره دیسکی است. ابر های دیسکی را می‌توانید هم به صورت ثابت رومیزی و هم به صورت دستی استفاده کنید. اگر اره دیسکی را به میز ببندید کار شما آسان تر است. یعنی فقط کافیست ورق پلکسی گلاس رنگی یا شفاف را روی صفحه میز قرار دهید و از جلوی اره دیسکی عبور دهید با این کار ورق پلکسی گلاس به دو قسمت تقسیم می‌شود. ولی شاید شما به اره های دیسکی دسترسی نداشته باشید. بنابراین باید از روش دستی برای برش ورق پلکسی گلاس رنگی یا شفاف استفاده کنید.
  • در روش دستی و برای برش پلکسی گلاس به کاتر مخصوصی به نام کاتر طلق بر نیاز دارید.
  • این کاتر به طور مستقیم نمی‌تواند پلکسی گلاس را برش بزند ولی اگر چند بار آن را روی سطح پلکسی بکشید باعث می شود از سطح ورق پلکسی براده برداری شود. وقتی به مقدار لازم از سطح ورق براده برداری کردید و شیاری نسبتا عمیق در سطح پلکسی ایجاد شد آنگاه می توانید با فشار دست پلکسی گلاس را به دو قسمت تقسیم کنید.
  • و اما می‌رسیم به سومین روش برش پلکسی رنگی و شفاف که استفاده از تکنولوژی برش لیزری است. بهترین روش برش پلکسی گلاس استفاده از برش لیزری است. با هیچ روشی مثل برش لیزری نمی توانید پلکسی گلاس رنگی و شفاف را خیلی تمیز و دقیق برش بزنید.

اگر قصد ساخت محصولات مختلف به وسیله پلکسی رنگی را دارید باید طرح برش را در نرم افزار اتوکد یا کورل آماده کنید و بر روی پلکسی گلاس رنگی یا شفاف برش بزنید. مزیت برش لیزری این است که ریزترین برش ها را می توانید به کمک آن انجام دهید.

و حسن دیگری که برش لیزری دارد این است که حجم انبوهی از برش های مختلف را می توانید ظرف چند ساعت انجام دهید. ولی همیشه این سوال وجود داشته است:

اگر ورق پلکسی گلاس با لیزر بریده شود اثر سوختگی بر روی آن می ماند؟

نگرانی بزرگی که همیشه وجود داشته است، سوختگی و دوده زدگی ورق پلکسی هنگام برش لیزری است. اگر دستگاه برش لیزری تنظیم باشد و فاصله کانونی لیزر تا سطح ورق بدرستی توسط اپراتور تنظیم شده باشد هیچ نوع سوختگی یا دوده زدگی در لبه برش دیده نمی شود.

نحوه صحیح برش پلکسی با دست

چند مزیت فوق‌العاده پلکسی رنگی

– برخی از کدهای پلکسی گلاس رنگی می‌توانند نور را از خودشان عبور دهند و به همین علت است در ساخت حروف های برجسته کاربرد دارند

– اگر شما می خواهید فضایی را بپوشانید ضمن اینکه نور فضای داخلی حفظ شوند باید از پلکسی گلاس رنگی استفاده کنید

– پلکسی رنگی در رنگ های اصلی و کاربردی و همچنین در رنگ های فرعی پرکاربرد تولید می شود و هیچ متریالی به اندازه ورق پلکسی گلاس تنوع رنگی ندارد

– پلکسی گلاس رنگی را اگر در فضای خارجی استفاده کنید پس از سال‌ها تغییر رنگ و تغییر شکل نمی دهد و این بزرگترین مزیت ورق پلکسی گلاس رنگی و شفاف است

– شما می توانید انواع عملیات ابزار زنی حکاکی برش و پرداخت کاری و خمکاری را روی پلکسی های رنگی و شفاف انجام دهید. این یعنی پلکسی گلاس رنگی و شفاف خواص مکانیکی فوق العاده ای دارند.

– بسیاری از محصولات هستند که تولید آنها با روش تزریق پلاستیک به صرفه نیست. بنابراین متریال دیگری بهتر است پلکسی گلاس رنگی نخواهید یافت.  

تا اینجا اطلاعاتی که در مورد ورق پلکسی گلاس رنگی مورد نیازتان بود را در اختیارتان قرار دادیم. ولی ممکن است خواندن این مطلب سوالاتی در ذهن شما به وجود آمده باشد.

این سوالات را در بخش نظرات انتهای همین صفحه بنویسید تا فوراً به آنها پاسخ دهیم

4.8/5 - (5 امتیاز)
این مطالب را هم بخوانید:

انواع باکس پلکسی گلاس

به جعبه‌هایی که از جنس پلکسی ساخته می‌شوند باکس پلکسی گلاس می‌گویند. در این مطلب [ادامه مطلب...]

صفحه پلکسی چیست ؟

در این مطلب ابتدا به شما می‌گوئیم صفحه پلکسی چیست ؛ و کاربردهای این صفحه [ادامه مطلب...]

پلکسی گلاس شفاف چیست

در این مطلب شما با یک ورق کاملا شفاف آشنا خواهید شد که ایمنی آن [ادامه مطلب...]

2 دیدگاه برای “پلکسی رنگی چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *