رنگ بندی پلکسی گلاس و نوع تقسیم و کد بندی رنگی

انواع پلکسی گلاس و کدبندی رنگی

در این مطلب به طور کامل رنگ بندی پلکسی گلاس را به شما شرح می‌دهیم. و کد رنگ پلکسی گلاس را در انواع مختلف بررسی می‌کنیم. اما قبل از اینکه به تقسیم بندی و کد های رنگی انواع پلکسی بپردازیم و کاربردهای آن را توضیح دهیم، لازم است به طور خلاصه با انواع پلکسی گلاس آشنا شویم.

پلکسی گلاس در بین مصرف کنندگان عام با اسامی مختلفی نامیده می‌شود که عبارتند از: ورق اکریلیک ، پلکسی گلس ، plexiglass ، طلق خارجی ، طلق تایوانی و…

پلکسی گلاس به خاطر زیبایی، مقاومت، سبکی و شفافیت در سال‌های اخیر در زمینه‌های مختلف کاربردهای متنوعی پیدا کرده است. شما می‌توانید از انواع ورق پلکسی گلاس در ساخت محصولات تزئینی و کاربردی استفاده کنید. تنوع مدلها و کد رنگ ورق پلکسی گلاس شما را در ساخت انواع محصول محدود نمی‌کند. از رنگ های اصلی گرفته تا رنگ های فرعی پرمصرف همگی در کاتالوگ رنگ پلکسی گلاس موجود هستند.

و یک نکته مهم را بدانید: رنگ بندی پلکسی گلاس هیچ تاثیری در قیمت آن ندارد. تنها عاملی که در قیمت پلکسی گلاس تاثیر گذار است، ضخامت است. بعبارتی دیگر در ضخامت یکسان، قیمت یک رنگ پلکسی با رنگ دیگر برابر است.

کد رنگ ورق پلکسی چیست؟

برای سهولت در انتخاب، ورق پلکسی گلاس با شماره‌های مختلفی کد گذاری می‌شود. استفاده از اعداد برای کد بندی ورق پلکسی، انتخاب رنگ های مختلف پلکسی را آسان می‌کند.

کدهای رنگی پلکسی گلاس رنگی سایت لیزرکات

تمام مصرف کنندگانی که پلکسی گلاس را از نمایندگی پلکسی گلاس در تهران و شهرستانها تهیه می‌کنند، هر رنگ پلکسی گلاس را به نام یکی از این کدها می‌شناسند. البته شرکت‌های مختلف کدهای تعریف شده مخصوص به خود را به رنگ های مختلف پلکسی اختصاص می‌دهند. ولی اکثر آنها تلاش می‌کنند از کد های رنگی استاندارد ورق پلکسی گلاس استفاده کنند. این کد های رنگی اغلب با هم برابر هستند ولی رنگ های تولیدی هر شرکت دقیقا مشابه هم بوده و یا بسیار به هم نزدیک هستند.

ورقهای پلکسی بین مصرف کنندگان با عمومی ترین کد رنگی که بین فروشندگان و خریداران رواج یافته است شناخته می‌شوند. مثلا ورق پلکسی گلاس قرمز را با کد ۱۳۶می‌شناسند؛ اکثر برندها قرمز را با کد ۱۳۶ و برخی نیز همین رنگ را با کد ۱۳۵ در بازار عرضه می‌کنند.

اغلب افرادی که بصورت دائم از ورق پلکسی گلاس استفاده می‌کنند در بیشتر موارد بجای نام رنگ پلکسی، کد رنگ ورق پلکسی را به فروشنده می‌گویند. و یا بعنوان مثال هنگام خرید ورق پلکسی گلاس سرمه ای ، از فروشنده می‌پرسد: پلکسی ۳۲۷ دارید؟ و یا ورق پلکسی ۲۰۱۶ موجود دارید؟

البته دلیل عمده استفاده از کد رنگی پلکسی گلاس بجای نام آن، بیشتر به این علت است که در کاتالوگ رنگ پلکسی گلاس ممکن است از یک رنگ پلکسی، دو یا سه تُن رنگی وجود داشته باشد؛ پس اغلب تولیدکنندگان و بالاخص تابلوسازان و لیزرکاران ترجیح می‌دهند از شماره کد های پلکسی گلاس به جای نام آنها استفاده کنند.

رنگ بندی پلکسی گلاس

حالا که تا اینجا آشنایی نسبی با کد های رنگی پلکسی گلاس پیدا کرده اید، در ادامه و تا پایان این مطلب تمام نکات مربوط به کد رنگ ورق پلکسی گلاس را همراه شما بررسی می‌کنیم و در انتها نیز به سوالات شما در زمینه رنگ بندی پلکسی گلاس پاسخ میدهیم.

اما قبل از اینکه به بررسی کد های رنگی ورق پلکسی گلاس بپردازیم، لازم است یک نکته بسیار مهم را بدانید:

ورقهای پلکسی گلاس با اینکه در ضخامت‌های متنوعی تولید می‌شوند ولی فقط در چند رنگ طیف رنگی نسبتا کاملی دارند. یعنی ورق‌های پلکسی گلاس در ضخامتهای ۲ میل و ۳میل رنگ بندی کاملتری نسبت به دیگر ضخامتها دارند؛ و مورد مهم تر آنکه ورق پلکسی ۳ میل کامل ترین طیف رنگی را بین تمام ضخامتهای دیگر دارد. یعنی تولید کنندگان ورق پلکسی گلاس ورق پلکسی در ضخامت ۳میل (یا همان ۲٫۸ میل) را بدلیل کاربرد بسیار زیاد، در طیف رنگی وسیعی تولید می‌کنند.

با این توضیحات به بررسی کد های رنگی ورق پلکسی گلاس می‌پردازیم:

ما در این مطلب معروف ترین کد های رنگی ورق پلکسی گلاس که بین عموم متداول است را برای شما به صورت لیست آماده کرده ایم

انواع پلکسی گلاس به ۵ دسته اصلی تقسیم می‌شود:

۱- پلکسی گلاس رنگی ، سفید و مشکی

۲- پلکسی گلاس ترانسپارنت معمولی

۳- پلکسی گلاس ترانسپارنت فسفری

۴- انواع پلکسی گلاس شفاف

۵- پلکسی آینه ای

۶- ورق پلکسی گلاس مات

۱- پلکسی گلاس رنگی

ورق های پلکسی گلاس رنگی ( Colored Acrylic sheet ) بیشترین کاربرد را در بین انواع دیگر دارند. به عبارت دیگر پر مصرف ترین ورق در برش لیزری ورقهای پلکسی گلاس رنگی هستند. ورق های پلکسی گلاس رنگی نور را از خود عبور می‌دهند ولی طرف دیگر طلق دیده نمی‌شود. ورقهای رنگی در کاتالوگ رنگ پلکسی گلاس با کد های خاصی شناخته می‌شوند که این کدها را می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

رنگ بندی پلکسی و انواع کد پلکسی گلاس رنگی :

۳۲۷ و ۳۲۴ و ۳۲۲ — سرمه ای

۲۶۶ —————–  نارنجی

۳۴۸ —————–  سبز

۱۳۶ —————–  قرمز

۲۰۱۶  —————- زرد کاترپیلار

۳۴۷  —————– سبز روشن

۱۱۱  —————– صورتی

۱۰۴  —————– گلبهی

۵۰۴  —————– طوسی

۸۳۵ —————–  آبی روشن

۱۳۴ —————–  یاسی

۸۱۴  —————– قهوه ای

۳۷۷ —————–  بنفش

—  —————— زرشکی

۱۸۴  —————– سبز فسفری

۱۸۵  —————– زرد فسفری

یک نمونه پلکسی گلاس رنگی سرمه ای

یک نمونه پلکسی گلاس رنگی ( سرمه ای ۳۲۷ )

ساخت حروف‌های برجسته، لایت باکس‌های تبلیغاتی، تندیس و لوح تقدیر و… از کاربرد های ورق های رنگی به شمار می‌روند.

انواع پلکسی گلاس رنگی مخصوص استفاده در محصولاتی است که یا پشت نور دارد و یا در مواردی به کار می‌رود که منبع نوری پشت آن وجود ندارد.

محصولاتی که پشت نور دارند مانند:

  • حروف برجسته چلنیوم و حروف برجسته پلاستیک
  • لایت باکس های تبلیغاتی
  • انواع تندیس های نوری

این نوع حروف های برجسته مخصوص تابلوهای تبلیغاتی است. یکی از انواع جدیدترین تابلوهای تبلیغاتی است که تنوع بسیار زیادی دارد.

محصولاتی که پشت نور ندارند مانند:

  • لوح تقدیر و تندیس
  • حروف برجسته پلکسی گلس

بهترین متریال در ساخت لوح تقدیر و تندیس،  پلکسی گلاس (plexiglass) است. قیمت مناسب و آماده سازی محصول در کمترین زمان از محاسن استفاده از انواع پلکسی گلاس در ساخت تندیس است. این نوع حروف برجسته که به تازگی جایگزین استیکرهای تبلیغاتی شده اند اغلب برای سر در غرفه های نمایشگاهی استفاده می‌شوند.

انواع پلکسی گلاس ترانسپارنت معمولی

عمده ترین کاربرد ورق های پلکسی گلاس ترانسپارنت استفاده در فضاهای نورگیر می‌باشد.

۵۳۰ دودی ترانسپارنت

۱۰۲ قرمز        

۳۷۳ بنفش 

۲۰۲ نارنجی

۳۰۱ آبی روشن

۳۰۲ سرمه ای 

۳۶۲ سبز تیره 

 

یک نمونه پلکسی گلاس ترانسپارنت سرمه ای
یک نمونه پلکسی گلاس ترانسپارنت سرمه ای

خلاقیتی که می‌توان در استفاده از ورق های ترانسپارنت به کاربرد استفاده از برش لیزری در ایجاد شکل های نه صرفا مربع و مستطیلی است.

خلاقیت در استفاده از پلکسی گلاس ترانسپارنت
خلاقیت در استفاده از انواع پلکسی گلاس ترانسپارنت

طرح های پیچیده با شکل های منحنی توسط دستگاه برش لیزر قابل ساخت می‌باشند.

پلکسی گلاس ترانسپارنت فسفری

از دیگر انواع پلکسی گلاس، ورق های پلکسی ترانسپارنت هستند. کد رنگ ورق پلکسی ترانسپارنت محدود تر از انواع دیگر پلکسی گلاس است؛ و دلیل آن هم کاربردهای خاصی است که ورق پلکسی گلاس ترانسپارنت دارد. این نوع ورق ها با اینکه از جلوه بسیار زیبایی برخوردار هستند اما کاربرد بسیار کمی دارند. استفاده در محصولات فانتزی اصلی ترین زمینه مصرف ورق های ترانسپارنت فسفری می‌باشد.

رنگ بندی پلکسی ترانسپارنت فسفری:

۹۹۱ صورتی ترانسپارنت فسفری

۹۹۲ قرمز 

۹۹۳ سبز

۹۹۶ زرد

 

پلکسی گلاس ترانسپارنت فسفری
پلکسی گلاس ترانسپارنت فسفری

یکی از بهترین کاربرد های ورق پلکسی گلاس ترانسپارنت فسفری ساخت کارت ویزیت های فانتزی می‌باشد.

نمونه کارت ویزیت ترانسپارنت
نمونه کارت ویزیت ترانسپارنت

رنگ بندی انواع پلکسی گلاس شفاف

عمده کاربرد این نوع ورق ها استفاده به عنوان جایگزین شیشه در موارد خاص می‌باشد. از پلکسی گلاس شفاف برای ساخت انواع باکس پلکسی کفه دار ، درب دار ، ساده و لولایی استفاده میشود. کد رنگ ورق پلکسی گلاس در رنگهای سفید ، مشکی و شفاف به شرح زیر است:

کد رنگ ورق پلکسی شفاف – سفید – مشکی

۴۳۳ شیری

۰۰۰ شفاف

۴۰۲ استخوانی

۴۲۲ دوغی

۸۰۱ کِرِم

۵۰۲ مشکی براق

۵۰۲M مشکی مات

پلکسی گلاس شفاف

پلکسی گلاس شفاف

پلکسی گلاس مشکی
پلکسی گلاس مشکی

پلکسی گلاس های میرور (آینه طلایی و نقره ای)

روش ساخت ورق های پلکسی آینه ای دقیقا مشابه آینه‌های شیشه ای است و در ساخت این نوع پلکسی ها از همان روش تولید آینه استفاده میشود. یعنی همان طور که زدن جیوه بر روی شیشه منجر به ساخت آینه می‌شود،  پلکسی میرور نیز توسط جیوه و پلکسی گلاس شفاف ساخته می شود.

پلکسی های میرور طلایی و نقره ای در تزیینات داخلی ساختمان ها کاربردهای بسیار پیدا کرده است. به طوری که وسایل تزیینی زیادی میتوان با آن ها تولید کرد.

آینه دیواری دکوراتیو از جنس پلکسی گلاس آینه ای است

آینه دیواری دکوراتیو ساخته شده با میرور نقره ای

برای اینکه بهترین فروشگاه پلکسی گلاس را بیابید لازم است مطلب روبرو را مطالعه کنید: پلکسی گلاس از کجا بخریم

پلکسی گلاس های مات

از لحاظ تنالیته رنگی پلکسی گلاس های مات و براق کاملا شبیه به هم هستند اما کد های آن ها متفاوت است. ورق های مات همان طور که از نامشان پیداست نور را منعکس نمی‌کنند یا به عبارتی بازتاب نور ندارند. انواع پلکسی گلاس مات مخصوص فضاهایی است که بازتاب نوری اثر ناهمگونی بر طراحی اجزای دیگر می‌گذارد. این نوع پلکسی نیز همانند ورق های ترانسپارنت کاربردهای اندکی دارد.

در این مطلب انواع پلکسی گلاس را به شما معرفی کریدم و کد رنگ انواع ورق پلکسی را بررسی کردیم. همان طور که در توضیحات به آن اشاره شد ورق های پلکسی گلاس برخلاف اکثر متریالهای دیگر که یک یا دو نوع مختلف دارند، به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

اگر میخواهید با ورق پلکسی گلاس بیشتر آشنا شوید و بدانید ورق پلکسی چیست توصیه می‌کنیم مطلب زیر را مطالعه کنید:

پلکسی چیست ؟

 

5/5 - (2 امتیاز)
این مطالب را هم بخوانید:

انواع باکس پلکسی گلاس

به جعبه‌هایی که از جنس پلکسی ساخته می‌شوند باکس پلکسی گلاس می‌گویند. در این مطلب [ادامه مطلب...]

صفحه پلکسی چیست ؟

در این مطلب ابتدا به شما می‌گوئیم صفحه پلکسی چیست ؛ و کاربردهای این صفحه [ادامه مطلب...]

پلکسی گلاس شفاف چیست

در این مطلب شما با یک ورق کاملا شفاف آشنا خواهید شد که ایمنی آن [ادامه مطلب...]

27 دیدگاه برای “رنگ بندی پلکسی گلاس و نوع تقسیم و کد بندی رنگی

  1. فرشاد گفته:

    سلام ، وقت بخیر
    ببخشید بهترین پلکسی (شیشه ای یا شفاف) از لحاظ کیفیت و ضد خش و شفاف بودن ، برای تهیه باکس های پاستیل فله ای ، کدوم هست ….( در ضخامت ۴ الی ۵ میل ) ، و قیمت میفرماین.

    ممنون از لطفتون….

    • لیزرکات گفته:

      درود بر شما… پلکسی گلاس شفاف در برابر خط و خش مقاوم است ولی هنگام خرید پلکسی به کشور تولید کننده آن باید توجه کنید. ورقهای پلکسی گلاس تایوانی جزو بهترین ورقهای بازار هستند و کیفیت بسیار بالایی دارند. و همانطور که خودتان نیز اشاره کردید بهترین ضخامت پلکسی برای ساخت باکسهای پاستیل 4 میل یا 5 میل است. برای مشاهده قیمت ورق پلکسی شفاف لطفا روی لینک زیر کلیک کنید: پلکسی گلاس شفاف

  2. سپیده لهراسبی گفته:

    سلام .پلکسی گلاس های رنگی ضخامت ۲.۸ از کدام برند هستند ؟
    چه رنگ هایی موجود هستش؟
    کد های رنگی رو از کجا میتونیم پیدا کنیم؟

    • لیزرکات گفته:

      درود بر شما… پلکسی ها از برندهای یرلانگ ، چوچن هستند؛ در رنگهای مختلف موجود است که بزودی در همین صفحه نمونه رنگ ها قرار داده خواهند شد

  3. سجاد گفته:

    با سلام.دوست عزیز میشه بجای طلق چراغ خطر عقب ماشینم استفاده کرد؟مث طلق اسپرو که گیر نمیادش.قابلیت خم شدنم داره آیا؟

  4. امير قاسمي فرد گفته:

    سلام و ارادت
    من ميخوام يه تابلوي چلينيوم قرمز رنگ سفارش بدم كه روي كامپوزيت سفيد نصب بشه. لطفا راهنمايي بفرماييد بهترين كد رنگ پلكسي قرمز چوچن چه شماره اي است؟

  5. علی گفته:

    سلام. وقت بخیر. برای چسباندن پلکسی گلاس آینه ای روی یک پلکسی بی رنگ از چه نوع چسبی باید استفاده کنیم که جیوه آن را خراب نکند. با تشکر

    • لیزرکات گفته:

      سلام… برای چسباندن ورق پلکسی گلاس آینه ای باید از چسب دوطرفه سلولزی استفاده کرد تا جیوه آینه خراب نشود

    • لیزرکات گفته:

      سلام… ورق پلکسی گلاس به وسیله دستگاه برش لیزری بریده می شود و برای چسباندن آن به شیشه باید پشت آن را به وسیله چسب دوطرفه سلولزی چسبدار کرد

    • لیزرکات گفته:

      درود به شما… ورق های پلکسی گلاس در محدوده دمایی 300 الی 450 درجه نرم و انعطاف پذیر و در دمای 800درجه سانتیگراد ذوب می شوند… اما با گرما قابلیت چسبندگی به هم را ندارند. برای چسباندن دوقطعه پلکسی گلاس از چسب پلکسی گلاس کلروفرم استفاده می شود.

  6. حمید گفته:

    سلام خسته نباشید من یه تابلو روی دیوار دارم تقریبا ۳*۱.۵ میخوام واسش قاب درست کنم داخلشم ال ای دی بزنم شما چه ورقی با چه ضخامتی پیشنهاد میدیم که نور ازش ردبشه زحمت بکشیم هزینه ورقشم لطف کنید

    • لیزرکات گفته:

      سلام به شما..بزرگترین ابعاد ورق پلکسی گلاس 122 در 183 سانتیمتر هست… بنابراین باید تابلوی موردنظرتون رو در این ابعاد بسازید؛ در غیر اینصورت باید به صورت دوتیکه ساخته بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *