آشنایی با انواع پلاک ساختمان ( پلاک نوری )

پلاک ساختمان نوری

ضرورت و اهمیت وجود پلاک ساختمان بر همگان آشکار است. در واقع آخرین قطعه در پازل هر آدرس که آن را تکمیل می کند، پلاک ساختمان مکان مورد نظر می باشد. اما امروزه کاربری پلاک های ساختمانی فراتر از یک تابلوی راهنمای ساده می باشد. بلکه این تابلوها به بخش حائز اهمیتی در طراحی ساختمان و بنا تبدیل گشته اند. در بسیاری از بناها و ساخته های اخیر دست بشر، مشاهده می کنیم که عضو کوچکی مانند پلاک بنا نیز بسیار فکر شده و در هماهنگی با طراحی بنا است.

نمونه پلاک منزل و ساختمان

اضافه شدن عنصر نور و نور پردازی در این تابلوهای راهنما نیز طراحی آن ها را بسیار متنوع نموده است. تا جایی که گاهی این عناصر به نقطه ای خیره کننده در بنا تبدیل شده اند.

پیشرفت پلاک های ساختمانی

جدیدترین مدل پلاک ساختمان پلاک های LED هستند که بسیار پرکاربرد و مورد توجه واقع شده اند. این عناصر ساختمانی در گروه تابلوهای راهنمای ساختمان دسته بندی می گردند. امروزه کمتر ساختمان شکیل و مدرنی یافت می شود که به عنوان پلاک به یک صفحه فلزی آبی رنگ اکتفا کرده باشد! پلاک های ال ای دی نیز از جمله این تجهیزات جانبی هستند که قابلیت های افزونی نسبت به مدل های سنتی دارند.

پلاک ساختمان نوری با توجه به قابلیت ها و کاربریشان با قیمت های مختلف و البته مناسب ارائه می شوند. عوامل تاثیر گذار بر قیمت آن ها تعداد لامپ های بکار رفته و کیفیت و مرغوب بودن لامپ ها و ترانس تابلو می باشد.

البته انواع غیر نوری پلاک ساختمان نیز وجود دارند که در قسمت بعدی و در مبحثی جداگانه به آن ها خواهیم پرداخت. از نظر زیبایی و ظاهر این دسته از پلاک ها نیز در طرح های گوناگونی ارائه می گردند. معمولا جهت این گونه پلاک ها در شب، منبع نوری جداگانه ای برای دید بهترشان در نظر گرفته می شود.

مزایا و خصوصیات ظاهری پلاک ساختمان نوری

در ساخت پلاک ساختمان نوری از لامپ های کم مصرف استفاده شده است. این لامپ ها در عین مصرف انرژی بسیار کم، نور بسیار قوی و خیره کننده ای ارند. در ادامه به بررسی موارد خصوصیات این پلاک ها می پردازیم:

  • وجود لامپ های ال ای دی استاندارد و با کیفیت. وجود این لامپ ها در عین تامین یبایی ظاهری، به جهت مصرف کم و طول عمر بالا بسیار مقرون به صرفه می باشد.
  • رنگ بندی بسیار متنوع این نوع پلاک ها که با توجه به خصوصیات محل نصب، طراحی و تعیین می گردد.
  • اعداد و ارقام وحروف بکار رفته در پلاک ساختمان نوری نیز قابلیت طراحی متنوع و گسترده ای دارند.
  • وجود ورق پلکسی گلس در بدنه این پلاک ها بر مقاومت و زیبایی آن ها می افزاید. ورق های لکسی در مقابل آب و رطوبت، گرد و غبار و سایر عوامل جوی مقاوم هستند. ویژگی بسیار مهم انتخاب این متریال نیز ضد الکتریسیته ساکن بودن آن است. الکتریسیته ساکن سبب سوختن مدارهای داخلی پلاک می گردد.
  • تنوع در ابعاد و اندازه پلاک ساختمان با توجه به گستردگی امکانات طراحی این پلاک ها، ابعاد آن ها نیز در انواع گوناگون قابل ارائه است. این ابعاد با توجه به نوع کاربری، محل استفاده و طول مسافت در دیدرس بودنتعیین می گردد.
  • با توجه به قابلیت نورپردازی لامپ های LED ، این تابلوها در شب و روز دید بسیار خوبی دارند. حتی در روز و زمان هایی که تابلو خاموش باشد نیز کاملا خوانا و قابل رویت است.
  • عدم نیاز به شارژ یا باتری در این پلاک ها. روشنایی این پلاک ها توسط یک مبدل ولتاژ تامین می گردد. این مبدل که درون پلاک نصب می گردد امکان اتصال ستقیم به برق شهری را فراهم می سازد.
  • امکان تنظیم شدت روشنایی. این قابلیت سبب می گردد نصب این تابلوها در فضاهای داخلی و خارجی بنا امکان پذیر شود. استفاده از این تابلوهای راهنما در فضاهای داخلی سبب روشنایی و خوانایی فضا می گردد.
  • پلاک ساختمان نوری با مرور زمان و کارکرد حتی 24 ساعته دچار افت نور نمی گردند.

پلاک ساختمان نور مخفی

نوع دیگری از پلاک های نوری ساختمان ها، پلاک های نور مخفی هستند. تکنولوژی این پلاک ها نیز بسیار مشابه پلاک های LED است. در پلاک های نور مخفی از لامپ های SMD استفاده می شود.

بدنه اصلی این نوع پلاک ها نیز از پلکسی ساخته می شود. مانند لامپ های ال ای دی بسیار کم مصرف، پور نور و به صرفه هستند. تابلوهای نوری اس ام دی علاوه بر جلوه زیبا و خیره کننده ه به نمای ساختمان می دهند، باعث سهولت در یافتن نشانی نیز می گردند.

تمام قابلیت های تابلوهای LED از جمله تنوع در رنگ، حروف و ارقام و ابعاد و … در این تابلوها نیز قابل تامین می باشند.

منبع نور پلاک ساختمان

در ساخت پلاک ساختمان نوری با استفاده از طلق سفید، نور لامپ های اس ام دی داخل پلاک به بیرون منعکس می گردد. جهت افزایش زیبایی، اعداد این پلاک ها را با ورق پلکسی آیینه ای (طلایی یا نقره ای) می سازند.

نور داخل این نوع پلاک ساختمان توسط لامپ های SMD تامین می گردد. این لامپ ها به جهت روشنایی مناسب، مصرف کم و طول عمر بالا بسیار مقرون به صرفه هستند. انرژی برق مورد نیاز این لامپ ها توسط یک ترانس کاهنده 1 آمپر که در درون پلاک قرار گرفته و به برق شهری وصل می گردد تامین می شود.

 

به این مطلب چند ستاره می دهید؟
این مطالب را هم بخوانید:

انواع باکس پلکسی گلاس

به جعبه‌هایی که از جنس پلکسی ساخته می‌شوند باکس پلکسی گلاس می‌گویند. در این مطلب [ادامه مطلب...]

صفحه پلکسی چیست ؟

در این مطلب ابتدا به شما می‌گوئیم صفحه پلکسی چیست ؛ و کاربردهای این صفحه [ادامه مطلب...]

پلکسی گلاس شفاف چیست

در این مطلب شما با یک ورق کاملا شفاف آشنا خواهید شد که ایمنی آن [ادامه مطلب...]