نحوه برش ورق مولتی استایل

آموزش نحوه برش ورق مولتی استایل لیزرکات

مولتی استایل ها نوعی ورق پلاستیک انعطاف‌پذیر هستند که با یک لایه شبیه فلز روکش شده‌اند؛ این ورق‌های پلاستیک که ضخامتی در حدود ۱ میلی‌متر دارند در ساخت محصولات کاربردی و تزئینی استفاده می‌شوند؛ ولی مهم‌ترین چالش‌ در این زمینه نحوه برش ورق مولتی استایل است.

جهت سفارش برش ورق مولتی استایل ، توضیحات سفارشتان را به شماره ۰۹۳۶۲۵۹۴۴۲۴ واتساپ کنید؛

سفارشتان را فورا بررسی و استعلام قیمت را به شما ارائه می‌دهیم

در ادامه ورق مولتی استایل را به شما معرفی می‌کنیم و سپس نحوه برش ورق مولتی استایل را به شما توضیح می‌دهیم

ورق‌های مولتی استایل در ساخت وسایل تزئینی، لوازم کاربردی و حتی گیفت‌های مناسبتی استفاده می‌شوند. اغلب سازندگان این محصولات به روش‌های سریع برش مولتی استایل نظیر برش لیزری دسترسی ندارند. بنابراین در این مطلب علاوه بر آموزش برش لیزری مولتی استایل، نحوه برش ورق مولتی استایل با روش‌های دستی را نیز به شما آموزش می‌دهیم.

ورق مولتی استایل چیست ؟

قبل از اینکه با نحوه برش ورق مولتی استایل آشنا شوید، باید این ورق را بشناسید و با خصوصیات فیزیکی آن آشنا شوید تا درک درستی از ورقی که می‌خواهید با آن کار کنید داشته باشید. همان‌طور که در ابتدای این مطلب گفتیم، ورق مولتی استایل نوعی ورق پلاستیک روکشدار با ضخامت تقریبی ۱ میلیمتر است. این ورق که انعطاف پذیری نسبتا خوبی دارد با یک لایه از جنس ABS طرح‌دار روکش شده است. این روکش‌ها از لحاظ ظاهری درست شبیه فلزات مرسوم در بازار هستند و در رنگ‌های طلایی و نقره‌ای و مسی استفاده می‌شوند.  

تصویر سه نمونه ورق مولتی استایل طلایی نقره ای و مسی لیزرکات

ورق‌های مولتی استایل را می‌توانید در دو نوع براق و خشدار تهیه نمایید؛ درست شبیه ورق‌های استیل که در دو نوع براق و خشدار در بازار قابل تهیه هستند. این یعنی علاوه بر رنگ‌های متنوع، ورق‌های مولتی استایل در طرح‌های ساده و خشدار نیز به بازار ارائه می‌شوند. هیچ تفاوتی در نحوه برش ورق مولتی استایل در مدلهای مختلف وجود ندارد و همه نوع ورق مولتی استایل از یک ضخامت و سختی برخوردار هستند. هدف از تولید و ارائه این ورق‌ها به بازار، استفاده در مصارف تزئینی و استفاده در دکوراسیون داخلی بوده است. ولی با این حال به دلیل ویژگی‌های ظاهری، از ورق‌های مولتی استایل در ساخت تابلوهای تبلیغاتی نیز استفاده می‌شود. یک ویژگی بسیار منحصر به فرد ورق‎های مولتی استایل، قابلیت حکّاکی متون و نوشته ‌ها بر روی آن‌هاست. یعنی شما می‌توانید به کمک دستگاه برش لیزری متن ها، نوشته‌ها و لوگوهای دلخواهتان را بر روی سطح ورق مولتی استایل حکاکی کنید.  

نمونه حکاکی روی ورق مولتی استایل
نمونه حکاکی روی ورق مولتی استایل

  وقتی پرتو لیزر سطح رویی ورق‌های مولتی استایل را حکاکی می‌کند، لایه روکش شده ورق سوزانده می‌شود و مغز ورق مولتی که اغلب به رنگ سیاه است نمایان می‌شود. این ویژگی تنها تفاوت مولتی استایل و پلکسی است؛ وقتی نوشته‌ها روی ورق پلکسی گلاس حکاکی می‌شوند به رنگ خود پلکسی درمی‌آیند و در اکثر مواقع خوانا نیستند. نتیجه نهایی کار درست شبیه تابلوهای فلزی نقره‌ای و طلایی قدیمی‌ست که معمولا جلوی مطب پزشکان نصب می‌شدند؛ با این تفاوت که هزینه تمام شده تابلوهایی که با مولتی استایل ساخته می‌شوند به مراتب پایین تر از تابلوهای فلزی قدیمی است.

حالا که با ویژگی‌های ظاهری ورق مولتی استایل آشنا شدید و تا حدی خصوصیات فیزیکی آن‌ را شناختید، نحوه برش ورق مولتی استایل به روش‌های مختلف را به شما آموزش می‌دهیم:

نحوه برش ورق مولتی استایل با دو روش اصلی

شما با ۲ روش می‌توانید ورق‌های مولتی استایل را برش بزنید. با توجه به اینکه می‌خواهید طرح‌های منحنی و پر پیچ و خم برش بزنید و یا فقط می‌خواهید برش های صاف انجام دهید، یکی از روش‌هایی که در ادامه گفته می‌شود را انتخاب کنید.  

برش لیزری مولتی استایل لیزرکات

برش لیزری مولتی استایل

اگر تصمیم دارید طرح‌های منحنی و پیچیده مختلفی مثل انواع حروف برجسته مولتی استایل ، وسایل تزئینی و یا گیفت‌های مناسبتی تولید کنید پیشنهاد می‌کنیم از لیزر برای برش ورق مولتی استایل استفاده کنید. با کمک برش لیزری می‌توانید طرح‌های پیچیده و منحنی آماده شده در نرم افزار را به راحتی روی ورق مولتی استایل برش بزنید.

دستگاه‌های برش لیزری با تلورانس کمتر از ۰٫۱ میلیمتر و با کیفیت خوب طرح شما را روی انواع ورق از جمله ورق مولتی استایل برش می زنند. نحوه برش ورق مولتی استایل هم به این صورت است که طرح خودتان (که شامل نوشته ها و متن و لوگوها است) را در نرم افزارهایی مثل کورل یا اتوکد آماده می‌کنید و برای برش لیزری میفرستید.

فقط باید به این نکته توجه کنید که ابعاد استاندارد ورق مولتی استایل ۱۲۰×۶۰ سانتیمتر است. بنابراین باید طرح خودتان را در این ابعاد چیدمان کنید. البته این نکته را هم بدانید که برای برش ورق مولتی استایل باید طرح شما از کناره ها حداقل ۵میلیمتر کوچکتر باشد و لب به لب ورق چیدمان نشود.

برای برش مولتی استایل باید از کناره ها 5 میل فاصله بگذارید لیزرکات

  حالا که با نحوه برش ورق مولتی استایل با کمک برش لیزری آشنا شدید، جالب است بدانید قبل از این‌که ورق‌های مولتی استایل را برش بزنید می‌توانید آن‌ها را بوسیله چسب دوطرفه سلولزی چسبدار کنید.

این یعنی وقتی طرح شما روی ورق چسبدار بریده می‌شود تمام قطعات بریده شده بصورت چسبدار آماده می‌شوند. از این روش میتوان برای برش لیزری لوگو و نوشته های دیواری و تابلوهای راهنما که می‌خواهید به سطوح مختلف مثل دیوار نصب شود استفاده کرد.

برش دستی مولتی استایل

اگر تا بحال ورق‌های مولتی استایل را با دست برش نزده‌اید و نحوه انجام این کار را نمی‌دانید پیشنهاد می‌کنیم از یک فرد با تجربه کمک بگیرید. ولی اگر تصمیم دارید این‌کار را خودتان برای اولین بار انجام دهید، ادامه این مطلب را بخوانید تا راهنمایی لازم برای اینکار را به شما ارائه کنیم:

برای برش دستی مولتی استایل به دو ابزار مهم نیاز دارید: خط کش فلزی و کاتر طلق بر (کاتر مخصوص طلق و یا کاتر معمولی)

نحوه برش ورق مولتی استایل به این صورت است که پس از اینکه محل برش را مشخص کردید، خط کش فلزی را روی ورق مولتی استایل قرار دهید و در جای خود ثابت نگهدارید. سپس با استفاده از کاتر مخصوص برش پلکسی چندین بار روی خط برش بکشید تا از سطح ورق مولتی استایل براده برداری شود.

پس از اینکه در محل برش شیار مناسبی ایحاد شد، می توانید ورق مولتی استایل را با فشار دست جدا کنید. این یک توضیح کوتاه از نحوه برش ورق مولتی استایل بود؛ و برای اینکه با شیوه دقیق تر انجام اینکار آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم ویدیوی زیر را ببینید.

(البته در ویدیو زیر نحوه برش ورق‌های پلکسی گلاس آموزش داده شده است که تفاوتی با برش ورق مولتی استایل ندارد)

نحوه سفارش برش مولتی استایل

ابعاد ورق مولتی استایل ۱۲۰×۶۰ سانتیمتر است و اگر شما قصد سفارش برش مولتی استایل دارید باید طرح خود را در این ابعاد آماده کنید. البته ممکن است هدف شما از مولتی استایل برای برش لیزری لوگو استفاده کنید که در این صورت باید لوگو موردنظرتان را به همراه ابعاد برای ما ارسال کنید.

جهت ثبت سفارش کافیست سفارشتان را به شماره ۰۹۳۶۲۵۹۴۴۲۴ در واتساپ بفرستید و اندازه و رنگ موردنظرتان را بگوئید. سفارش شما بررسی می‌شود و استعلام قیمت به شما ارائه می‌شود. در مورد نحوه ارسال هم لازم است بدانید تمام ارسال‌ها در تهران با پیک موتوری و شهرستان‌ها توسط پست و باربری انجام می‌شود.

اگر طرح آماده شده در نرم افزارهای کورل یا اتوکد دارید برای ما بفرستید تا روی هر کدام از ورقهای مولتی استایل انتخابی شما اعم از طلایی و نقره ای و براق و خشدار عملیات برشکاری را انجام دهیم

4.7/5 - (8 امتیاز)
این مطالب را هم بخوانید:

انواع باکس پلکسی گلاس

به جعبه‌هایی که از جنس پلکسی ساخته می‌شوند باکس پلکسی گلاس می‌گویند. در این مطلب [ادامه مطلب...]

صفحه پلکسی چیست ؟

در این مطلب ابتدا به شما می‌گوئیم صفحه پلکسی چیست ؛ و کاربردهای این صفحه [ادامه مطلب...]

پلکسی گلاس شفاف چیست

در این مطلب شما با یک ورق کاملا شفاف آشنا خواهید شد که ایمنی آن [ادامه مطلب...]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *