4 کاری که قبل از شروع برش لیزری طلق باید انجام دهید

4 کار قبل از برش لیزری طلق

خدمات برش لیزری از نقطه شروع طراحی تا هنگام اسمبل و مونتاژ محصول مملو از ریزه کاری هایی است که باید در هر مرحله به آن توجه کرد. اگر بخواهیم برش لیزری طلق را به دو بخش مهم تقسیم کنیم، «طراحی» مرحله اول و «برش» مرحله دوم آن خواهد بود.

مطالبی که در اینجا به شما میگوئیم توصیه هایی ست که قبل از برش لیزری انواع طلق ، پلکسی ، مولتی استایل و ورقهای ام دی اف باید به آنها توجه کنید.

در این مطلب شما را با نکاتی که مختص مرحله اول یعنی آماده سازی طرح است آشنا خواهیم کرد. ویرایش طرح برش لیزری مهم ترین بخش از عملیات برش لیزری طلق است که در ادامه در 4 بخش مجزا آنرا برای شما تشریح می کنیم:

اندازه های دقیق در طرح برش لیزری

اگر بخواهیم مهم ترین نکته و سنگ بنای طراحی برای برش لیزری طلق را نام ببریم باید به اندازه گذاری دقیق اشکال و آبجکت های طرح اشاره کنیم. طرحی مناسب برش لیزری است که تمام اندازه های شکل های داخلی آن به درستی و دقیق ثبت شده باشد. کوچکترین اشتباه در ثبت اندازه باعث اشکال در مونتاژ خواهد شد.

اندازه شکل ها باید دقیق باشد

طراحی برای برش لیزری کاری نه چندان دشوار اما مستلزم دقت بوده و انجام صحیح آن نیاز به تجربه دارد.

بنابراین قبل از انجام هرگونه برشکاری لازم است اندازه های طرح را به درستی چک کنید. این کار بسیار مهم است و می بایست از صحیح بودن سایزهای طرح اطمینان حاصل کنید.

خطوط دوبل در طرح برش لیزری طلق

در بسیاری موارد پیش می آید یک خط در طراحی به صورت دوبله و تکراری روی هم بیفتد. این کپی شدن یا دوتایی شدن می تواند بعلت شلوغی طرح یا اشتباه سهوی اتفاق افتاده باشد. دوبله شدن خطوط باعث می شود برش لیزری روی همان خط دوبار انجام شود. برش دوباره نیز باعث افزایش تایم برشکاری می شود.

خطوط دوبله باعث می شود برش لیزری بر روی متریال دوبار انجام شود

برای جلوگیری از این اتفاق باید قبل از هرگونه برشکاری ، طرح را به دقت بررسی کرد و این مشکل را به طور کامل برطرف نمود.

رفع ایراد خطوط دوبله جندان سخت نیست و به دو روش می توان این کار را انجام داد:

1 – پاک کردن خط تکراری به صورت دستی

2- پاک کردن خطوط تکراری بوسیله افزونه ایکات

اگر شما افزونه های تخصصی ویرایش خطوط نظیر ایکات را در اختیار ندارید باید طرح خود را بازبینی و خطوط تکراری آنرا به صورت دستی پاک کنید.

این کار یعنی تمام ترسیمه ها و خطوط طرح را باید به دقت بررسی کنید و هرکجا خطی به صورت دوبله روی هم افتاده بود حذف کنید. شاید دیدن خطوط تکراری که دقیقا روی هم افتاده است کار چندان آسانی نباشد. اما اگر چند خط تکراری را پیدا کنید و آن ها را پاک کنید پیدا کردن دیگر خطوط دوتایی برای شما آسان خواهد شد.

ولی اگر شما جزو آندسته از طراحان حرفه ای هستید که از افزونه های کاربردی استفاده می کنید به شما تبریک می گوئیم. لازم نیست تمام طرح را به دنبال خطوط تکراری باشید. این کار را نرم افزار های کمکی برای شما انجام خواهند داد. کافیست کل اشیاء داخل طرح را انتخاب کنید و از منوی نرم افزار گزینه حذف خطوط تکراری را انتخاب کنید.

در مجموع اگر بخواهید دومین مورد از چک لیست تصحیح طرح برش لیزری را انجام دهید، باید خطوط تکراری طرح خود را حذف کنید.

الویت بندی طرح برش لیزری بوسیله رنگ‌بندی

در یک پروژه برش لیزری ممکن است چند نوع برشکاری و حکاکی لیزری وجود داشته باشد. طراحان برش لیزری در طرح های پیچیده و یا شلوغ، برشکاری را به چند دسته مختلف تقسیم می کنند. یعنی هر قسمت از طرح را جداگانه و یا به صورت مرحله ای برش می زنند. این کار باعث می شود طرح برش لیزری، توسط لیزر به درستی و بدون ایراد بریده شود.

الویت برش اشکال مختلف در برش لیزر به وسیله رنگها تعیین می شود

فرض کنید شما میخواهید طرح یک قاب تزئینی که شکل های مختلفی درون آن است را به وسیله برش لیزری برش دهید. برای این کار شما باید ایتدا طرح های ریز را ببُرید، سپس طرح هایی که این شکل های ریز را احاطه کرده اند را برش بدهید و در نهایت کادر اصلی قاب را برش بزنید.

این مراحل اصولی ترین روش برش لیزری به حساب می آیند. در اکثر دستگاه های برش لیزری و اکثر نرم افزارهای دستگاه این عملیات به صورت پیش فرض انجام می شود. یعنی برشکاری به صورت مرحله ای؛ اما در بسیاری موارد لازم است تقدم و تاخر برش لیزری را خودمان تعیین کنیم.

یعنی به وسیله دستوراتی به دستگاه برش لیزری فرمان بدهیم که کدام طرح ها را در مرحله اول و کدام را در مرحله دوم برش بزند. این کار با تعیین رنگ شکل های داخلی طرح امکان پذیر است.

البته نوع پروژه تعیین کننده رنگها و ترتیب برش آنهاست. یعنی ممکن است یک طرح برش لیزری به وسیله تعیین دو رنگ یا شش رنگ انجام شود و یا حتی یک طرح می تواند یک رنگ داشته باشد.

تعیین الویت برش بوسیله رنگ بندی سومین ریزه کاری از عملیات برش لیزری است. طرح هایی که به این شیوه آماده برش می شوند نتیجه بهتری در برشکاری ایجاد می کنند.

یکپارچه کردن خطوط طرح برش لیزر

معمولا هنگام طراحی برای برش لیزری ابتدا شکلها به صورت جداگانه طراحی شده و سپس با یکدیگر ترکیب می شوند. شکل ها و ترسیمه های یک طرح باید به طوری به یکدیگر متصل شوند که شکلی یکپارجه و بدون جداشدگی ایجاد شود. مفهوم یکپارچگی در برش لیزری بدین معناست که اگر برش از یک نقطه از شکل شروع شود، بدون آنکه پرتو لیزر قطع شود، برش به نقطه اول بازگردد. در این صورت می توان گفت خطوط یک طرح یکپارچه است.

طرح برش لیزری نباید مقطع یا بریده بریده باشد

اما راه تشخیص یکپارچگی خطوط چیست؟

معمولا طرح های برش لیزری را یا خودمان از ابتدا طراحی می کنیم یا اینکه طرحی که قبلا توسط فرد دیگری طراحی شده برای برش به دست ما می رسد.

  • اگر طراحی برای برش لیزری را خودمان انجام می دهیم باید دقت کنیم که تمام شکلها را به صورت یک تکه و با یک خط رسم کنیم و یا اگر یک شکل را در 2 مرحله رسم کرده ایم همان لحظه دو قسمت طرح را به یکدیگر بچسبانیم تا یکپارچه شود.

البته در مقاله ای در لیزرکات بنام «یکپارچه کردن خطوط مقطع» این آموزش را به طور کامل شرح داده ایم.

  • اگر هم طرح برش لیزری توسط شخص دیگری تهیه شده و یا از فایلهای آماده برش لیزری برای برش استفاده می کنیم حتما باید با دقت طرح را بررسی کنیم تا خطوط جدا جدا برش نخورند. اگر طرحی دارای خطوط جداجدا باشد، زمان برش لیزری به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند و این یعنی افزایش هزینه برش لیزری.

با اینکه پیدا کردن خطوط تکه تکه کار آسانی نیست اما همانطور که در مقاله معرفی شده در بالا مشاهده کردید، این کار هم در نرم افزار کورل و هم به وسیله افزونه های جانبی امکان پذیر است.

نکاتی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم باید قبل از شروع برش لیزری رعایت کنید. توجه به این موارد و رفع ایراد آنها وقت چندانی از شما نمی گیرد اما باعث می شود برش لیزر روی پلکسی و طلق برای شما آسان تر شود و کیفیت کار نهایی بهبود یابد.

چه موارد دیگری به ذهن شما می رسد که باید قبل از شروع برش لیزری آنها را چک کرد؟ پایین همین مطلب بنویسید تا به بحث و تبادل نظر بپردازیم.

اگر سفارش برش لیزری دارید همین حالا ثبت کنید:
4.4/5 - (5 امتیاز)
این مطالب را هم بخوانید:

انواع باکس پلکسی گلاس

به جعبه‌هایی که از جنس پلکسی ساخته می‌شوند باکس پلکسی گلاس می‌گویند. در این مطلب [ادامه مطلب...]

صفحه پلکسی چیست ؟

در این مطلب ابتدا به شما می‌گوئیم صفحه پلکسی چیست ؛ و کاربردهای این صفحه [ادامه مطلب...]

پلکسی گلاس شفاف چیست

در این مطلب شما با یک ورق کاملا شفاف آشنا خواهید شد که ایمنی آن [ادامه مطلب...]

2 دیدگاه برای “4 کاری که قبل از شروع برش لیزری طلق باید انجام دهید

  1. حسین گفته:

    باسلام وخسته نباشید
    ببخشید یه سوال داشتم میشه طلق پلاکسی گلاس رو کناره هاشو مورب و زاویه دار برش زد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *