آینه پلکسی چیست ؟

آینه پلکسی چیست ؟ پلکسی آینه ای جیست ؟ لیزرکات

برای اینکه بدانیم آینه پلکسی چیست ، ابتدا ورق پلکسی را بشما معرفی می‌کنیم: پلکسی گلاس یک ورق پلاستیک با جنس نسبتا خشک است که بمقدار جزئی انعطاف دارد. ورق پلکسی در برابر ضربه مقاومت بسیار خوبی دارد و همین امر باعث شده است که بعنوان جایگزین بسیار خوبی برای شیشه شناخته شود.

ورق‌های پلکسی گلاس در انواع مختلفی تولید می شود: پلکسی رنگی ، پلکسی شفاف ، پلکسی  ترانسپارنت و پلکسی آینه ای

در این مطلب که جامع‌ترین معرفی و بررسی پلکسی آینه ای است، آینه پلکسی گلاس را بطور کامل به شما معرفی می‌کنیم و ۳ مزیت اصلی را که باعث می‌شود شما آینه‌های پلکسی را به آینه شیشه‌ای ترجیح دهید، بررسی می کنیم. در پایان این مطلب شما بطور کامل خواهید دانست که آینه پلکسی چیست ؟

 
برای خرید آینه پلکسی گلاس و یا سفارش برش آینه پلکسی 
توضیحات خود را به شماره ۰۹۳۶۲۵۹۴۴۲۴ در واتساپ ارسال کنید؛ 

 

 
 
 

آینه پلکسی چیست ؟

آینه پلکسی گلاس دقیقا شبیه آینه‌هایی ست که ما در منازل خودمان استفاده می‌کنیم؛ با این تفاوت که بجای شیشه در ساخت آن‌ها از ورق اکریلیک شفاف یا همان پلکسی گلاس شفاف استفاده می‌شود. پشت ورق پلکسی شفاف را با لایه ای جیوه می‌پوشانند؛ با اینکار پلکسی شفاف تبدیل به پلکسی آینه ای می‌شود. آینه‌های پلکسی گلاس در دو رنگ طلایی و نقره ای در بازار موجود هستند.

آینه های پلکسی گلاس در دو رنگ طلایی و نقره ای در لیزرکات موجود هستند

آینه ای ۲ میلیمتری

حالا این سوال پیش می‌آید که ضخامت آینه پلکسی چقدر است ؟ نکته مهمی که وجود دارد این است که پلکسی گلاس آینه ای فقط در ضخامت ۲ میلیمتر تولید می‌شود. یعنی برای ساخت پلکسی آینه ای فقط از پلکسی گلاس ۲ میل شفاف استفاده می‌شود. (البته در موارد بسیار نادر و برای مصارف بسیار خاصی آینه در ضخامت ۱میل هم تولید می‌شود که پیداکردن آن در بازار بسیار سخت و در مواقعی غیرممکن است).

اینکه چرا آینه‌های پلکسی فقط در ضخامت ۲میل تولید می شود یک دلیل ساده دارد:

پلکسی آینه ای بیشتر از ۲ میل کاربرد ندارد و دلیلی برای ضخیم‌تر ساخته‌شدن آینه پلکسی وجود ندارد. اما ساخت پلکسی گلاس آینه ای در ضخامت ۲میل ۲ علت دیگر نیز می‌تواند داشته باشد:

۱- اگر ضخامت پلکسی آینه ای بیشتر از ۲ میلیمتر باشد، انعکاس سطحی باعث می‌شود تصویر به خوبی بازتاب پیدا نکند. هرچقدر ضخامت پلکسی استفاده‌شده در آینه‌های پلکسی بیشتر باشد، آینه تصویر نامناسب‌تری را بازتاب می‌دهد.

۲- از پلکسی‌های آینه ای اغلب برای ساخت محصولات تزئینی استفاده می‌شود و این محصولات در بیشتر موارد در اندازه‌های کوچک تولید می‌شوند. برای اینکه از پلکسی آینه بتوان هم در مصارف خانگی و هم در تولید محصولات استفاده شود، بهترین ضخامت ۲میلیمتر است.

 

ورق پلکسی آینه ای فقط در ضخامت 2میلیمتر تولید می شود

 ویژگی‌های آینه پلکسی چیست ؟

ورق پلکسی آینه ای دارای ویژگی‌هایی است که آن‌را نسبت به شیشه محبوب‌تر می‌کند. مقاومت در برابر ضربه ، انعطاف‌پذیری مناسب ، قابلیت برش با لیزر از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های آینه‌های پلکسی هستند.

البته هنگام خرید آینه باید توجه کنید که خریدتان را از نمایندگی پلکسی گلاس در تهران و شهرستان‌ها انجام دهید؛ تا از کیفیت و قیمت محصول دریافتی خود مطمئن باشید. در فروشگاه لیزرکات آینه‌های پلکسی گلاس با کیفیت و قیمت مناسب ارائه می‌شوند و شما می‌توانید خریدی آسان را تجربه کنید.

انعطاف پذیری

آینه‌های پلکسی بر خلاف آینه های شیشه ای انعطاف پذیرند. این انعطاف‌پذیری به دلیل استفاده از ورق پلکسی گلاس ۲میل است. با این وجود آینه پلکسی گلاس تا اندازه معقولی انعطاف‌پذیر است، تا کردن بیش از حد یا خمیده‌نگه‌داشتن بیش از اندازه آینه پلکسی گلاس باعث شکسته‌شدن آن می‌شود. در برخی موارد خم‌کردن زیاد آینه باعث خرد شدن جیوه آن می‌شود.

قابلیت برش شکل های مختلف

اگر می‌خواهید بدانید ویژگی اصلی آینه پلکسی چیست باید بدانید که آینه‌های پلکسی گلاس به وسیله برش لیزری به راحتی بریده می شوند. این قابلیت باعث می‌شود در کارهای تزئینی از آینه های پلکسی گلاس استفاده شود. شکل های مختلف و طرح های متنوع تزئینی را می توان به وسیله لیزر روی پلکسی آینه ای تولید کرد. در صورتیکه آینه های شیشه ای را نمی توان به صورت منحنی لیزرکات کرد.

مزیت‌های آینه پلکسی نسبت به آینه شیشه ای

بدلیل اینکه در ساخت آینه‌های پلکسی از ورق شفاف پلکسی استفاده شده است، مقاومت آینه پلکسی در برابر ضربه بسیار بیشتر از شیشه است. پلکسی‌های آینه ای مزیت‌های بیشماری نسبت به آینه‌های شیشه ای دارند. ایده ساخت آینه‌های پلکسی بر این اساس مطرح شد که ایمنی آینه‌های شیشه ای به نسبت پایین بود. با تولید پلکسی آینه ای مزیت‌های دیگری از این متریال پرکاربرد نمایان شد که در ادامه خواهید خواند.

 

ایمنی آینه پلکسی گلاس لیزرکات از آینه های شیشه ای بیشتر است
ایمنی آینه پلکسی گلاس لیزرکات از آینه های شیشه ای بیشتر است

 

حالا می‌دانید که تفاوت اصلی آینه های شیشه ای و آینه پلکسی چیست ؟ همانگونه که گفتیم تنها تفاوت آنها فقط در شیشه یا پلکسی بودن آنهاست. که همین موضوع ضربه پذیری و مقاومت پلکسی آینه ای را نسبت به آینه شیشه ای بیشتر می کند.

ضربه‌پذیری پلکسی یا شیشه بدین‌معنی‌ست که اگر جسمی به هرکدام از این دو متریال برخورد کند چه مقدار مقاومت در برابر ضربه از خود نشان می‌دهند. که البته در این مورد پلکسی بسیار مقاوم‌تر از شیشه است.

و موضوع بعدی که بسیار با اهمیت است اینکه پس از ضربه چه اتفاقی خواهد افتاد؟!

وقتی آینه شیشه ای خُرد می‌شود تکه‌های آن به اطراف پرتاب می شود. گاهی دیده می‌شود تکه‌های شیشه تا ۳متر به اطراف پرتاب شده است که این موضوع بسیار خطرناک است. ولی به ندرت پیش می آید که تکه‌های آینه پلکسی پس از خُرد شدن به اطراف پرتاب شوند.

آیا می‌دانید علت پرتاب نشدن تکه های شکسته آینه پلکسی چیست ؟ پلکسی گلاس بدلیل انعطاف بیشتری که نسبت به شیشه دارد بر اثر اصابت اجسام، ضربه را جذب می کند و همین موضوع از پرتاب شدن تکه های پلکسی جلوگیری می کند. البته وقتی جسمی به آینه شیشه ای برخورد می‌کند، شیشه به قطعات بسیار ریز و کوچکی تقسیم می‌شود.

ولی وقتی جسمی به آینه‌های پلکسی برخورد می‌کند پلکسی در اصطلاح پودر نمی‌شود و بر اثر ضربه فقط چندتکه می شود و فقط تَرَک های بزرگی روی پلکسی ایجاد می شود. بسیار خوب! تا اینجا فهمیدیم که برخورد اجسام چگونه پلکسی آینه ای و آینه شیشه ای را خُرد می کند. حالا یک سوال دیگر پیش می‌آید:

تکه‌های شکسته آینه شیشه ای خطرناک‌ترند یا آینه پلکسی ؟

شاید تا بحال جراحات وارده بر اثر تکه‌های شیشه را دیده باشید؛ البته امیدواریم تابحال این اتفاق برای شما نیافتاده باشد. شیشه براحتی باعث بریده‌شدن دست و یا اعضای بدن می‌شود. ولی تکه های پلکسی گلاس به اندازه شیشه بُرنده نیستند.

پلکسی آینه ای بدلیل اینکه نوعی پلاستیک فشرده است هنگام خُرد شدن و هنگام تماس با اعضای بدن به سختی باعث جراحت و یا بُریدگی می شود. ولی اگر با شدت بر روی بدن کشیده شوند ممکن است باعث آسیب دیدگی شود. پس به یک مزیت مهم دیگر آینه های پلکسی نسبت به شیشه پی بردیم: بُرندگی پلکسی آینه ای از آینه شیشه ای بسیار کمتر است.

معایب آینه های پلکسی گلاس و آینه های شیشه ای :

معایب آینه پلکسی چیست ؟

ورق‌های آینه ای پلکسی محاسن بسیار زیادی دارند که به آن‌ها اشاره کردیم. تنها موردی که می توان به عنوان عیب ورق های آینه پلکسی گلاس به آن اشاره کنیم خش پذیر بودن آنهاست. آینه های شیشه ای به مرور زمان دچار خراشیدگی و ساییدگی و خط و خش نمی‌شوند. اما تمیز کردن پلکسی گلاس آینه ای به مرور زمان می‌تواند باعث خط و خش روی سطح ورق شود.

معایب آینه های شیشه ای چیست ؟

آینه‌های شیشه ای همیشه شکننده ، بُرنده و خطرناک بوده اند. این آینه‌ها در مقابل ضربه مقاومت بسیار کمی دارند و در صورت شکسته شدن خرده های آن باعث جراحت می شوند. بنابراین توصیه می‌شود که در استفاده از آینه های شیشه ای احتیاط لازم انجام شود.

یکی دیگر از معایبی که بهتر است آنرا به عنوان محدودیت در نظر بگیریم این است که آینه های شیشه ای را نمی توان به صورت منحنی برش زد. حتی شما این کار را به وسیله لیزرکات نیز نمی‌توانید انجام دهید. البته اگر این کار در کارخانه شیشه‌سازی انجام شود امکان آن وجود دارد. اما در حالت عادی و با ابزار خاصی نمی توان آینه ها را به صورت منحنی برش زد.

چرا آینه های پلکسی از آینه های شیشه ای بهترند؟ و مزیت آینه پلکسی چیست ؟ با بررسی‌هایی که در این مطلب کردیم متوجه شدید که بدلیل امنیت بیشتر و انعطاف پذیری بالاتر بهتر است از آینه‌های پلکسی گلاس به جای آینه های شیشه ای استفاده کنیم. برش آسانتر و نامحدود بودن طرح هایی که به وسیله آینه پلکسی گلاس می توان اجرا کرد دلیل خوبی برای جایگزینی پلکسی به حای شیشه است.  

برش آینه پلکسی آسان یا سخت؟

آیا تابحال آینه های شیشه ای را دیده اید که در شکل های مختلف و بصورت منحنی برش خورده باشند؟ شاید فقط یکی دو مورد ؛ و شاید هم اصلا ندیده باشید. آینه های شیشه ای بدلیل اینکه بسیار شکننده و خردشونده هستند امکان برش منحنی آنها مقدور نیست.

شاید اگر نیاز باشد بتوان آینه شیشه ای را بصورت منحنی و به شکل‌ها و طرح‌های غیرصاف برش داد؛ ولی این برش‌ها چندان تمیز از آب در نمی آیند. شیوه برش آینه شیشه ای را توضیح دادیم؛

ولی راه‌های برش آینه پلکسی چیست ؟ برش آینه پلکسی آسان است و همین برش آسان آنرا نسبت به شیشه محبوب تر کرده است. آینه های شیشه ای را به راحتی میتوان به صورت صاف برش زد؛ ولی پلکسی آینه ای را علاوه بر برشهای صاف می‌توان به‌صورت منحنی نیز برش داد.

برش آینه‌های پلکسی گلاس توسط برش لیزری انجام می‌شود. طرح آماده شده در نرم افزار به دستگاه لیزر منتقل و توسط پرتو لیزر روی آینه پلکسی برش انجام می شود. هر طرح دوبعدی را می توان روی آینه پلکسی برش زد. یکی از متداول ترین محصولاتی که بدین شیوه تولید می‌شود بدلیجات پلکسی نظیر گوشواره‌ها هستند.

آیا کیفیت برش لیزر قابل قبول است؟

هنگامی که پلکسی آینه ای توسط لیزر بریده می شود هیچ نوع سوختگی ، آب شدگی و تغییر حالت در لبه‌ها بوجود نمی آید. شما دقیقا همان طرحی را از دستگاه لیزر دریافت خواهید کرد که در نرم افزار طراحی کرده‌اید.

البته دستگاه‌های لیزر تلورانسی به اندازه ۰٫۱ میلیمتر دارند که اثری در محصول نهایی ندارد و بسیار ناچیز است. ولی اگر برش لیزری در دسترس شما نباشد راه دیگر برش آینه پلکسی چیست ؟ اگر دسترسی به لیزر نداشته باشید نیز می توانید آینه‌های پلکسی را برش بزنید.

آینه پلکسی را به روش دستی نیز می‌توان برش داد. ولی فقط برش‌های صاف را می توانید بوسیله دست انجام دهید. برای برش دستی پلکسی آینه ای به تیغ مخصوصی به نام کاتر طلق بُر احتیاج دارید. وقتی این تیغ را چند بار روی پلکسی آینه ای می کِشید، از سطح ورق بُراده برداری می‌کند و یک شیار در سطح ورق ایجاد می‌کند. سپس می‌توانید با فشار دست آینه پلکسی را به دو قسمت تقسیم کنید.

ابعاد آینه پلکسی چیست ؟

ورق های پلکسی گلاس در ابعاد استاندارد ۱۲۲×۱۸۳ سانتیمتر تولید می شوند؛ که آینه‌های پلکسی نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ ابعاد ورق پلکسی آینه ای ۱۲۲×۱۸۳ سانتی‌متر است. ولی برای راحتی شما ، ما در فروشگاه لیزرکات ابعاد کوچکتر از ورق کامل هم موجود داریم. ابعادی مثل ۱۲۲×۹۱ (نیم ورق) ، ۱۲۲×۶۱ (یک سوم ورق) و ۶۱×۶۱ (یک ششم ورق)

قیمت ورق پلکسی آینه ای

قیمت ورق پلکسی گلاس بر مبنای میل بر هر شیت کامل محاسبه می‌شود که پیشنهاد می‌کنیم برای دانستن این فرمول مطلب « فرمول محاسبه قیمت پلکسی چیست » را مطالعه کنید.

ولی ورق پلکسی آینه ای فقط در ضخامت ۲میل تولید می شود؛ که باعث می شود محاسبه قیمت آینه‌های پلکسی کار چندان دشواری نباشد و نیاز به فرمول خاصی نداشته باشد. ولی اگر ابعاد کوچکتر از ورق کامل را تهیه کنید، قیمت ورق پلکسی آینه ای به تناسب کمتر می‌شود.

کاربرد آینه های پلکسی

و حالا پس از شناخت ورق پلکسی آینه ای، میخواهیم به مهمترین مبحث این مطلب بپردازیم:

کاربرد آینه پلکسی چیست ؟ آینه‌های پلکسی همان کاربردهای آینه های شیشه ای را دارد با این تفاوت که بدلیل برش آسان توسط برش لیزری ، آینه پلکسی را میتوان در ساخت محصولات تزئینی نیز استفاده کرد. کاربرد آینه پلکسی گلاس به ۳ دسته کلی تقسیم می‌شود:

۱- جایگزین مناسب برای آینه های شیشه ای

آینه‌های پلکسی گلاس در برابر ضربه بسیار مقاوم هستند. اگر ضربه شدیدی به آن‌ها وارد شود و خُرد شوند، تکه های آن به اندازه آینه های شیشه ای خطرناک نیستند.

ولی مزیت دیگر آینه پلکسی چیست ؟ مزیت بسیار خوب دیگری که آینه‌های پلکسی نسبت به آینه‌های شیشه ای دارند این است که پس از خرد شدن، تکه های آن به اطراف پرتاب نمی شود. و از این نظر می‌توان گفت آینه‌های پلکسی ایمنی بیشتری نسبت به اینه های شیشه ای دارند.

به همین دلیل یکی از کاربردهای آینه پلکسی ، استفاده در اتاق کودکان و یا مهدهای کودک است. آینه های پلکسی به راحتی نمی شکنند؛ همین مورد سبب می شود که اگر کودکان هنگام بازی و فعالیت به آنها برخورد کنند و یا جسمی را به سمت آن پرتاب کنند به سادگی خُرد نشوند. و یا حتی در صورت شکسته‌شدن ، تکه های آن به اندازه شیشه خطرناک نیستند و احتمال جراحات شدید بسیار کمتر از شیشه است.

۲- ساخت محصولات دکوری و تزئینی

عمده مصرف ورق های پلکسی آینه ای، استفاده برای تولید محصولات دکوری و تزئینی است. حتما شما تا بحال یکی از مدلهای استیکرهای دیواری را دیده اید که توسط پلکسی آینه ای تولید می شوند. این استیکرهای دیواری ممکن است شامل طرحهای گرافیکی باشد و یا بخشی از یک شعر یا متن عاشقانه باشند. این نوع استیکرها به صورت چسبدار تولید میشوند که نصب آنها را راحت می کند. بجز استیکرهای دیواری ، از پلکسی آینه ای در ساخت زیورآلات و بدلیجات نیز استفاده می شود. گوشواره ها ، دستبندها و حتی گردنبندهای جذابی را می توان به وسیله پلکسی آینه ای تولید کرد. البته زیبایی هرچه بیشتر این بدلیجات به ذوق تولیدکننده و طراح آن‌ها بستگی دارد. ولی به طور کلی ورق پلکسی گلاس آینه ای کاربرد زیادی در تولید زیورآلات و بدلیجات دارد.

۳- استفاده از آینه پلکسی در تابلوسازی

و بالاخره رسیدیم به یک کاربرد مهم دیگر ورق پلکسی گلاس آینه ای . اگر از ما بپرسید که مهم‌ترین کاربرد آینه پلکسی چیست ، قطعا می گوئیم استفاده در تابلوسازی تبلیغاتی. با ظهور تکنولوژی برش لیزری ، فقط کافی بود طرح دلخواه در کامپیوتر آماده شود تا هر نوع شیت یا ورقی توسط لیزر برش داده شود.

ورق پلکسی آینه نیز جزو همان دست متریالهایی بود که بوسیله لیزر بریده می شد و در ساخت تابلوهای تبلیغاتی استفاده می شد.

تفاوت آینه پلکسی گلاس و مولتی استایل براق

حالا که با ورق پلکسی آینه‌ای آشنا شدید می‌خواهیم شما را با یک متریال شبیه به آینه آشنا کنیم و آن چیزی نیست جز: ورق مولتی استایل.

البته ورق‌های مولتی استایل شفافیت و وضوح آینه‌های پلکسی را ندارند؛ ولی با این‌حال معرفی آن‌ها خالی از لطف نیست. ورق‌های مولتی استایل یک ورق پلاستیک (معمولا به رنگ مشکی هستند) که با یک لایه بسیار نازک از جنس ABS طرح‌دار روکش شده‌اند. این ورق‌ها بدلیل طرح‌های متنوع و استایل‌های مختلف به ورق‌ مولتی استایل معروف هستند. 

نوعی از ورق‌های مولتی استایل روکش براقی دارند که تصویر محیط اطراف را منعکس می‌کنند؛ و ظاهری شبیه به آینه دارند. البته وضوح تصاویر در مولتی استایل براق خیلی زیاد نیست؛ ولی تا حدی می‌توان روی خاصیت بازتاب تصاویر آن‌ها حساب باز کرد.

تفاوت مولتی استایل و پلکسی آینه‌ای در همین وضوح تصاویر است که علت اصلی آن نیز وجود جیوه در پشت ورق‌های پلکسی آینه‌ای ست. از ورق مولتی استایل براق اغلب در ساخت وسایل تزئینی و دکوراتیو استفاده می‌شود. مهم‌ترین محصول تولیدی با ورق مولتی استایل، تاپر تزئینی کیک است که بازار نسبتا خوبی دارد. تولیدکنندگان زیادی با استفاده از مولتی استایل براق و با کمک برش لیزری طرح‌های مختلف تاپر کیک را تولید می‌کنند.

شیوه خرید آینه پلکسی گلاس

همانگونه که گفتیم آینه های پلکسی گلاس بجز ورق کامل ، در سه سایز دیگر نیز قابل خرید هستند. برای مشاهده قیمت و خرید آینه پلکسی ، روی لینک زیر بزنید تا وارد صفحه خرید آینه پلکسی گلاس شوید:

اگر قصد خرید آینه پلکسی را دارید همین حالا خریدتان را انجام دهید:

معایب آینه پلکسی گلاس چیست ؟چه نوع چسبهایی را می توان بر روی پلکسی آینه ای استفاده کرد؟

🔶 آینه پلکسی بهتر است یا آینه شیشه ای؟

با اینکه استفاده از آینه های شیشه ای متداول تر است ولی آینه های پلکسی ایمنی بیشتری دارند

آیا درست است که می گویند آینه پلکسی رنگهای مختلف دارد ؟؟؟

🔶 بله؛ درست شنیده اید! آینه پلکسی در رنگهای مختلفی تولید می شود و این تنها یک مزیت کوچک ورقهای پلکسی آینه ای ست

3.3/5 - (3 امتیاز)
این مطالب را هم بخوانید:

انواع باکس پلکسی گلاس

به جعبه‌هایی که از جنس پلکسی ساخته می‌شوند باکس پلکسی گلاس می‌گویند. در این مطلب [ادامه مطلب...]

صفحه پلکسی چیست ؟

در این مطلب ابتدا به شما می‌گوئیم صفحه پلکسی چیست ؛ و کاربردهای این صفحه [ادامه مطلب...]

پلکسی گلاس شفاف چیست

در این مطلب شما با یک ورق کاملا شفاف آشنا خواهید شد که ایمنی آن [ادامه مطلب...]

2 دیدگاه برای “آینه پلکسی چیست ؟

  1. کریم آبادی گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    آیا مثل آینه تصویر واصحی رو نشون میده ومیشه ازش به عنوان آینه استفاده کنیم یا خیر؟
    و اینکه قیمت یک آینه پلکسی طرح قلب حدود ۵۰ سانت چقدر میشه؟

    • لیزرکات گفته:

      سلام به شما… آینه‌ای پلکسی گلس دقیقا مثل آیینه‌های معمولی هستند. و وضوح خیلی بالایی دارند. برای برش آینه پلکسی گلاس طرح خود را در واتسپ بفرستید: 09362594424

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *