تفاوت مولتی استایل و پلکسی گلاس

تفاوت مولتی استایل و پلکسی گلاس لیزرکات

تفاوت مولتی استایل و پلکسی گلاس در ظاهر آن‌هاست. ورق‌ مولتی استایل و ورق‌ پلکسی گلاس جزو پرکاربردترین ورق‌های پلاستیک هستند که در صنعت برش لیزری و در صنعت دکوراسیون داخلی استفاده می‌شوند. این شیت‌ها در تزئینات داخلی ساختمان و در ساخت محصولات کاربردی و تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ولی گاها بدلیل با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند.

بر همین اساس تصمیم گرفتیم در این مطلب هر کدام از ورق‌های مولتی استایل و پلکسی را به طور جداگانه به شما معرفی کنیم و ۳ تفاوت مولتی استایل و پلکسی گلاس را به شما توضیح دهیم.

مولتی استایل‌ها و پلکسی‌ها در چند مورد با یکدیگر متفاوت هستند. تفاوت در ظاهر، اصلی‌ترین تفاوت مولتی استایل و پلکسی گلاس است.

تفاوت دیگر ورق مولتی و ورق پلکسی، نتیجه متفاوت هنگام حکاکی لیزری است. و آخرین تفاوتی که مولتی استایل‌ها را با پلکسی‌ها متمایز می‌کند، قیمت هرکدام از این ورق‌هاست.

در ادامه قصد داریم هر کدام از این ۳ تفاوت مولتی استایل و پلکسی گلاس را در ادامه به شما توضیح می‌دهیم؛ ولی قبل از آن، ابتدا ورق مولتی استایل و ورق پلکسی گلاس را به شما معرفی می‌کنیم.

ورق مولتی استایل چیست ؟

مولتی استایل یک ورق پلاستیک با ضخامت ۱ میلی‌متر است که ابعاد آن ۱۲۰×۶۰ سانتی‌متر می‌باشد. تمام مولتی استایل‌ها فقط در این ابعاد و ضخامت تولید می‌شوند و هیچ اندازه دیگری از آن‌ها در بازار موجود نیست.

ورق مولتی استایل طلایی براق و پلکسی گلاس آینه ای چه تفاوتی دارند لیزرکات

دلیل نام‌گذاری ورق‌های مولتی استایل، ظاهر شبه فلزی است که دارند. یعنی برای تولید یک ورق مولتی استایل ، لایه‌ای از جنس ABS (با طرح فلزات براق یا خشدار) روی یک ورق پلاستیک (معمولا مشکی رنگ) روکش می‌شود.

بدلیل این‌که طرح‌های روکش متنوع و چندگانه هستند و شبیه ورق‌های فلزی موجود در بازار هستند به آن‌ها مولتی استایل می‌گویند.

مولتی استایل‌ها در رنگ‌های زیادی تولید می‌شوند که از بین آن‌ها مولتی استایل طلایی و مولتی استایل نقره‌ای جزو مصرفی‌ترین رنگ‌ها محسوب می‌شوند.

و یک تفاوت مولتی استایل و پلکسی گلاس در همین رنگ‌بندی است؛ یعنی شما نمی‌توانید پلکسی گلاس طرح فلز در بازار پیدا کنید. پلکسی‌ها رنگ‌بندی کامل‌تر و جداگانه‌ای دارند که در بخش بعدی بطور کامل به شما توضیح می‌دهیم.

ورق‌های مولتی استایل را در برخی مواقع می‌توانید در رنگ‌های دیگری مثل مسی، آبی، سبز و دیگر رنگ‌های اصلی در بازار ببینید؛ ولی این رنگ‌ها بسیار نایاب هستند و پیداکردن آن‌ها کار آسانی نیست. هرچند که این رنگ‌ها کاربردی نیستند و نمی‌توانند به راحتی جایگزین ورق‌های مولتی طلایی و نقره ای شوند.

دیگر تفاوت مولتی استایل‌ و پلکسی گلاس مقدار خمش آن‌هاست. مولتی استایل بدلیل ضخامت کمی که دارد به راحتی خم می‌شود. البته چون مولتی استایل‌ها یکی از ترموپلاستیک‌های زیر شاخه پلی استایرن هستند جنسیتی نسبتا نرم دارند. بنابراین می‌توان گفت این ورق‌ها خشک و شکننده نیستند و براحتی خم می‌شوند.

این یک معرفی ابتدایی از ورق مولتی استایل بود و برای اینکه تفاوت مولتی استایل و پلکسی را بدانید باید با ورق پلکسی نیز آشنا شوید و بدانید پلکسی چیست ؟

ورق پلکسی گلاس چیست؟

ورق اکریلیک یا PMMA یک ترموپلاستیک است که با نام پلی متیل متاکریلات در صنایع شیمیایی شناخته می‌شود. این ورق‌ها مقاومت بسیار زیادی در برابر ضربه دارند به همین علت نوع شفاف آن‌ها یک جایگزین بسیار عالی برای شیشه محسوب می‌شود. ورق‌های پلکسی گلاس در رنگ‌های اصلی و فرعی تولید می‌شوند و هیچ نوع پلکسی گلاس نقش دار و یا طرح دار در بازار موجود نیست!!!! این یعنی شما نمی‌توانید ورق پلکسی گلاس را با نقوش شکل دار و یا طرح دار پیدا کنید!

ورق های پلکسی گلاس با ورق مولتی استایل چه تفاوت هایی دارند لیزرکات

اما چرا به این ورق‌ها پلکسی گلاس می‌گویند؟ واژه پلکسی گلاس ( به انگلیسی Plexiglas ) یک عبارت و یک نام تجاری ثبت شده است که برای ورق‌های اکریلیک PMMA انتخاب شده است. پس از این نام‌گذاری، تمام صنعت‌گران، تولیدکنندگان و خریداران این ورق‌های پلی متیل متاکریلات را با نام پلکسی گلاس صدا می‌زدند و این نام، یک نام عمومی برای این ورق‌های ترموپلاستیک شد.

ورق پلکسی گلاس در چهار مدل مختلف تولید می‌شود ولی تفاوت آن‌ها فقط در رنگ و نوع آن‌هاست. این یعنی تمامی ورق‌های پلکسی از یک فرمول شیمیایی پیروی می‌کنند. در زیر چهار نوع ورق پلکسی گلاس را به طور خلاصه به شما معرفی می‌کنیم:

  • پلکسی گلاس رنگی: ورق‌های اکریلیک در رنگ‌های مختلف هستند که توانایی عبور نور را دارند ولی اجسام را نمی‌توانید از پشت آن‌ها مشاهده کنید. به همین علت ورق‌های پلکسی گلاس رنگی با نام پلکسی گلاس مات نیز شناخته می‌شوند.
  • پلکسی گلس شفاف: ورق پلکسی گلاس شفاف از لحاظ ظاهری کاملا شبیه شیشه است. و یک مزیت بسیار مهم پلکسی شفاف استحکام آن‌ها در برابر فشار و کشش سطحی است. ضربه ای که باعث شکستن شیشه می‌شود به ندرت باعث خورد شدن پلکسی گلاس شفاف می‌شود؛ و به همین دلیل ورق پلکسی شفاف را یک جایگزین عالی برای شیشه می‌دانند.
  • پلکسی گلاس ترانسپارنت: ورق‌های پلکسی شیشه ای رنگی یا همان پلکسی ترانیپارنت، درست مثل شیشه‌های رنگی پنجره‌های قدیمی هستند. اگر یک قصعه پلکسی ترانسپارنت را جلوی چشمان خود بگیرید و به اطراف نگاه کنید، تمام محیط و اشیاء را به صورت رنگی خواهید دید. درست مثل اینکه یک عینک با شیشه رنگی زده باشید.
  • پلکسی آینه ای : برای تولید پلکسی آینه‌ای، از یک ورق پلکسی شفاف با ضخامت ۲ میل استفاده می‌شود. به این‌صورت که سطح پلکسی شفاف را با یک لایه جیوه می‌پوشانند؛ بدین ترتیب سمت دیگر پلکسی شفاف تبدیل به آینه می‌شود. این همان شیوه تولید آینه‌های شیشه‌ای معمولی ست؛ با این تفاوت که از پلکسی به جای شیشه استفاده شده است.

تفاوت مولتی استایل و پلکسی گلاس

تا اینجا ورق مولتی استایل و پلکسی گلاس را شناختید و به صورت ضمنی با تفاوت‌های آن‌ها آشنا شدید. موارد زیر خلاصه ای از مشخصات و ویژگی‌های هر کدام از ورق‌های مولتی استایل و پلکسی گلاس است:

  • ورق‌های مولتی استایل فقط در ابعاد ۱۲۰×۶۰ سانتیمتر تولید می‌شوند؛ ولی ابعاد ورق پلکسی گلاس ۱۲۲×۱۸۳ سانتیمتر است.
  • پلکسی گلاس در ۶۵ رنگ مختلف قابل تهیه است؛ در صورتی‌که ورق‌های مولتی استایل در سه رنگ طلایی و نقره ای و مسی در بازار موجودند.
  • ورق‌های مولتی استایل فقط در ضخامت ۱ میلی‌متر تولید می‌شوند؛ اما ورق‌های پلکسی از ضخامت ۱ میل تا ۵۰ میل قابل خریداری هستند.

این موارد ویژگی‌های فنی هر کدام از ورق‌های مولتی استایل و پلکسی گلاس است. حال در ادامه می‌خواهیم ۳ تفاوت مولتی استایل و پلکسی گلاس را بطور جداگانه به شما توضیح دهیم.

۱- تفاوت ظاهری مولتی استایل و پلکسی گلاس

عمده تفاوت مولتی استایل و پلکسی گلاس در ظاهر آن‌هاست. به عنوان مثال ورق‌های مولتی استایل خشدار نوعی ورق طرح‌دار محسوب می‌شوند؛ در صورتی‌که هیچ کدام از انواع ورق‌های پلکسی گلاس طرح و نقش ندارند.

مولتی استایل و پلکسی گلاس از لحاظ ظاهری تفاوت‌های دیگری نیز دارند. به عنوان مثال ورق‌های پلکسی به شیوه ریخته‌گری تولید می‌شوند و ظاهری یکدست و یکنواخت و یک‌رنگ دارند. این یعنی اگر از وجه کناری به ورق پلکسی گلاس نگاه کنید، از لحاظ ظاهری تفاوتی با سطح ورق ندارند. ولی اگر ورق مولتی استایل را از کنار ببینید یک ورق پلاستیک مشکی رنگ با ضخامت ۱ میل را خواهید دید که یک روکش بسیار نازک طرح دار روی آن کشیده شده است.

معرفی ورق مولتی و پلکسی لیزرکات

دیگر تفاوت مولتی استایل و پلکسی گلاس در رنگ‌بندی آن‌هاست. ورق‌های مولتی استایل در بازار معمولا در سه رنگ طلایی ، نقره ای و مسی موجود هستند. البته ورق‌های مولتی استایل با این ۳ رنگ را می‌توانید در دو نوع خشدار و براق تهیه کنید.

ولی پلکسی گلاس طیف رنگی وسیع‌تری دارد و تقریبا هر رنگی که مدنظرتان باشد را می‌توانید از کاتالوگ رنگ پلکسی گلاس انتخاب کنید. حتی در موارد زیادی می‌توانید یک رنگ پلکسی گلاس را در ضخامت‌های مختلفی تهیه کنید.

۲- تفاوت مولتی استایل و پلکسی گلاس در حکاکی لیزری

حکاکی لیزری هم روی ورق مولتی استایل و هم روی ورق پلکسی گلاس قابل انجام است. هر کدام از ورق‌های مولتی استایل و پلکسی گلاس هنگام حکاکی لیزری عملکرد متفاوتی از خود نشان می‌دهند و هر نوع ورق، ویژگی‌های مختص به خود را دارد.

بنابراین با توجه به این ویژگی‌ها، برای تولید هرکدام از محصولات لیزری، یکی از انواع مولتی استایل و پلکسی گلاس انتخاب می‌شود. و این اولین تفاوت مولتی استایل و پلکسی گلاس است.

حکاکی روی مولتی استایل: ورق‌های مولتی استایل به دلیل مغز سیاه رنگی که دارند گزینه مناسبی برای حکاکی لیزری انواع تابلو و پلاک محسوب می‌شوند. اگر شما یک متن نوشته را با لیزر روی ورق مولتی استایل حکاکی کنید، روکش طرح‌دار مولتی استایل بر اثر حرارت لیزر سوزانده می‌شود و نوشته‌ها به رنگ مشکی در می‌آیند.

این ویژگی منحصر به‌فرد ورق‌های مولتی استایل است. از این قابلیت خاص همان‌گونه که گفته شد برای تولید انواع تابلوها، پلاک‌ها و بج‌های کوچک استفاده می‌شود.

اگر شما بخواهید یک متن را به رنگ مشکی روی یک متریال درج کنید چاره‌ای جز روش‌های چاپی ندارید؛ ولی مزیت ورق‌های مولتی استایل این است که با حکاکی لیزری ، نوشته ها به رنگ مشکی (که همان مغز سیاه رنگ ورق است) روی ورق درج می‌شود.

عمده تفاوت مولتی استایل و پلکسی گلاس در همین حکاکی لیزری است. و در ادامه عملکرد پلکسی گلاس هنگام حکاکی لیزری را به شما توضیح می‌دهیم.

حکاکی روی پلکسی گلاس: هر نوع ورق پلکسی با هر رنگ و ضخامتی قابل حکاکی با لیزر هستند. وقتی نوشته ای با لیزر روی پلکسی حکاکی می‌شود، سطح پلکسی گلاس خراشیده می‌شود و معمولا نوشته ها به رنگ سفید در می‌آیند.

علت سفید شدن متون حکاکی شده روی پلکسی، جنس خشک پلکسی گلاس است. حتی وقتی پلکسی شفاف حکاکی می‌شود نیز نوشته‌ها به رنگ سفید درمی‌آیند.

البته علت اصلی سفید شدن اثر حکاکی، پودر پلکسی گلاس است که بر اثر حرارت لیزر روی پلکسی باقی می‌ماند. اگر این پودر پلکسی را با دستمال پاک کنید اثر سفیدی حکاکی کمتر می‌شود و بخش‌های حکاکی‌شده به رنگ اصلی پلکسی گلاس نزدیک می‌شوند. بنابراین به‌طور خلاصه اگر ورق‌های مولتی استایل حکاکی شوند، نوشته‌ها به رنگ مشکی و اگر ورق‌های پلکسی گلاس حکاکی شوند، نوشته ها رنگی متمایل به سفید، و پس از تمیز کردن پلکسی گلاس ، به رنگ اصلی پلکسی گلاس نزدیک می‌شوند.

عمده تفاوت مولتی استایل و ورق پلکسی گلاس در حکاکی آنهاست لیزرکات

تفاوت در قیمت مولتی استایل و پلکسی گلس

سومین تفاوت مولتی استایل و پلکسی گلاس در اختلاف قیمتی آن‌ها خلاصه می‌شود. همان‌طور که می‌دانید ورق‌های مولتی استایل فقط در ابعاد ۱۲۰×۶۰ سانتی‌متر تولید می‌شوند ولی ابعاد ورق‌های پلکسی گلاس ۱۲۲×۱۸۳ سانتی‌متر است. و این تفاوت در ابعاد در تفاوت قیمتی این دو ورق نیز موثر است.

البته شما می‌توانید ورق‌های پلکسی گلاس را نیز در ابعاد ۱۲۰×۶۰ سانتی‌متر تهیه کنید؛ ولی از نظر برابری ابعاد و قیمت، پلکسی گلاس به مقدار کمی از ورق مولتی استایل گران‌تر است. و نکته دیگری که در تفاوت قیمت مولتی استایل و پلکسی گلاس موثر است مواد اولیه تولیدی این ورق‌‌هاست.

ورق پلکسی گلاس از پلیمر پلی متیل متاکریلات (PMMA) ساخته می‌شود که قیمت نسبتا گرانی دارد؛ ولی ورق مولتی استایل جزو پلاستیک‌های میان‌رده ارزان قیمت دسته بندی می‌شود. بنابراین می‌توان گفت یک عامل دیگر در تفاوت مولتی استایل و پلکسی گلاس از لحاظ قیمتی، مواد اولیه تولیدی آن‌هاست.

البته ممکن است مواد اولیه هر یک از ورق های مولتی و پلکسی گلاس از جنس مرغوب یا معمولی باشند، ولی نکته اصلی اینجاست که در برابری سایز، همیشه قیمت ورق پلکسی گلاس از مولتی استایل اندکی بیشتر است.

  به طور خلاصه وقتی صحبت از تفاوت مولتی استایل و پلکسی گلاس می‌شود، باید به سه مورد مهم توجه کرد:

  • تفاوت ظاهری
  • تفاوت در عملیات حکاکی
  • تفاوت در قیمت

  هنگام انتخاب متریال مناسب برای تولیدات خودتان باید به این سه مورد توجه کنید. و با توجه به پروژه‌ای که در دست انجام دارید یکی از انواع ورق مولتی استایل و پلکسی گلاس را تهیه کنید. جهت مشاوره و خرید ورق پلکسی گلاس کافیست با شماره ۰۲۱۳۳۹۱۹۳۰۰ تماس بگیرید و یا از منوی بالای سایت و از بخش «انواع ورق پلکسی» هر کدام از ورق‌های موردنظرتان را انتخاب و خریدتان را انجام دهید

4.6/5 - (17 امتیاز)
این مطالب را هم بخوانید:

انواع باکس پلکسی گلاس

به جعبه‌هایی که از جنس پلکسی ساخته می‌شوند باکس پلکسی گلاس می‌گویند. در این مطلب [ادامه مطلب...]

صفحه پلکسی چیست ؟

در این مطلب ابتدا به شما می‌گوئیم صفحه پلکسی چیست ؛ و کاربردهای این صفحه [ادامه مطلب...]

پلکسی گلاس شفاف چیست

در این مطلب شما با یک ورق کاملا شفاف آشنا خواهید شد که ایمنی آن [ادامه مطلب...]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *