وزن ورق پلکسی گلاس چگونه محاسبه می شود؟

محاسبه وزن ورق پلکسی گلاس لیزرکات

ورق های پلکسی گلاس در ساخت محصولات کاربردی و تزئینی استفاده می شوند. پس بسیار مهم است که بتوانیم وزن ورق پلکسی گلاس را در ابعاد مختلف محاسبه کنیم.

در این مطلب شیوه محاسبه وزن ورق‌های پلکسی گلاس را بطور کامل و با ذکر مثال به شما آموزش می دهیم. شما پس از خواندن این مطلب می توانید وزن ورق پلکسی گلاس را در هر ابعاد و ضخامتی که میخواهید محاسبه کنید. در پایان نیز وزن ابعاد استاندارد و ضخامت‌های مختلف پلکسی را که قبلا محاسبه کرده ایم را در اختیار شما قرار می دهیم.  

 

 

وزن ورق پلکسی چگونه محاسبه می شود؟

اولین نکته‌ای که باید در مورد وزن ورق‌های پلکسی گلاس بدانید این است که وزن ورق پلکسی گلاس رنگی و پلکسی گلاس شفاف با هم تفاوتی ندارد. برای اینکه بتوانیم وزن ورق پلکسی گلاس را محاسبه کنیم ابتدا باید با اصطلاح وزن مخصوص آشنا شوید:

نسبت وزن یک ماده به حجم آن را وزن مخصوص می گویند واحد اندازه گیری وزن مخصوص گرم بر سانتیمتر مکعب است.

یعنی این عدد نشان می دهد که هر 1 سانتیمتر مکعب از یک ماده ، چند گرم وزن دارد. بطور معمول این عدد توسط تولیدکنندگان متریال اندازه گیری می شود و در جدول اطلاعات فنی متریال درج می شود.

برای محاسبه وزن یک شیت ورق پلکسی نیز به وزن مخصوص آن نیاز داریم که بایستی از آن در فرمول محاسبه وزن پلکسی استفاده کنیم.

وزن مخصوص ورق پلکسی گلاس چند است؟

ورق اکریلیک یا همان ورق پلکسی گلاس از لحاظ فرمولاسیون ماده اولیه و نسبت جرم به حجم، جزو پلاستیک های میان رده محسوب می شود. ولی با اینکه وزن این ورق ها نسبت به حجم آنها چندان زیاد نیست، مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه و فشار دارند.

وزن حجمی ورقهای پلکسی گلاس 1/18 گرم بر سانتیمتر مکعب است. یعنی هر یک سانتیمتر مکعب ورق پلکسی گلاس وزنی معادل 1/18 گرم دارد. برای محاسبه وزن یک شیت ورق پلکسی با اندازه و ضخامت مشخص نیز به این عدد یعنی 1/18 نیاز داریم. این عدد را باید در فرمول محاسبه وزن ورق استفاده کنیم تا وزن هر قطعه پلکسی با هر ضخامت و ابعادی براحتی بدست بیاید.

نکته مهمی که در مورد وزن ورق پلکسی گلاس وجود دارد این است که وزن ورقهای مختلف اعم از پلکسی رنگی و شفاف با هم برابر است. این یعنی رنگی یا شفاف بودن ورق تاثیری در وزن ورق پلاکسی گلاس ندارد.

فرمول محاسبه وزن پلکسی گلاس

برای محاسبه وزن ورق‌های پلکسی بایستی اندازه طول و عرض ورق را دقیقا اندازه گیری کنیم. همچنین باید ضخامت دقیق پلکسی را نیز داشته باشیم.

با دانستن این ابعاد و ضخامت به سراغ فرمول محاسبه وزن ورق پلکسی گلاس می رویم:

طول و عرض و ضخامت را در همدیگر ضرب می کنیم و جواب را ضربدر 1/18 می کنیم با اینکار وزن ورق پلکسی گلاس بدست می آید. برای اینکه این مطلب را بهتر متوجه شوید فرمول محاسبه وزن ورق پلاکسی را به شکل زیر برای شما قرار داده ایم:

وزن ورق پلکسی = 1/18 × ضخامت × عرض × طول    ولی باید توجه کنید که طول و عرض را با واحد اندازه گیری متـر و ضخامت رو به میلیمتر در فرمول وارد کنید تا جواب بدست آمده بر حسب کیلوگرم باشد.

با هم محاسبه کنیم:

برای اینکه این فرمول را بهتر درک کنید تصمیم داریم برای نمونه وزن ورق پلکسی گلاس را در ابعاد 60×80 سانت و ضخامت 4میل محاسبه کنیم. برای اینکار ابتدا ابعاد را به متر در فرمول وارد می کنیم؛ یعنی 60 سانتیمتر را به 0.6 متر و 80 سانتیمتر را تبدیل به 0.8 متر تبدیل می کنیم و فرمول با به شکل زیر می نویسیم:

2.26 = 1/18 × 4 × 0.6 × 0.8

با توجه به فرمول بالا وزن پلکسی گلاس در ابعاد 60×80 سانتیمتر و ضخامت 4میلیمتر برابر با 2.26 کیلوگرم است.

حالا که شما فرمول محاسبه وزن ورق پلکسی گلاس را یاد گرفته اید می توانید وزن هر پلکسی را در هر ابعاد و ضخامتی که میخواهید محاسبه کنید. ضمنا ما برای راحتی شما وزن ورق پلکسی گلاس را در ابعاد استاندارد محاسبه کرده ایم:  

ابعاد ورق / ضخامت ورق183×122 سانت91×122 سانت61×122 سانت61×61 سانت
2 میل5.3 کیلوگرم2.6 کیلوگرم1.76 کیلوگرم0.9 کیلوگرم
2.8 میل7.4 کیلوگرم3.7 کیلوگرم2.5 کیلوگرم1.25 کیلوگرم
4 میل10.5 کیلوگرم5.3 کیلوگرم3.5 کیلوگرم1.75 کیلوگرم
5 میل13.2 کیلوگرم6.55 کیلوگرم4.4 کیلوگرم2.2 کیلوگرم
6 میل15.8 کیلوگرم7.9 کیلوگرم5.3 کیلوگرم2.65 کیلوگرم
8 میل21 کیلوگرم10.5 کیلوگرم7 کیلوگرم3.5 کیلوگرم
10 میل26.5 کیلوگرم13.1 کیلوگرم8.8 کیلوگرم4.4 کیلوگرم

 

اهمیت دانستن وزن پلکسی 

اگر شما یک تولیدکننده محصولات پلکسی گلاس هستید، دانستن فرمول محاسبه وزن پلکسی گلاس به شما در محاسبه وزن نهایی محصول کمک زیادی می‌کند. محصولات زیادی مثل انواع استندهای رومیزی و دیواری، انواع باکس پلکسی کفه دار و درب دار و ساده و محصولات دکوری هستند که باید در انتخاب پلکسی با ضخامت مناسب دقت نمود.

بر همین اساس باید شیوه محاسبه کردن وزن یک ورق پلکسی با ضخامت مناسب را بدانید تا محصول نهایی شما بیش از اندازه سنگین نباشد. در یک مطلب با عنوان «ورق پلکسی چیست ؟» ویژگی‌ها، مزایا و کاربردهای این ورق را به طور کامل به شما توضیح داده‌ایم.

جهت خرید پلکسی گلاس از فروشگاه لیزرکات نیز می توانید از طریق یکی از روشهای زیر اقدام کنید: -تماس با شماره تلفن های ۰۲۱۳۳۹۱۹۳۰۰ و ۰۹۳۶۲۵۹۴۴۲۴ و ثبت سفارش بصورت تلفنی -خرید اینترنتی از طریق سایت و از منوی انواع ورق پلکسی در بالای سایت

آیا این فرمول ثابت است؟

بله این فرمول اصلی محاسبه وزن ورق پلکسی گلاس است؛ و همیشه ثابت است

4.8/5 - (6 امتیاز)
این مطالب را هم بخوانید:

انواع باکس پلکسی گلاس

به جعبه‌هایی که از جنس پلکسی ساخته می‌شوند باکس پلکسی گلاس می‌گویند. در این مطلب [ادامه مطلب...]

صفحه پلکسی چیست ؟

در این مطلب ابتدا به شما می‌گوئیم صفحه پلکسی چیست ؛ و کاربردهای این صفحه [ادامه مطلب...]

پلکسی گلاس شفاف چیست

در این مطلب شما با یک ورق کاملا شفاف آشنا خواهید شد که ایمنی آن [ادامه مطلب...]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *