بهترین چسب پلکسی کلروفرم است

چسب پلکسی یعنی کلروفرم

چسب پلکسی یعنی کلروفرم! به طور معمول چسب پلکسی گلاس با نام کلروفرم شناخته می‌شود. اما بر خلاف باور عموم، کلروفرم چسب یا رزین نیست بلکه یک مایع شیمیایی حلّال ، بسیار فرار و بی رنگ است که از آن برای چسباندن پلکسی گلاس استفاده میشود.

برای چسباندن قطعات پلکسی گلاس از چسب های فوری ۱۲۳ و چسب آکواریوم نیز می‌توان استفاده نمود ولی اگر برایتان تمیزی و کیفیت بالای کار اهمیت دارد باید از کلروفرم استفاده کنید.

پس اگر به دنبال چسب مخصوص پلکسی می‌گردید کلروفرم بهترین گزینه به حساب می‌آید. کلروفروم به غیر از پلکسی گلاس مواد دیگر را به هم نمی چسباند و فقط باعث ذوب شدن و یا تغییر حالت برخی از این مواد می‌شود. به همین خاطر همیشه توصیه میشود کلروفرم در ظروف شیشه ای نگهداری شود تا آسیبی به ظروف حاوی این مایع شیمیایی نرسد.

چسب پلکسی کلروفرم چیست؟

کلروفرم از هیدروژن، کربن و اتم های کلر تشکیل شده است. در صورت تماس با پوست به دلیل تبخیر سریع، احساس خنکی انتقال می‌دهد و خیلی زود بخار و خشک می شود.

توصیه می‌شود از تماس با پوست جلوگیری به عمل آید زیرا چربی پوست را از بین می‌برد. و به مرور به پوست آسیب می رساند. کلروفرم در حالت خالص دارای بخارات سمی بوده و در تماس طولانی مدت خطرناک می باشد. اما برای مصارف عمومی اغلب به صورت رقیق شده و تا حد زیادی بی خطر است.

موارد مصرف چسب کلروفرم پلکسی گلاس

همان طور که اشاره شد کاربرد بسیار مهم کلروفرم استفاده به عنوان چسب پلکسی گلاس است. این ماده بهترین چسباننده ورق های پلکسی گلاس به شمار می‌رود. از کلروفرم در زمینه‌های دیگری نیز استفاده میشود. از جمله کاربردهای کلروفرم در صنعت به عنوان حلال برای چربی، واکس، روغن، رزین، گریس و … می‌باشد.

اگر شما تولید کننده محصولات لیزری هستید، برای چسباندن قطعات مختلف پلکسی به یکدیگر باید از کلروفرم استفاده کنید. محصولات زیادی مثل انواع باکس پلکسی کفه دار و درب دار، انواع استند رومیزی پلکسی ، انواع جای بروشور دیواری و حتی انواع سازه های پلکسی گلاس باید بوسیله چسب کلروفرم چسبانده شوند. کلروفرم پس از خشک شدن هیچ زائده ای ایجاد نمی کند و هیچ اثری از خود بر جای نمی‌گذارد.

کلروفرم به عنوان داروی بیهوشی نیز بسیار شناخته شده است. ولی این ماده به صورت ترکیبی و رقیق شده دارای کاربردهای فراوانی در صنعت و تولیدات نیز می‌باشد. پیشینه کشف و استفاده از کلروفرم به حدود ۲۰۰ سال قبل باز می‌گردد.

نحوه مصرف کلروفرم به عنوان چسب پلکسی گلاس

استفاده از کلروفرم برای چسباندن ورق اکریلیک یا همان پلکسی گلاس نیازمند دقت و حوصله زیادی است؛ همچنین هر چقدر در استفاده از آن دقت بیشتری شود کیفیت محصول نهایی بیشتر خواهد بود. به همین دلیل برای چسباندن ورق های پلکسی گلاس توسط کلروفرم از سرنگ سوزن دار استفاده می‌شود.

سرنگ‌ها انواع محتلفی دارند اما بهتر است از سرنگ هایی استفاده شود که واشر لاستیکی نداشته باشند. زیرا تماس کلروفرم با قسمت لاستیکی سرنگ باعث ذوب شدن این قسمت میشود.

سرنگ هایی مناسب کلروفرم هستند که واشر لاستیکی نداشته باشند
سرنگ هایی مناسب کلروفرم ( چسب پلکسی گلاس ) هستند که واشر لاستیکی نداشته باشند

استفاده از سرنگ باعث ریختن یکنواخت و ظریف چسب مخصوص پلکسی گلاس روی سطح کار می شود و از پاشیدن و یا سرازیر شدن بیش از حد کلروفرم بر روی سطح کار جلوگیری می کند.

البته سرنگ ها به دلیل کنترل مایع کلروفرم مانع از پخش شدگی چسب می‌شوند. پس از استفاده از چسب کلروفرم در مدت زمان اندکی حدودا کمتر از یک دقیقه دو سطح به یکدیگر می‌چسبند.

این چسبندگی در دقایق اولیه استفاده از چسب کلروفرم به مراتب کمتر بوده و پس از گذشت مدت زمان تقریبی ۱۰ دقیقه کاملا ثابت و محکم میشود. جهت هرچه بهتر چسبیدن سطوح باید دو قطعه پلکسی گلاس را در کنار هم ثابت و کمی تحت فشار قرار می‌دهیم. بدین منظور می‌توانیم از چسب کاغذی برای این کار استفاده کنیم.

چسب پلکسی کلروفرم به وسیله سرنگ روی پلکسی ریخته می شود
چسب کلروفرم به وسیله سرنگ روی پلکسی گلاس ریخته می‌شود

 هنگام کار با سرنگ حاوی چسب مخصوص پلکسی کلروفرم اگر مقداری کلروفرم روی سطح پلکسی ریخت باید صبر کرد تا به خودی خود تبخیر و خشک شود. چرا که پاک کردن آن توسط دست و یا دستمال باعث خرابتر شدن و لکه دار شدن کار می ‌گردد.

موارد احتیاط هنگام استفاده از چسب کلروفرم

هنگام استفاده از کلروفرم تا حد ممکن نباید آن را استشمام نمود و از ماسک استفاده کنیم. همچنین تماس زیاد آن با پوست ممکن است آسیب رسان باشد که استفاده از دستکش نیز توصیه میشود.

البته این توصیه ها جهت کار طولانی مدت و مداوم با چسب کلروفرم می‌باشد. هنگام استفاده از چسب مخصوص پلکسی گلاس ، درب مخزن آن را مرتب ببندیم چرا که بسیار فرار است.

پیشنهاد می‌شود چسب کلرفرم در ظروف پلاستیکی با ضخامت مناسب نگهداری گردد. در صورت نازک بودن ظرف، بدنه آن تغییر شکل می‌دهد و باعث سوراخ شدن ظرف می‌شود.

چسباندن ورق‌های مختلف با کلروفرم

سوالی که همیشه در ذهن خریداران وجود دارد این است که بجز ورق پلکسی گلاس چه ورق‌های دیگری را می‌توان با کلروفرم به همدیگر چسباند؟ آیا چسباندن ورق‌هایی مثل مولتی استایل و ورق کریستال با کلروفرم امکان پذیر است؟ و در جواب همه این سوالات باید گفت خیر؛ بجز ورق پلکسی گلاس هیچ نوع ورق دیگری را نمی‌توان با چسب کلروفرم چسباند.

کلروفرم فقط مخصوص چسباندن پلکسی گلاس است و یک تفاوت مولتی استایل و پلکسی همین چسب مخصوص است که برای چسباندن به کار می‌رود. برای چسباندن ورق مولتی استایل پیشنهاد می‌کنیم از چسب‌های قطره‌ای و یا ۱۲۳ استفاده کنید.

برخی مواقع نیز برای ساخت محصولاتی مثل باکس‌های شیشه ای از ورق طلق کریستال استفاده می‌شود. این ورق‌ها به دلیل قیمت ارزانتر در ساخت انواع باکس به کار می‌روند. ولی مشکل بزرگی که این نوع ورق‌ها دارند این است که با چسب کلروفرم به خوبی چسبانده نمی‌شوند. کلروفرم باعث ذوب شدن طلق شیشه ای می‌شود و نمی‌تواند دو قطعه طلق شیشه ای را به هم بچسباند. برای این‌که با ورق طلق شیشه ای بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را بخوانید: طلق شیشه ای چیست ؟ 

خرید چسب مخصوص پلکسی گلاس 

شما می توانید چسب کلروفرم را در حجم های مختلفی از فروشگاه لیزرکات تهیه کنید. جهت خرید کلروفرم می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید و از منوی حجم، مقدار حجم موردنیاز خودتان را انتخاب و خریدتان را انجام دهید:

چسب پلکسی گلاس کلروفرم

 

 

فروشگاه لیزرکات نمایندگی پلکسی گلاس در تهران و فروشنده ملزومات موردنیاز در برش لیزری است. برای تماس با کارشناسان ما می‌توانید با شماره ۰۲۱۳۳۹۱۹۳۰۰ تماس بگیرید.

 

4.7/5 - (6 امتیاز)
این مطالب را هم بخوانید:

انواع باکس پلکسی گلاس

به جعبه‌هایی که از جنس پلکسی ساخته می‌شوند باکس پلکسی گلاس می‌گویند. در این مطلب [ادامه مطلب...]

صفحه پلکسی چیست ؟

در این مطلب ابتدا به شما می‌گوئیم صفحه پلکسی چیست ؛ و کاربردهای این صفحه [ادامه مطلب...]

پلکسی گلاس شفاف چیست

در این مطلب شما با یک ورق کاملا شفاف آشنا خواهید شد که ایمنی آن [ادامه مطلب...]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *