آیا برش لیزری پلاستیک امکان پذیر است؟

برش لیزری پلاستیک

برخلاف اعتقاد بسیاری که می‌گویند پلاستیک را با لیزر می‌توان برش داد باید گفت این کار به راحتی انجام نمی شود و چالش های مختص به خود را دارد. در این مطلب این موضوع را از جنبه های مختلف بررسی میکنیم و پاسخ دقیقی به این سوال می دهیم که آیا برش لیزری پلاستیک با لیزر امکان پذیر است؟

جهت سفارش خدمات لیزر پلاستیک ، توضیحات سفارشتان را به شماره ۰۹۳۶۲۵۹۴۴۲۴ واتساپ کنید؛

سفارشتان را فورا بررسی و استعلام قیمت را به شما ارائه می‌دهیم

 

ابهام زدایی

قبل از اینکه برش لیزری پلاستیک را مورد بررسی قرار دهیم لازم است بدانیم آیا منظور از پلاستیک چه نوع متریالی است. اگر منظورمان از پلاستیک انواع ورق و به طور کلی هر شی ای شبیه به پلاستیک باشد ابتدا باید جنس متریال به درستی مشخص شود:

۱- پلکسی گلاس: اگر منظور پلکسی گلاس رنگی و شفاف است، برش آن به راحتی به وسیله لیزر انجام می شود و در مطلبی جداگانه به این موضوع خواهیم پرداخت.

۲- پلاستیک/لاستیک: اما اگر منظور پلاستیکها و لاستیکهایی غیر از پلکسی و ورق های اکریلیک ( مثل ورق هایمپک یا پت ) است در ادامه شما را با چالش‌های برش این متریال آشنا خواهیم کرد:

پلاستیک ها کاربردهای عمومی دارند

ورق‌های پلاستیک عمدتا برای ساخت یا استفاده در موارد عمومی صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. از راه های مختلفی می توان پلاستیک ها را برش زد. برش بوسیله ابزارهای دستی و برش به وسیله دستگاه CNC جزو عمومی ترین روش های برش پلاستیک به شمار می آید. اما در این میان برش لیزی نیز همیشه به عنوان یکی از راه های در دسترس مورد توجه قرار دارد. در مواردی که دسترسی به دستگاه های برش دستی یا سی ان سی وجود ندارد به ناچار از برش لیزری برای برش پلاستیک کمک گرفته می شود.

محاسن لیزر در برش پلاستیک 

برش لیزری یکی از سریعترین روشهای برش متریال هایی ست که به صورت ورق عرصه می شوند. فراوانی کارگاه های ارائه دهنده خدمات برش لیزری استفاده از این فن آوری را راحت تر کرده است. برش لیزری دارای دقت فراوانی ست اما نه در همه موارد! برش لیزری پلاستیک یکی از مواردی است که باید با احتیاط و دقت نظر بیشتری از آن استفاده کرد.

محدودیت های برش لیزری پلاستیک 

خرابی و پرتی متریال:

مهم ترین عاملی که برش پلاستیک با لیزر را با چالش مواجه می کند جنسیت پلاستیک است. پلاستیکها بر خلاف پلکسی گلاس درصد جذب گرمای کمتری دارد و به همین دلیل هنگام برش به وسیله لیزر ذوب می شود.

رایج ترین نوع پلاستیک که اغلب مراکز خدمات برش لیزری از آن استفاده می‌کنند ورق هایمپک و ورق طلق شیشه ای است. این ورق ها در دسته پلی استایرن قرار می گیرند. برش این ورق ها به وسیله لیزر چندان دقیق و تمیز نیست به همین دلیل در مواردی از این ورق های پلاستیک استفاده می شود که کیفیت ظاهری اهمیت چندانی نداشته باشد.

عدم مسطح بودن ورق پلاستیک 

ورق هایی که بوسیله برش لیزری بریده می شوند باید کاملا صاف و بدون تاب باشند. وجود انحنا یا خمیدگی در متریال باعث می شود برش به خوبی انجام نشود. بسیاری از ورق های پلاستیک مسطح نیستند و این یکی از موارد بروز خرابی هنگام برش لیزری پلاستیک می باشد. ورق های پلاستیک به دلیل شکل پذیری بالا ختی در مواقعی که در انبار نگهداری می شوند.

بوی آزار دهنده 

هنگامی که ورق های پلاستیک به وسیله برش لیزری بریده می شوند بوی زننده و دود زیادی دارند؛ یکی دیگر از دلایل اصلی محدودیت برش لیزری پلاستیک همین مورد است. بسیاری از مراکز خدمات برش لیزری از برش پلاستیک با لیزر اجتناب می کنند چراکه بوی ناشی از برش لیزری پلاستیک تقریبا غیر قابل تحمل است.

برش لیزری پلاستیک در چه مواردی کاربرد دارد؟

حالا که محدودیت های برش لیزری پلاستیک را بررسی کردیم به این نکته می پردازیم که در چه مواردی از لیزر برای برش پلاستیک استفاده می شود. شاید در زمینه های مختلفی از لیزر برای برش پلاستیکها استفاده شود ولی طبق تجربه ای که در این زمینه داریم می توان از مهم ترین موارد استفاده از لیزر در برش پلاستیک به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم دسترسی به دستگاه های برش: اگر دستگاه های برش گیوتین در دسترس نباشند به ناچار از برش لیزری برای این کار استفاده می شود.
  • نیاز فوری به برش: اگر نیاز فوری به برش دارید از برش لیزری استفاده کنید
  • برش های غیرمستقیم: لیزرکات مناسب طرح های منحنی ست.

قیمت برش لیزری پلاستیک چگونه محاسبه می شود؟

با توضیحاتی که در مورد محدودیت های برش لیزری پلاستیک ارائه کردیم می توان گفت تعیین قیمت برش لیزری پلاستیک به صورت توافقی انجام می شود.

اگر سفارش برش لیزری دارید همین حالا سفارش خود را ثبت کنید:

وقتی این مطلب را میخواندید چه سوالاتی برایتان بوجودآمد؟ همین پایین بپرسید تا بطور کامل به شما پاسخ دهیم

4.6/5 - (7 امتیاز)
این مطالب را هم بخوانید:

انواع باکس پلکسی گلاس

به جعبه‌هایی که از جنس پلکسی ساخته می‌شوند باکس پلکسی گلاس می‌گویند. در این مطلب [ادامه مطلب...]

صفحه پلکسی چیست ؟

در این مطلب ابتدا به شما می‌گوئیم صفحه پلکسی چیست ؛ و کاربردهای این صفحه [ادامه مطلب...]

پلکسی گلاس شفاف چیست

در این مطلب شما با یک ورق کاملا شفاف آشنا خواهید شد که ایمنی آن [ادامه مطلب...]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *